Aviseringar
Rensa alla

Varför ska man gifta sig?


Ämnesstartare

Ja så när bör man gifta sig? Och måste de finnas en anledning där? Vad för anledning? Tell me [cute][cute]


   
Citera
Ämnesstartare

man ska inte det


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

För att man får presenter, kanske [tired]


   
SvaraCitera

Giftemål är dåligt. [no-no]


   
SvaraCitera

ennie:

man ska inte det


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

När man är mogen för det, om man hittat the one. Känns dock inte så nödvändigt, mer än att det är praktiskt sen.

Jag har hittat the one, men vi kommer nog troligen inte göra det iaf.


   
SvaraCitera

När man rakat överläppen. [y]


   
SvaraCitera

En anledning:
För att folk blir nöjda om man gör det. Familj, släkt osv.

(inte för att jag själv skulle gifta mig av den orsaken)


   
SvaraCitera

det är rätt onödigt. asså det är ju typ ingen skillnad om man är gift eller inte. man är ändå liksom bundna till varann om man är ihop, inte så att man får knulla runt då och inte när man är gifta.
allt verkar bara bli jobbigt när man gifter sej, typ en massa press på att ha ett "perfekt äktenskap" och bröllop osv..


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

I love Lucy:

Jag har hittat the one, men vi kommer nog troligen inte göra det iaf.

Hur vet man de då? [rolleyes]

dvala:

För att folk blir nöjda om man gör det. Familj, släkt osv.

(inte för att jag själv skulle gifta mig av den orsaken)

Du kommer inte gifta dig?

kimberlyjoness:

det är rätt onödigt. asså det är ju typ ingen skillnad om man är gift eller inte. man är ändå liksom bundna till varann om man är ihop, inte så att man får knulla runt då och inte när man är gifta.

När får man knullar runt? [bigsmile]

kimberlyjoness:

allt verkar bara bli jobbigt när man gifter sej, typ en massa press på att ha ett "perfekt äktenskap" och bröllop osv..

Okej jo


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Moribund:

När man rakat överläppen.

kimberlyjoness:

det är rätt onödigt.


   
SvaraCitera

notfallingapart:

Ja så när bör man gifta sig? Och måste de finnas en anledning där? Vad för anledning?

Alltsåå, det finns 2 st aspekter. Den ena som alla pratar om är för att bevisa sin kärlek och trohet livet ut etc. blablabla och det andra är för att man rent juridisk skyddar tillgångarna (pengar, hus, bil, barn, prylar etc) mellan den man gifter sig med.

Till skillnad att flytta ihop på samma adress och bli "sambo" så har t.ex. du inte laglig rätt när/om ni flyttar ifrån varandra dvs. gör slut att ta t.ex. teven som din partner har köpt för egna pengar för det tillhör din partner. Skulle din partner t.ex. dö så har inte du heller ingen rätt att ta den, den tillhör i så fall din partners familj. I annat fall måste ni skriva ett "avtal" som uttrycker vad som är ditt och hennes och vad som händer om nån av er dör eller skiljer er, typ ett slags "Samboavtal".

Gifter man sig, då innebär det att man DELAR på ALLT mellan er. Sen så kan man då skriva äktenskapsförord också ett slags avtal om t.ex. du inte vill att din partner ska ärva allt som är ditt om du dör eller om ni t.ex. skiljer er av någon anledning eller att du kanske vill att dina barn ska ärva något osv. Orkar inte gå in så mkt på det.

Så att gifta sig innebär inte bara för att det är "romantiskt" eller ett sätt att bevisa sin kärlek mm. utan också för att det innebär juridiska saker.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Jag är inte emot giftemål... Men jag tror inte att det är något för mig, inte som det ser ut nu i alla fall, men jag är bara 20, vi får se om man är likadan om 5år. .P


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Daybreak:

Så att gifta sig innebär inte bara för att det är "romantiskt" eller ett sätt att bevisa sin kärlek mm. utan också för att det innebär juridiska saker.

Hur kan man få dessa juridiska saker utan att gifta sig?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Daybreak:

Så att gifta sig innebär inte bara för att det är "romantiskt" eller ett sätt att bevisa sin kärlek mm. utan också för att det innebär juridiska saker.

Nu kommer jag här o krossar era romantiska drömmar[badgrin]
man borde egentligen gifta sig när man ska flytta isär från sin sambo.
Sambolagen är luddig med äganderätt.
Äktenskap kan bara sluta på två sätt, antingen med döden eller i domstol[ops]


   
SvaraCitera