Aviseringar
Rensa alla

Varför tror du på just din religion? + lite andra frågor.


Ämnesstartare

Både kristendomen och islam tror på bara en enda gud. Ändå tror de på olika gudar. Då kan man lätt dra slutsatsen att minst en av dessa gudar är felaktiga.

Varför tror du på just din religion?
Känns det inte lite riskabelt att lägga ned så mycket tid på något som man inte kan vara hundra procent säker på att det stämmer?

Kommer du aldrig till lägen då du börjar tvivla på din tro? ifrågasätter du aldrig något? blir du aldrig ibland lite källkritisk?

Tror ni att ALLT stämmer i er religion, eller kan ni tänka er att vissa saker kan tas med nypa salt? Måste man tro på allt i sin religion för att man ska räknas in som troende?

Jag är bara nyfiken.


   
Citera

Link:

Ändå tror de på olika gudar.

Är inte så säker på det.

Link:

Varför tror du på just din religion?

För att jag inte är född i ett muslimskt land.

Link:

Känns det inte lite riskabelt att lägga ned så mycket tid på något som man inte kan vara hundra procent säker på att det stämmer?

Lägga ner mycket tid? Och hur kan du veta att någonting överhuvudtaget stämmer?

Link:

Kommer du aldrig till lägen då du börjar tvivla på din tro? ifrågasätter du aldrig något? blir du aldrig ibland lite källkritisk?

Klart jag blir, är inte dum i huvudet.

Link:

Tror ni att ALLT stämmer i er religion, eller kan ni tänka er att vissa saker kan tas med nypa salt? Måste man tro på allt i sin religion för att man ska räknas in som troende?

Nej, läs trosbekännelsen om du undrar vilka delar som man måste tro på. Och jag vet givetvis att bibeln är väldigt gammal, vissa delar kan ha förvanskats.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Är du religiös? [smile]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Link:

Både kristendomen och islam tror på bara en enda gud. Ändå tror de på olika gudar

Vi tror på samma gud, följer bara två olika profeter! (Jesus / Mohammed)

Link:

Varför tror du på just din religion?

Alla allmänna religioner har för många brister skapade av mäniskors girighet och trongsynthet och som tar allt som står i heliga skrifter för bokstavlit talat och vågar inte tänka själva...[tired]

Link:

Känns det inte lite riskabelt att lägga ned så mycket tid på något som man inte kan vara hundra procent säker på att det stämmer

Vad har man att riskera annat än att finna en mening med ens existens?[bigcheers]

Link:

Kommer du aldrig till lägen då du börjar tvivla på din tro? ifrågasätter du aldrig något? blir du aldrig ibland lite källkritisk?

Den som inte ständigt ser kritiskt på sin religion har ingen fri vilja![no-no]

Link:

Tror ni att ALLT stämmer i er religion, eller kan ni tänka er att vissa saker kan tas med nypa salt? Måste man tro på allt i sin religion för att man ska räknas in som troende?

Som jag redan sakt, den som t.ex. tar allt som står i bibeln eller kroanen utan att kriticera något har gett upp sin förmåga att tänka själv.

Tvärt imot vad jag kanske gett intryck av här[rolleyes], så har jag inget imot religon, bara att alla de stora relionernerna idag är för korumpreande och trongsynta för att iallafall jag ska se någon mening med dem, bara min egna åsikt[y] cya!


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

jojOzZz:

Är inte så säker på det.

Islam tror väl på Allah, medan kristendomen tror på Jesus som ingår i treenigheten?

jojOzZz:

För att jag inte är född i ett muslimskt land.

Det finns ju fler religioner än islam.

jojOzZz:

Lägga ner mycket tid? Och hur kan du veta att någonting överhuvudtaget stämmer?

Det vet jag inte, men jag lägger inte ned en massa tid på religion.

jojOzZz:

Klart jag blir, är inte dum i huvudet.

Det är inte så självklart.
Vad är det som gör att du fortsätter att tro, trots dina tvivel?

jojOzZz:

Nej, läs trosbekännelsen om du undrar vilka delar som man måste tro på. Och jag vet givetvis att bibeln är väldigt gammal, vissa delar kan ha förvanskats.

Okej okej.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Link:

Känns det inte lite riskabelt att lägga ned så mycket tid på något som man inte kan vara hundra procent säker på att det stämmer?

Vad borde man lägga ner tid på menar du? [rolleyes]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

SUKOF:

Är du religiös?

Nope, jag är bara nyfiken.

Blargy:

Vi tror på samma gud, följer bara två olika profeter! (Jesus / Mohammed)

Fast det sägs väl att Allah har skrivit en del i Koranen? och att han har uppenbarat sig för Muhammed? Och Jesus är väl både en profet och en gud.

Religionerna ger väl dessutom ut olika budskap och lärdomar, vissa likheter finns det väl antar jag. Jag är inte så insatt i det där, så ursäkta om jag är ute och cyklar.

Blargy:

Vad har man att riskera annat än att finna en mening med ens existens?

Man kanske inte vill slösa bort sin tid på jorden genom att tro på något som kanske inte finns. Fast tja, det finns ju olika grader. Man måste ju inte vara extrem för att räknas in som troende, så iofs.

Blargy:

Den som inte ständigt ser kritiskt på sin religion har ingen fri vilja!

Blargy:

Som jag redan sakt, den som t.ex. tar allt som står i bibeln eller kroanen utan att kriticera något har gett upp sin förmåga att tänka själv.

