Aviseringar
Rensa alla

Varför begår fler mer män än kvinnor självmord?


Hyfs
 Hyfs
Ämnesstartare

70% av alla självmord är av män, varför är det så här och inte tvärtom?

ph2012-2-sj%C3%A4lvmordstal-i-olika-l%C3

https://mind.se/om-sjalvmord/fakta-om-sjalvmord/


   
Citera

shit...det visste jag inte, fan va sjukt att det är så lätt att tro det motsatta


   
SvaraCitera

dom får inga b-rudar


   
SvaraCitera

brukar sägas att män är mer risktagande, antar att detta tyder på det också.


   
SvaraCitera

Tjejer säger det bara och får uppmärksamhet. Killar gör det bara o skiter i uppmärksamheten


   
SvaraCitera

Finns många förklaringar. Bl.a. att män lider i tystnad och inte söker vård, väldigt socialt stigmatiserat som man att gå i terapi. När män blir av med jobbet har också jobbet ofta varit en så stor del av deras liv och identitet att de inte kan hantera att bli arbetslösa och kanske inte har så många vänner utanför jobbet att söka stöd hos. Män är ofta sämre på att hålla liv i sina sociala relationer. Det är vanligt att när en man i ett parförhållande blir ensam för att kvinnan dör eller skiljer sig så är det hon som hållit liv i hans sociala liv åt honom. Sen finns ju massa andra förklaringar också som att män oftare är missbrukare, många män har blivit av med sina jobb eller fått kraftiga försämringar på dem de senaste åren, osv. Är nog inte en förklaring utan många olika som samverkar.


   
SvaraCitera
Bell
 Bell

Begår självmord*

Jag har alltid tänkt att det beror på normer som gör att män inte lika lätt pratar om hur de känner, som kvinnor gör. Det är mer tabubelagt (i alla fall idag) för män att må psykiskt dåligt, i alla fall som jag uppfattar det. Kvinnor är mer öppna med hur de mår och får sitt mående bekräftat och bemött på ett sätt som gör att vi känner oss mindre självmordsbenägna. Jag tror att män (pga uppfostran) inte vet hur de ska hantera sådana känslor = ångesten blir enorm, de vet inte vad de ska ta sig till + att de känner sig rädda för hur de känner för de har aldrig hört om någon annan man som känt som dem. Tror det blir outhärdligt.


   
SvaraCitera

inte en jävel bryr sig om oss. killar ses som djur. jag har försökt få hjälp men jag får ingen dom säger att jag är frisk och ska gå till arbetsförmedlingen o "du klarar det". och pratar man ut om sina problem som kille blir man sedd som en jävla fitt tönt som är ett crepp. man är svårt cpskadad och "dum i huvudet" och en fucking liten jävla motherfucking fjolla och alla börjar hata en.

kraven på män är ENORMA. att det skulle mer krav på tjejer än killar är totalt skitsnack. kraven på tjejer är att dom ska vara fina o snälla...svårt? dom är ju det atomatiskt. killar ska vara snygg, ha stora muskler, vara långa, stor kuk, tuffa, sociala, framgångsrika, sporta..kan fylla på med tusen saker.

killar med psykproblem är som en skugga. vad ska dom tillföra samhället? ingen vill ha med oss att göra..tjejer vill inte ha med oss att göra, dom skrattar åt oss. retar oss. ser ned på oss. igonerar oss. vi finns inte. folk tror vi hittar på.

men tjejer som är i våran sits har det super duper bra. dom får kuk och omsorg. dom är så söta. inga krav alls. spelar ingen roll att hon e blyg och dåligt självförtroende, det är ju såååå sött. men är en kille så är det extremt pinsamt och alla garvar högt.

tjej som är oskuld är fint men kille som är oskuld är en mobbad loser...har blivit trackad av ennie och reben tex 1 milj gånger på detta forum pga detta.

"tjejer krigar psysiskt"sägs det. det gör killar också OCH fysiskt. det gör inte tjejer..

o en myt till....utseende på killar spelar ingen roll? jag har blivit kallad ful tiotusen gånger.

tjejer dominerar sexvärlden, dom gör vad dom vill utan hänsyn till killar...sårar många. otrogna och knullar runt. förhållanden och kärlek är utdött.

skulle tagit sjmord för längesedan om jag inte var så feg, hoppas jag tuffar till mig så att jag vågar.


   
SvaraCitera

Anledningen är ganska välkänd. Män och killar är sämre på att bearbeta sina känslor och så har det alltid varit. Det är skämmigt för många, men det är även en fråga om heder där man i egenskap av att vara man ska hantera sina egna problem, ofta i kombination av att man lever i en sorts förnekelse att man går igenom svårigheter och kanske behöver hjälp.

Samhällsdebatten hjälper inte heller till med saken pga, icke-existerande. Det är ett fenomen i mängden feminismen inte tar upp, för det är ett mansproblem.


   
SvaraCitera

En anledning till detta kan vara att homosexuella män betraktas som källan av ondska i dessa länder och de mår väldigt dåligt på grund av detta. 


   
SvaraCitera

Vi är hårdare 


   
SvaraCitera
Hyfs
 Hyfs
Ämnesstartare

(Litauen och Ryssland har anmärkningsvärda nivåer bland män, över 74 respektive 69 per hundra tusen invånare) - Från wikipedia


   
SvaraCitera

Fantastiskt:
dom får inga b-rudar


   
SvaraCitera
Hyfs
 Hyfs
Ämnesstartare

Deaths_from_ischaemic_heart_diseases_-_s 

Visar döds fall i hjärtsjukdomar 

Deaths_from_suicide_-_standardised_death

Visar döds fall i självmord


   
SvaraCitera

sofflizz:
Tjejer säger det bara och får uppmärksamhet. Killar gör det bara o skiter i uppmärksamheten

GalenGalenGalen


   
SvaraCitera