Aviseringar
Rensa alla

Varför tror du på just din religion? + lite andra frågor.


Ämnesstartare

jojOzZz:

Allah är ett ord för gud, även kristna som pratar det språket (kommer ej ihåg vad det kallas) kallar den kristna guden för allah. De kristna tror inte att jesus är gud, gud är

jojOzZz:

gud. Vi tror däremot att han är en del av gud, vilket inte muslimer gör..så du har kanske en poäng där, har inte tänkt över det.

Okej, jo jag tänker ju att Jesus hör ihop med treenigheten. Medan Jesus inte har någon gud-roll i islam, så då anser inte jag att det är samma gud så att säga.

Sen behöver man väl inte bara fokusera sig på gud, finns väl antagligen andra saker som går emot varandra i de olika religionerna. Hur vet man vilken religion som är den rätta läran?

jojOzZz:

En känsla, en närvaro. Inget jag kan övertala dig att bli troende med, men det är inte syftet heller.

Okej, som sagt, jag undrar för att jag är nyfiken, vill bara veta hur ni tänker.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Blargy:

Vill inte kriticera din religion

Jag är inte religiös så, no worry ^^.

Blargy:

men enligt min mening så ser du allt för bokstavligt på allt detta, Både Mohammed och Jesus var inga andra än smarta, karismatiska och godhjärtade perioner som ville ändra sina dåtida sammhällen till det bättre,

Jag försöker liksom bara förstå hur de religiösa tänker och hur de ser på religion osv.

Blargy:

I alla fall min uppfattning om saken...

Tack för den där texten.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Link:

Tack för den där texten.

haha[y] np[wink]


   
SvaraCitera

Link:

Hur vet man vilken religion som är den rätta läran?

Jag vet ej, men jag tror att det bara finns en gud, och alla meningsskiljaktigheter är människors verk. Jag är osäker på om någon av lärorna stämmer till 100%, men jag väljer att kalla mig kristen, eftersom det är en del av min självbild. Troende kanske är ett bättre ord, men det är den kristna guden jag bekänner mig till.

Link:

Okej, som sagt, jag undrar för att jag är nyfiken, vill bara veta hur ni tänker.

Bara så du vet är kristna, eller jag iallafall, inga konstiga människor, vi tänker och ser världen på samma sätt som andra.


   
SvaraCitera

Vill tillägga att det är skönt att slippa påhopp, vilket jag får höra i de flesta liknande situationer.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

jojOzZz:

Jag vet ej, men jag tror att det bara finns en gud, och alla meningsskiljaktigheter är människors verk. Jag är osäker på om någon av lärorna stämmer till 100%, men jag

jojOzZz:

väljer att kalla mig kristen, eftersom det är en del av min självbild. Troende kanske är ett bättre ord, men det är den kristna guden jag bekänner mig till.

Okej, men vi kan väl iallafall komma överens om att tolkningarna är olika? Och då gäller det inte bara gud utan allt.
Jag skulle också kunna tro att olikheterna kan vara människornas verk, att de har exempelvis försökt att utnyttja folks tro för egen vinning osv. För något måste det väl varit, i och med om det nu är så att de ber till en och samma gud, så är religionerna rätt så olika varandra... måste väl människan eller något annat rört till det.

jojOzZz:

Bara så du vet är kristna, eller jag iallafall, inga konstiga människor, vi tänker och ser världen på samma sätt som andra.

Så länge de inte är för extrema som kan leda till att de börjar hacka på de andras tro så är de helt okej tycker jag. Sen så bör icke-troende (fast de har egentligen också en tro) respektera de andras tro också.

jojOzZz:

Vill tillägga att det är skönt att slippa påhopp, vilket jag får höra i de flesta liknande situationer.

Mjo, det brukar inte bli så bra diskussioner när exempelvis trådskaparen inleder med att hoppa på de troende ^^.
Jag förstår inte vitsen med sådant, låt liksom folk få tro vad de vill.
Man skapar väl en tråd för att försöka få till bra diskussioner, inte en pajkastningstråd.


   
SvaraCitera

Link:

Okej, men vi kan väl iallafall komma överens om att tolkningarna är olika? Och då gäller det inte bara gud utan allt.

Ja.

Link:

För något måste det väl varit, i och med om det nu är så att de ber till en och samma gud, så är religionerna rätt så olika varandra... måste väl människan eller något annat rört till det.

Ja, i och förig tror jag att vissa är helt människors verk, precis som jag tror attt det finns kristna som inte tror på riktigt, utan bara går i kyrkan för att de alltid gjort det.