Mjo, det är sant. Man bör vara åtminstone lite kritisk till saker och ting, och inte tro på allt man hör och ser.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

ennie:

Vad borde man lägga ner tid på menar du?

Att leva?


   
SvaraCitera

Link:

Både kristendomen och islam tror på bara en enda gud. Ändå tror de på olika gudar. Då kan man lätt dra slutsatsen att minst en av dessa gudar är felaktiga.

måste det handla om gudar? jag är troende kristen och delar mycket saker ifrån bibeln som jag tror på, (jag orkar inte gå in mer på det nu)
jag tror på högre krafter och att någon där uppe skyddar var och en och i kyrkan känner jag mig närmare [smile]

Religion är mkt mer än en gud...

Och man kan tolka den hur man vill så det är upp till var och en att se det hur man vill.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Sandkorn:

måste det handla om gudar? jag är troende kristen och delar mycket saker ifrån bibeln som jag tror på, (jag orkar inte gå in mer på det nu)

Okej, jag antog liksom bara att gudar har en rätt stor betydelse inom de flesta religionerna, men det anser inte du?

Sandkorn:

Religion är mkt mer än en gud...

Varför jag tog med gud i exemplet var för det var en sak jag visste som gick emot varandra när det gäller dessa två religioner. Jag är dock inte så påläst inom religion så, ja ^^.

Sandkorn:

Och man kan tolka den hur man vill så det är upp till var och en att se det hur man vill.

Är du kristen? isåfall, finns det saker du tvivlar på i bibeln eller liknande?


   
SvaraCitera

Link:

Okej, jag antog liksom bara att gudar har en stor betydelse inom religionen, men det anser inte du?

För en del jo, så du har inget fel med det. [smile]

Link:

Är du kristen? isåfall, finns det saker du tvivlar på i bibeln eller liknande?

Ja jag är kristen, asså jag tror ju inte på att nån gud skapade oss o adam o eva hahahah.. Sen har jag inte läst bibeln så jättemycket kan jag säga [smile]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Sandkorn:

Ja jag är kristen, asså jag tror ju inte på att nån gud skapade oss o adam o eva hahahah.. Sen har jag inte läst bibeln så jättemycket kan jag säga

Okej, den där skapelseprocessen tror inte jag heller på ^^.
Jag tror mer på evolutionen isåfall.

Hur många sidor har bibeln egentligen?


   
SvaraCitera

Link:

Hur många sidor har bibeln egentligen?

haha ingen aning.. jävligt många o en del skulle nog kunnas ta bort också [crazy]


   
SvaraCitera

Link:

Islam tror väl på Allah, medan kristendomen tror på Jesus som ingår i treenigheten?

Allah är ett ord för gud, även kristna som pratar det språket (kommer ej ihåg vad det kallas) kallar den kristna guden för allah. De kristna tror inte att jesus är gud, gud är gud. Vi tror däremot att han är en del av gud, vilket inte muslimer gör..så du har kanske en poäng där, har inte tänkt över det.

Link:

Det finns ju fler religioner än islam.

Ja, men jag kommer från ett land där kristendomen är stor.

Link:

Det vet jag inte, men jag lägger inte ned en massa tid på religion.

Nehe.

Link:

Vad är det som gör att du fortsätter att tro, trots dina tvivel?

En känsla, en närvaro. Inget jag kan övertala dig att bli troende med, men det är inte syftet heller.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Link:

Fast det sägs väl att Allah har skrivit en del i Koranen? och att han har uppenbarat sig för Muhammed? Och Jesus är väl både en profet och en gud.
Religionerna ger väl dessutom ut olika budskap och lärdomar, vissa likheter finns det väl antar jag. Jag är inte så insatt i det där, så ursäkta om jag är ute och cyklar.

Vill inte kriticera din religion men enligt min mening så ser du allt för bokstavligt på allt detta, Både Mohammed och Jesus var inga andra än smarta, karismatiska och godhjärtade perioner som ville ändra sina dåtida sammhällen till det bättre,

Jesus ville att mäniskor skulle bli mer godhjärtade och hjälpa varandra. Han ville åtruppväcka guds tio budord i människors minnen och få folk att sluta drivas av sin egna girighet och istället drivas av att hjälpa sinna medmänniskor.[y] Efter sin död blev han sedan förvandlad till en legend tack vare sina vänner och lärjungars berättelser om honnom, antagligen så var det här någonstans som de mer fanatiska av hans lärjungar hitta på berättelsen om återupopståndelsen för att ger mer kraft i deras berättelse[rolleyes]

Mohammed blev sedan 600 år senare insperead av Judarnas och de kristnas grundprinciper och insåg att det var just dessa grundmål och mening i livet som hans folk på den arabiska halvön behövde för att de skulle kunna enas och sluta att drivas till inbördes strider av dersa maktgalna klanledare. I koranen skrev han ner bra exempel på vad man borde eftersträva att värdera i livet på ett sätt som skulle kunna komma bra överrens med deras gammla kultur, men bara ändra folks grundmål till att hjälpa sin nästa istället för bara sig själva[y]

Bådas läror har blivit anpassade och präglade under århundraden och ofta utnytjade av giriga människor som försökt att uppnå makt och ära genom att säja att det var Guds/Allas vilja![tard]

I alla fall min uppfattning om saken...


   
SvaraCitera