Aviseringar
Rensa alla

Varför tror du på gud?


Ämnesstartare

Pennyroyal:

Nej jag vet, jag citerade bara det som var närmast för att fånga din uppmärksamhet. 🙂

Okej, intressant. Vad tror du har grundat din tro då? 

min uppfostran att tänka själv och vad jag tror. Jag köper inte att "nej det är helt tomt, finns inget. Nada". Jag tycker att det är samma sak som att bara direkt ta kristendomen, islam, judendomen etc direkt och säga "det är sanningen" för då har man inte tänkt själv utan bara tagit en teori om livet och vår existens bara rakt av. Så som jag har resonerat och logiskt för mig att det finns någonting större (lite cheesy att kalla det gud :p). 
Jag tillhör inte någon religion och kommer aldrig att göra. Religioner känns bara att vara till för för får.

(om man kommigt fram till efter att tänkt logiskt sjäv från olika perspektiv är det ju inte fåraktigt men du förstår vad jag menar. Dagens "religion" är ateism. Du får med dig den vid födseln och ifrågasätter den inte. Som kristendommen var förr)


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Axelinaaas: Jag köper inte att "nej det är helt tomt, finns inget. Nada". Jag tycker att det är samma sak som att bara direkt ta kristendomen, islam, judendomen etc direkt och säga "det är sanningen" för då har man inte tänkt själv utan bara tagit en teori om livet och vår existens bara rakt av.

Håller fullständigt med! 🙂 


   
SvaraCitera
Haien

Axelinaaas:

fast det är ju din åsikt, att han inte finns. Visa tror att han finns. Lika smart som att säga "Av villken anledning skulle man välja att inte tro på honom för han finns ju?"
Är du helt rolig i huvudet nu eller? 

Det man inge ser, hör, känner eller känner lukten av, existerar inte, inom människans synfält.

Om du fått "tecken" på att hen finns, genom att han talar till dig, kallas rösthallucinationer, och man får det ofta tillsammans med schizofreni, vilket är en allvarlig psyksjukdom.

Om du ser tecken genom saker i den verkliga världen (inte inom den troende fantasifärlden), så är det tecken på hallucinationer, som också kommer i samband med schizofreni

https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Hallucination

Om jag sa att målnen kommer från minioner som leker med rökmaskiner, och att jag sett det, så skulle jag bli idiotförklarad, och tagen till ett psyksjukhus, för att minioner inte existerar, de är bara påhittade varelser, presis som andar, tomten och gudar. 

Därför så borde troende vara psykiskt störda idioter (inget illa menat, bara en slutsats utifrån hur det borde vara, och hur det skulle vara om det var något annat påhittat skit som man trodde på).


   
SvaraCitera
Haien

Skrev en jävligt lång text till axelinaaas nyss, som bara försvann, hatar ums servrar.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Haien:

Det man inge ser, hör, känner eller känner lukten av, existerar inte, inom människans synfält.

Om du fått "tecken" på att hen finns, genom att han talar till dig, kallas rösthallucinationer, och man får det ofta tillsammans med schizofreni, vilket är en allvarlig psyksjukdom.

Om du ser tecken genom saker i den verkliga världen (inte inom den troende fantasifärlden), så är det tecken på hallucinationer, som också kommer i samband med schizofreni

https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Hallucination

Om jag sa att målnen kommer från minioner som leker med rökmaskiner, och att jag sett det, så skulle jag bli idiotförklarad, och tagen till ett psyksjukhus, för att minioner inte existerar, de är bara påhittade varelser, presis som andar, tomten och gudar. 

Därför så borde troende vara psykiskt störda idioter (inget illa menat, bara en slutsats utifrån hur det borde vara, och hur det skulle vara om det var något annat påhittat skit som man trodde på).

Fast som med mig t.ex har upplevt övernaturliga saker som hänt mitt framför ögonen på mig. Att mitt gosedjur flyttade på sig från min säng till en stol i andra sidan ut av rummet, att tejprullar flyttar på sig på samma sätt osv osv... Det är inte schizofreni då det faktiskt hände. Att den rörde på sig. Jag tror på att det finns själar / andra kvar i denna värld som vi inte kan se men kan påverka den ut av det jag upplevt osv... För mig är det då också självklart att "gud" kan finnas (finns i mina ögon). Bara för att du inte ser mitt hår betyder inte att det inte existerar.... 
Du kan inte påstå att jag är schitzofren pga det är en psykisk sjukdom. Det jag har upplevt som var "övernaturligt" var ingen hallucination utan hände på riktigt.  Du kan inte helt seriöst påstår att människor som tror på något ut över vår existens är psykiskt sjuka. 

Fråga, för 2000 år sedan, fanns inte planeten mars bara för att vi inte kunde se den, känna den, höra den, eller bevisa att den fanns där? 


   
SvaraCitera
Haien

Axelinaaas:

Fråga, för 2000 år sedan, fanns inte planeten mars bara för att vi inte kunde se den, känna den, höra den, eller bevisa att den fanns där? 

Dock så ser man mars som en vit prick på natten... Även för 2000år sen.

Men jag förstår frågan. Vi kör på pluto ist.

Nej, eftersom pluto inte fanns inom människans synfält, så kunde vi inte veta säkert att den existerade eller inte existerade.

