Aviseringar
Rensa alla

Varför ska vi inte legalisera narkotika i Sverige?


Ämnesstartare

Varför ska vi inte legalisera narkotika i Sverige?

Seriösa svar för helvete[smile]


   
Citera

Kan ju se hur Kina såg ut innan Mao tog över.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

KamikazeTomten:

Kan ju se hur Kina såg ut innan Mao tog över.

hur såg det ut?


   
SvaraCitera

youandme:

hur såg det ut?

Antar att tomten syftar på opium.

Att legalisera all narkotika är bara dumt i huvudet.


   
SvaraCitera

youandme:

Varför ska vi inte legalisera narkotika i Sverige?

varför SKA vi legalisera det för? [rolleyes]


   
SvaraCitera

Om vi antar att man genom kriminalisering kan förhindra att tyngre droger finns i omlopp så kan det väl vara bra, men samtidigt måste man förstå att den metoden i många fall kan skapa fler problem än den löser (illegal handel - pengar till organiserad brottslighet, socialt utanförskap) och att prevention genom upplysning kanske kan vara ett bättre alternativ än skräckpropaganda och hot om böter och fängelsestraff.

När det gäller lätta droger såsom cannabis finns det inga hållbara argument mot legalisering.


   
SvaraCitera

Det som BORDE vara helt självklart för alla människor är att det är helt absurt att drogbruk är olagligt i horsverige.


   
SvaraCitera

youandme:

hur såg det ut?

Läste en artikel om det i Illustrerad Historia/Allt om Historia (kommer aldrig ihåg vilken av dom) om Opium Kriget.
Liten wiki länk
http://en.wikipedia.org/wiki/Opium_Wars

Britterna smugglade in enorma mängder opium till kina eftersom det var en väldigt luktrativ handel för britterna. Majoriteten av befolkningen var beroende av opium och tillbringade sin mesta tid och pengar i opiumhålor istället för att t.ex vara ute på fälten och fixa en skörd.

Yada yada, bla bla bla, jag tror inte att sveriges befolkning inte skulle vara smartare än kineserna om det var fri handel på all narkotika.
Massor skulle missbrukare än brukare.

"Men om vi har upplysning om drogers effekter etc etc..."

Det har vi om cigaretter och alkohol med, men lik förbannat så röker och super sig folk fulla. En person är smart, människor är dumma.

Mawns:

Antar att tomten syftar på opium.

Japp.


   
SvaraCitera

KamikazeTomten:

"Men om vi har upplysning om opiumets effekter etc etc..."

Det har vi om cigaretter och alkohol med, men lik förbannat så röker och super sig folk fulla. En person är smart, människor är dumma.

fix'd


   
SvaraCitera

För att det är knark.


   
SvaraCitera

Rodja:

fix'd

Knappast endast opium som är beroendeframkallade.

Jag kommer ångra att jag skickar det här inlägget för det blir bara en jävla massa tjafs som inte leder någonstans och som bara suger energi utan att ge något tillbaka.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Infraröd:

För att det är knark.

Är du säker på det?[zzz]


   
SvaraCitera

KamikazeTomten:

Knappast endast opium som är beroendeframkallade.

Nej, men det var opium du pratade om. Det är knappast så att alla droger är beroendeframkallande, i alla fall inte på samma sätt som opium.

KamikazeTomten:

Jag kommer ångra att jag skickar det här inlägget för det blir bara en jävla massa tjafs som inte leder någonstans och som bara suger energi utan att ge något tillbaka.

NEJDETÄRJUKNARKLIKSOM


   
SvaraCitera

Rodja:

Nej, men det var opium du pratade om. Det är knappast så att alla droger är beroendeframkallande, i alla fall inte på samma sätt som opium.

Har jag inte påstått heller, det jag säger är att människor är bra jävla kork...
Nä, jag skiter fan i det här.


   
SvaraCitera

Det skulle förinta stora delar av den organiserade brottsligheten, och det vill vi inte.


   
SvaraCitera