Link:

Så länge de inte är för extrema som kan leda till att de börjar hacka på de andras tro så är de helt okej tycker jag. Sen så bör icke-troende (fast de har egentligen också en tro) respektera de andras tro också.

Ja, men man hör alltför ofta även icke-troende som klankar ner på, och försöker omvända troende.

Link:

Mjo, det brukar inte bli så bra diskussioner när exempelvis trådskaparen inleder med att hoppa på de troende ^^.
Jag förstår inte vitsen med sådant, låt liksom folk få tro vad de vill.
Man skapar väl en tråd för att försöka få till bra diskussioner, inte en pajkastningstråd.

Alla tänker inte så långt.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

jojOzZz:

Ja, i och förig tror jag att vissa är helt människors verk, precis som jag tror attt det finns kristna som inte tror på riktigt, utan bara går i kyrkan för att de alltid gjort det.

Mjo, jag tror nog också att det kan vara så.

jojOzZz:

Ja, men man hör alltför ofta även icke-troende som klankar ner på, och försöker omvända troende.

Jo, jag försökte undvika i denna tråden såna där diskussioner där de icke-troende försöker övertyga de troende och vice versa.

jojOzZz:

Alla tänker inte så långt.

Antagligen inte.


   
SvaraCitera

Link:

Mjo, jag tror nog också att det kan vara så.

Ok.

Link:

Jo, jag försökte undvika i denna tråden såna där diskussioner där de icke-troende försöker övertyga de troende och vice versa.

Och det ska du ha väldigt mycket cred för, uppskattas verkligen.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

jojOzZz:

Och det ska du ha väldigt mycket cred för, uppskattas verkligen.

Tack, kul att höra.[smile]


   
SvaraCitera

Link:

Varför tror du på just din religion?
Känns det inte lite riskabelt att lägga ned så mycket tid på något som man inte kan vara hundra procent säker på att det stämmer?

Det jag har lärt mig ifrån bibeln har helt enkelt övertygat mig.

Ta till exempel med profetiorna i bibeln, allt har ju hittills stämt överens.
Man måste bara själv läsa det ifrån bibeln och forska fram i historia böckerna för att se det.

Link:

blir du aldrig ibland lite källkritisk?

Om man ska tro på bibeln, så måste man vara källkritisk om vad bibeln lär, dvs ta del av profanhistoria, arkelogiska fynd, etc...

Står ju i bibeln att man ska ta reda på exakt kunskap om den.

1 Timoteus 2:3, 4:
"Detta är utmärkt och välbehagligt i Guds, vår Räddares, ögon, han vars vilja är att alla slags människor skall bli räddade och komma till exakt kunskap om sanningen."

Själv så söker jag upp information ifrån annat håll för att få det bibeln säger bekräftat.

Link:

Tror ni att ALLT stämmer i er religion, eller kan ni tänka er att vissa saker kan tas med nypa salt? Måste man tro på allt i sin religion för att man ska räknas in som troende?

Sanningen i bibeln är absolut, och allt i den är inspirerad av Gud.

2 Timoteus 3:16:
"Hela Skriften är inspirerad av Gud och nyttig till undervisning, till tillrättavisning, till korrigering, till tuktan i rättfärdighet."

Så allt i bibeln räknas lika viktigt för den kristne.


   
SvaraCitera

Hej!
Jag hoppas att jag kan dra mitt strå till stacken och ge svar på dina frågor på ett bra sätt!

Link:

Varför tror du på just din religion?
Känns det inte lite riskabelt att lägga ned så mycket tid på något som man inte kan vara hundra procent säker på att det stämmer?

Det första man får göra i en diskussion om tro och religion är nog att se till att ens språk stämmer överens så att man har en gemensam grund att diskutera på. Ordet "tro" har i vår kultur allt mer kommit att betyda "en osäker form av kunskap" medan "tro" i t. ex. bibeln står mer för "tillit" än något annat. Ur detta perspektivet så kan man alltså veta att Gud finns, men ändå inte tro på Honom. Jag känner till en person som faktiskt säger sig ha blivit helt överbevisad om Guds existens (i och med att en som låg i koma eller något liknande vaknade upp efter att han hade bett för denne) men han vill ändå inte "tro" på Gud, eller som han själv uttrycker det "leva på det sättet".

Lite på samma vis skulle jag vilja påstå att jag har fått överväldigande bevis för att den Gud som jag har min tillit till faktiskt existerar, detta kanske främst i form av diverse bönesvar. Att jag sedan litar på Gud i varierande grad i olika frågor (tyvärr) är en annan sak.