Svar på resten:

Du måste tänka på de andra möjliheterna, då att det skulle vara "något större" är det minst troliga, och enda omöjliga utav det som skulle kunna ha hänt, är du säker på att du inte har nått syskon som flyttar dina saker, lider du av närminnesförlust, är du senil, drömde, i annat fall så har du hallucinationer, sök hjälp.

Ta en titt på länken   https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Hallucination

Nej jag kan inte veta att ditt hår existerar, men det är högst troligt, då du antagligen är i unga tonåren, och över 90% av tjejer i unga tonåren har hår, och om jag får se det, känna på det, och känna lukten av det så är det bekräftat och högst troligen sant.

Nej jag tror inte att de är psykiskt sjuka, då de antagligen bara blivit lurade av föräldrar osv, men de borde behandlas som psykiskt sjuka, enligt svensk sjukvård.

Du säger ju själv att det är övernaturligt. Bra, nu är det löst.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Haien:

Dock så ser man mars som en vit prick på natten... Även för 2000år sen.

Men jag förstår frågan. Vi kör på pluto ist.

Nej, eftersom pluto inte fanns inom människans synfält, så kunde vi inte veta säkert att den existerade eller inte existerade.

Svar på resten:

Du måste tänka på de andra möjliheterna, då att det skulle vara "något större" är det minst troliga, och enda omöjliga utav det som skulle kunna ha hänt, är du säker på att du inte har nått syskon som flyttar dina saker, lider du av närminnesförlust, är du senil, drömde, i annat fall så har du hallucinationer, sök hjälp.

Ta en titt på länken   https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Hallucination

Nej jag kan inte veta att ditt hår existerar, men det är högst troligt, då du antagligen är i unga tonåren, och över 90% av tjejer i unga tonåren har hår, och om jag får se det, känna på det, och känna lukten av det så är det bekräftat och högst troligen sant.

Nej jag tror inte att de är psykiskt sjuka, då de antagligen bara blivit lurade av föräldrar osv, men de borde behandlas som psykiskt sjuka, enligt svensk sjukvård.

Du säger ju själv att det är övernaturligt. Bra, nu är det löst.

Nej? Du är ignorant som inte kan se det från olika perspektiv? Så fanns inte Pluto? Okok. 
Fats jag har tänkt på de andra möjligheterna? Jag blev uppfostrad som ateist och har själv resonerat kring det. Det mest logiska för mig är att finns det en "gud". Du kan inte påstå att folk som är religiösa blivit hjärntvättade ut av sina föräldrar. Ja många men du gjorde ingen skillnad på det så enligt det du skrev blev det alla. Jag själv har inte blivit hjärntvättat ut av någon? 

DEN FLYTTADES MITT FRAMFÖR MINA ÖGON PÅ MIG SÅ NEJ JAG ÄR INTE GLÖMSK -.-´ Det är ingen hallucination om det faktiskt händer. Gosedjuret låg på min säng. Jag kunde känna på den att den var där ( jag lekte med den och la ner den på sängen) och sedan flyttades den till min stol som stod i andra sidan ut av rummet. Jag tog den och sprang inte till min mamma (jag var 12). Man kan inte hallucinera saker som faktiskt händer? Då är det ingen hallucination. Detta hände varje gång det hände. 

Problemet med dig i denna diskussion är att du vägrar se det från ett annat perspektiv. Det är som en väldigt religiös kristen bara köpt kristendomen rakt av för att h*n har växt upp med den. Du ser kan inte se det från ett annat perspektiv och därför vill du att oliktänkande personer ska behandlas som psykiskt sjuka människor. 

Skulle personer som trodde att solen inte snurrade runt jorden behandlats som psykiskt sjuka människor? Nej. Du verkar inte ha någon erfarenhet ut av psykisk sjukdom då oliktänkande är långt ifrån det.  


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Axelinaaas: Fråga, för 2000 år sedan, fanns inte planeten mars bara för att vi inte kunde se den, känna den, höra den, eller bevisa att den fanns där?

Nej, men när vi finner något försöker vi ofta också ta reda på hur länge det funnits. Det kan du göra med gud när du finner den.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

aristoteles:

Nej, men när vi finner något försöker vi ofta också ta reda på hur länge det funnits. Det kan du göra med gud när du finner den.

Neeej, felfelfelfel skrev felfelfelfel


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Axelinaaas: DEN FLYTTADES MITT FRAMFÖR MINA ÖGON

Om det finns en gud, tror du inte han har nåt bättre för sig än att flytta gosedjur? Typ stoppa svält och sjukdom?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

aristoteles:

Om det finns en gud, tror du inte han har nåt bättre för sig än att flytta gosedjur? Typ stoppa svält och sjukdom?

det sa jag i att jag tror att det finns andar / själar kvar i denna värld. Alltså något som finns men vi inte kan se.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Axelinaaas: det sa jag i att jag tror att det finns andar / själar kvar i denna värld. Alltså något som finns men vi inte kan se.

Vad är en ande/själ?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Om jag hade fått uppleva något andligt utan hallucinogener hade typ allt förändrats, till det bättre, tror jag.


   
SvaraCitera
Haien

Du är hopplös.

Gud finns inte.

Du inbillar dig saker.

<3 Aristoles

Jag såg en minion dansa gagnamstyle igår kväll, MITT FRAMFÖR MINA ÖGON, jag tror på "nått mindre".


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Haien: Du är hopplös.

Gud finns inte.

Du inbillar dig saker.

Och vad får dig att tro att du kan besanna det där utan att lägga fram bevis? :s 


   
SvaraCitera