Aviseringar
Rensa alla

varför ser man bättre ut i spegeln än på kort?


Ämnesstartare

När man ser sig själv i spegeln tycker man att man ser bra ut eller något. Men när man ser sig själv på kort tagen på kamera tycker man att det inte alls ser ut som en själv och att det ser sämre ut. Varför är det så? Är det för att spegeln visar sin spegelvända bild? Vilken är den verkliga bilden av hur folk ser en? Spegeln eller bild?

Tack för svar!


   
Citera
Ämnesstartare

spegeln, man är snygg på kort också :s


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Jag tycker spegeln!! [wink]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Förmodligen för du inte är helt stilla i spegeln kan jag tänka mig. Nog samma anledning till varför det är svårt att få till en vettig bild om du pausar mitt i en film, folk ser ofta så jävla derp ut då.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Budolicious:

Förmodligen för du inte är helt stilla i spegeln kan jag tänka mig. Nog samma anledning till varför det är svårt att få till en vettig bild om du pausar mitt i en film, folk ser ofta så jävla derp ut då.

Låter logiskt. För att det är just en stillbild man får i ett kort då kan det se ut hur som helst? Är då ens spegelbild den bilden andra människor ser trots att den är spegelvänd?


   
SvaraCitera

Budolicious:

Förmodligen för du inte är helt stilla i spegeln kan jag tänka mig. Nog samma anledning till varför det är svårt att få till en vettig bild om du pausar mitt i en film, folk ser ofta så jävla derp ut då.

Ord. Tror ingen skulle tycka att jag var skapligt söt om de bara såg mig på bild haha, men i verkligheten är det så. Tror jag. Nästan säker. [smile]


   
SvaraCitera

Du är van vid att se dig såsom din spegelbild ser ut. Därför tycker du att du är snyggare så. Vi gillar det vi är vana vid att se mer, det är det som är grejen, i kombination med att våra ansiktshalvor inte är helt identiska med varandra.

Fotografierna är ju spegelvända, om man jämför med din spegelbild. Det ser annorlunda ut. Sedan är fotografiet ju en fryst stillbild, när du ser dig i spegeln antar du kanske ett ansiktsuttryck du tycker ser trevligt ut.

Dina polare, klasskompisar et cetera skulle däremot tycka att ett fotografi av dig vore snyggare än din spegelbild eftersom de är vana vid att se ditt ansikte ospegelvänt. Det så klart förutsatt att fotografiet inte är helt crazy bananas.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

På bild, för min kamera har inbyggd PS. ^^


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Kan inte hålla med om att det skulle vara någon som helst skillnad faktiskt. Men det är väll som med allt hjärnan glr, omtolkar och korrigerar


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Ögon i en plåthink:

Dina polare, klasskompisar et cetera skulle däremot tycka att ett fotografi av dig vore snyggare än din spegelbild eftersom de är vana vid att se ditt ansikte ospegelvänt. Det så klart förutsatt att fotografiet inte är helt crazy bananas.

så vilket ser andra människor? Ens spegelbild eller den bilden man ser på kamera?


   
SvaraCitera

Anura:

så vilket ser andra människor? Ens spegelbild eller den bilden man ser på kamera?

De ser ingen av de bilderna, skulle jag säga. [crazy] Människor tycker att det de är mest vana vid att se är snyggast. Du är van vid att se din spegelbild och ser den på ett annat sätt än hur de andra ser den.

Andra människor är mer vana vid att se ditt ansikte som du ser ut på ett vanligt fotografi. Men du ser den bilden av ditt ansikte på ett annat sätt än vad de gör eftersom du än van vid din spegelbild.

Andra människor ser så klart en ospegelvänd bild av ditt ansikte, men det är inte samma sak som hur du ser dig själv när du tittar på ett fotografi av dig själv. Man kan väl säga att de ser dig som fotografiet, fast snyggare än vad du tycker att du ser ut.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Ögon i en plåthink:

Andra människor ser så klart en ospegelvänd bild av ditt ansikte, men det är inte samma sak som hur du ser dig själv när du tittar på ett fotografi av dig själv. Man kan väl säga att de ser dig som fotografiet, fast snyggare än vad du tycker att du ser ut.

Hur kan de skilja hur dom och jag ser på mitt fotografi? Det förstår jag inte riktigt.. [crazy] Hm.. väldigt konstigt det här [crazy]


   
SvaraCitera

Anura:

Hur kan de skilja hur dom och jag ser på mitt fotografi? Det förstår jag inte riktigt.. Hm.. väldigt konstigt det här

Det har att göra med att människor tycker mer om grejer de är vana vid att se.

Eftersom den bild av dig själv du oftast har tillgång till är din spegelbild, alltså den spegelvända bilden av dig själv, så är du van vid att se dig själv på det sättet. Därför tycker du att du är snyggast i spegelbilden.

Andra personer är vana vid att se dig själv ospegelvänd. De kommer därför sannolikt tycka att den bild av dig som inte är spegelvänd är snyggast.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Ögon i en plåthink:

Andra personer är vana vid att se dig själv ospegelvänd. De kommer därför sannolikt tycka att den bild av dig som inte är spegelvänd är snyggast.

Är alltså den verkliga jag som går runt i stan den ospegelvända bilden? Så jag ser alltså ut som jag ser ut på bild och alla andra ser mig så men jag uppfattar bilden annorlunda jämfört med andra?


   
SvaraCitera

Anura:

Är alltså den verkliga jag som går runt i stan den ospegelvända bilden? Så jag ser alltså ut som jag ser ut på bild och alla andra ser mig så men jag uppfattar bilden annorlunda jämfört med andra?

Ja, man kan väl säga att det är ungefär så.

Fast jag vet inte om du tenderar se jättekonstig ut på fotografier. [crazy] Vissa verkar ju vara väldigt fotogeniska och andra inte. Vet inte hur det där fungerar. Men om du inte är något sådant extremfall vad gäller fotografier så kan man säga att det är typ så.


   
SvaraCitera