Ang. att man inte kan veta till 100% att ens tro stämmer så håller jag med jojo i hans påstående om att man inte kan vara säker på att något stämmer alls. Man kan faktiskt inte ens vara helt säker på att 1+1=2. (kolla upp Kurt Gödels oavgörbarhetssats för mer info)
Med detta så menar jag dock inte att "eftersom det inte går att bevisa att Gud inte finns så finns han". Jag vill enbart belysa det problematiska den problematiska aspekten av "säker" kunskap.

Jag vill också gå in mer på ordet "religion" som egentligen är ett rätt dåligt ord som inte gör företeelsen rätta. Många språk har inget ord för religion, detta kanske främst för att ordet skapades i de Europeiska universiteten för att skilja mellan sekulär och icke-sekulär kultur. I dessa språkliga kulturer handlar det istället om hur människan förhåller sig till en viss Gud.

Link:

Kommer du aldrig till lägen då du börjar tvivla på din tro? ifrågasätter du aldrig något? blir du aldrig ibland lite källkritisk?

Klart att man kan börja tvivla på ett och annat, fast detta gäller mer dogmatiska frågor än Guds existens. Dvs. frågor om exakt vad Gud är, hans vilja är enligt bibeln osv. Ifrågasätter det gör jag nästan jämnt dock. Jag har den fasta åsikten att om något är sant så tål det att man ifrågasätter det och källkritik är både något som jag är skolad i och som jag brukar ofta.

Link:

Tror ni att ALLT stämmer i er religion, eller kan ni tänka er att vissa saker kan tas med nypa salt? Måste man tro på allt i sin religion för att man ska räknas in som troende?

Som sagt, det där ordet "religion" gör inte fenomenet rätta. Men man kan säga att min (kristna) tro har följande viktiga grundstenar:

Min personliga tro på Gud (detta är väl egentligen det enda man "behöver" för att vara troende?)
Min tro på bibeln som en auktoritär skrift*
Församlingslivet (alltså livet i kyrkan eller med de andra kristna)
Den kristna traditionen

Tron på Gud utgår dels från egna upplevelser eller snarare tolkningar av dessa och bibeln. Detta ges i uttryck och ventileras i församlingslivet, som ofta är präglad av en viss tradition.

Så hur ska man förhålla sig till allt? Jag tror verkligen att man inte ska svälja allt med hull och hår - det vore en aning naivt. Men man borde dock inte heller ignorera vissa bitar som man inte tycker om - enbart för att man inte orkar eller dylikt. Det säger ju mycket om ens syn på sanning och hur lite man värdesätter det. Men att ta reda på vad som är väsentligt i religionen/traditionen/kyrkan eller vad vi nu ska kalla det, det ser jag som en väldigt förnuftig sak att göra.

* När det gäller bibeln är det ju en samling antika texter och måste ses i ljuset av detta. Bibeln består av 66 böcker, som har skrivits av en rad olika författare, under olika tider i olika kulturella kontexter. Så självklart ska man ta vissa saker med "en nypa salt" - eller mer specifikt: Man måste förstå sammanhanget inom vilket texterna skrevs. Tyvärr gör allt för få detta och det ger i sin tur upphov till en rad dåligt grundade föreställningar.

Till sist, men inte minst, vill jag också dela mina åsikter ang. att Kristendomen och Islams Gud är den samme. Jag påstår att detta är fel på bland annat följande grunder:

1. Enligt Islam gavs Koranen till människan av Gud i färdigt skick*
1.2 Bibeln beskriver de kristnas Gud.*
1.3 Koranen och bibeln motsäger varandra på en rad punkter, speciellt i NT.
1.4 Enligt Bibeln säger inte Gud emot sig själv.
1.5 Därför kan inte Koranen och Bibeln handla om samma Gud
* Ifall man förutsätter att detta stämmer stämmer slutsatsen.

2. Enligt kristendomen är Gud treenig och Jesus är Gud
2.1 Enligt Islam stämmer detta inte. (Sura 4:169)
2.2 Det kan alltså inte handla om samma Gud.

Man kan dock påstå att både Islam och Kristendomen är ett försök att dyrka en och samma Gud. Men hursomhelst måste ju den ena inriktningen följdaktligen vara fel, om inte den gud som man försöker behaga inte har något emot motsägelser.


   
SvaraCitera

Link:

Både kristendomen och islam tror på bara en enda gud. Ändå tror de på olika gudar. Då kan man lätt dra slutsatsen att minst en av dessa gudar är felaktiga.

Finns många muslimer, kristna samt andra som anser att det är egentligen samma gud: fast olika tolkningar. Just därför blir det så mycket tjafs: "Gud är så här!", "Nej, han är såhär!"

Link:

Varför tror du på just din religion?

Eftersom världen är varierad, lite småkaotisk och det inte finns någon slags levande varelse det bara finns _en_ av, tror jag på flera gudar. Mycket i världen går i kretslopp, vatten t ex, och därför kan jag tänka mig att när världen går under kommer den att födas igen. Därför har jag valt att tillbe de fornnordiska gudarna. Jag tror dock inte att asarna och vanerna är de enda, utan att andra gudar mycket väl kan existera (i stil med grekiska, egyptiska etc). Fast jag tror även att vi aldrig kan veta säkert om sådant, och därför har vi ingen rätt att övertala folk om religion.

Link:

Tror ni att ALLT stämmer i er religion, eller kan ni tänka er att vissa saker kan tas med nypa salt? Måste man tro på allt i sin religion för att man ska räknas in som troende?

Jag tror inte att människan bokstavligen skapades av två träd, men jag ser det lite symboliskt: liv föds ur liv. Osv.
Hur mycket man måste tro för att kunna kalla sig "troende" varierar väl från religion till religion. Vissa är i allmänhet mer strikta (islam) t ex pga en helig skrift som anses vara den ultimata sanningen, vissa (t ex wicca) är mer lösa i sin uppbyggnad och folk uppmuntras till att hitta "sitt eget sätt".

Jag tycker inte man behöver vara kreationist för att vara kristen: det är viktigare att tro att Jesus är guds son och hela det där. Och i shinto är det viktigare med själva ceremonierna än tron.


   
SvaraCitera

Link:

Både kristendomen och islam tror på bara en enda gud. Ändå tror de på olika gudar.

Vadå olika gudar? kristendomen och Islam har en och samma gud. Däremot tror kristendomen att jesus är messias, guds son, medans islam anser han är en profet, och de har mohammed som sin högste efter gud


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Link:

Varför tror du på just din religion?

Ta en titt på Min UM-sida så finns videon med argument/bevis för bibelns Gud.

Link:

Känns det inte lite riskabelt att lägga ned så mycket tid på något som man inte kan vara hundra procent säker på att det stämmer?

Egentligen lägger jag nog inte så mycket tid ner på sådant som har att göra med min religion. Jag tycker det är mycket riskabelt att riskera komma till helvetet ifall bibeln skulle vara sann. Det finns dessutom en koranen som talar om ett helvete också så därför tycker jag man bör fundera noggrant på vilken religion som kan tänkas vara sann.

Link:

Kommer du aldrig till lägen då du börjar tvivla på din tro? ifrågasätter du aldrig något? blir du aldrig ibland lite källkritisk?

Eftersom jag tagit mig en ordentlig titt på vad det finns för argument och bevis för att kristendomen och bibeln är sann så har jag fått mycket stark tro. Förut tvivlade jag nog lite ibland men inte mer. Jag har funderat tillräckligt på Guds existens så jag inte behöver fundera mer.

Jag ifrågasätter det jag inte förstår i bibeln och tar reda på om jag inte förstår.

Link:

Tror ni att ALLT stämmer i er religion, eller kan ni tänka er att vissa saker kan tas med nypa salt? Måste man tro på allt i sin religion för att man ska räknas in som troende?

Jag tror allt stämmer i bibeln med avseende på innehållet. Däremot kan det finnas tryckfel. Det här med vad kristendomen omfattar är lite svårt att fastställa. Det finns många olika slag av kristendomen som uppstått, t.ex. Evangelisk-luthersk, Romersk-katolska, frikyrklig). En följd av detta är att allt inom kristendomen inte kan stämma eftersom det finns sådant inom de olika slagen av kristendom som går emot varandra. Exempel på detta: Inom Evangelisk-lutherska kyrkan döps man som litet barn men inom frikyrkor döps man däremot som antingen tonåring eller vuxen. Gud är perfekt men människan kan skapa sådant som inte stämmer. Alltså måste man inte tro på allt inom kristendomen för att vara kristen.

Jag anser att det finns vissa saker man bör tro på inom sin religion för att bekänna sig till religionen. För kristendomen skulle jag kunna ställa upp minimikraven som: Tro på att Jesus har dött och uppstått från döden och tagit på sig all världens synder och 2) bekänna detta + att Jesus är herre över en liv genom bön till Jesus eller uttrycka viljan genom vuxendop (inte barndop eftersom barn inte tar det på allvar). Detta är kanske lite svårt att avgöra vad man exakt ska be men man bör ha Jesus som herre över livet då man dör. Det här är det enda som Gud kräver av en människa ska göra för att man ska få spendera evigheternas evighet med Gud i paradiset efter döden.


   
SvaraCitera