Aviseringar
Rensa alla

Varför umgås invandrare enbart med andra invandrare?


Ämnesstartare

ekivok ekvilibrist:

Alla behöver känna någon sorts tillhörighet med andra människor nästan hela tiden?

inte nödvändigtvis baserat på ursprung dock. svenskar känner tillhörighet med folk med liknande intressen och värderingar. invandrare tänker "svenskar och invandrare".

obs askeff generalisering som inte stämmer i verkligheten


   
SvaraCitera

Anura: inte ens svarta människor gillar svarta :p

Afrika är en splittrad kontinent men inte p.g.a hat mellan svarta 🙂


   
SvaraCitera

Alltså, det gäller i lika stor utsträckning också svenskar (och andra grupperingar som har med annat än etnicitet att göra, t.ex. klädstil, musikstil)... Folk söker sig till andra de kan identifiera sig med och relatera till. Det är personlighet och kemi det handlar om.

Men eftersom du frågade om just etnicitet så tänker jag också att den sociala kulturen ser annorlunda ut i Skandinavien jämfört med t.ex. Medelhavsländerna, vilket såklart påverkar folk (även om man är född i Sverige) och man kanske klickar lättare osv. Det kan göra så att grupperingarna blir tydligare än någon annan gruppering. Men då handlar det snarare om den aspekten än att folk medvetet väljer att umgås med bara invandrare/svenskar.


   
SvaraCitera

tldr: varför påpekar du inte t.ex. att hipsters alltid bara hänger med hipsters? eller att rockare söker sig till rockare osv


   
SvaraCitera

dinkompis: inte nödvändigtvis baserat på ursprung dock. svenskar känner tillhörighet med folk med liknande intressen och värderingar. invandrare tänker "svenskar och invandrare".

Mjo, klart... det utesluter inte att man kan känna tillhörighet med människor med annat ursprung än ens eget, men det går nog snabbare och enklare när man delar samma kultur. Eller så är människor bara lata och orkar inte anstränga sig för att förstå varandra trots eventuella kulturskillnader. Att det har så mycket med osäkerhet att göra tror jag dock inte...


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

honolulu: Men då handlar det snarare om den aspekten än att folk medvetet väljer att umgås med bara invandrare/svenskar.
Anmäl

jag tror invandrare söker aktivt andra invandrare.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

honolulu: Men eftersom du frågade om just etnicitet så tänker jag också att den sociala kulturen ser annorlunda ut i Skandinavien jämfört med t.ex. Medelhavsländerna, vilket såklart påverkar folk (även om man är född i Sverige)

men kan invandrare och svenskar umgås då? utan att man offrar sin kultur?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

de gillar varandra och njuter av varandras sällskap. de brukar skämta tillsammans, gå en promenad, dricka öl eller bara ta det lugnt hemma i soffan.


   
SvaraCitera

Anura:

jag tror invandrare söker aktivt andra invandrare.

De som gör det kanske aktivt är intresserade av personer med samma jargong och förståelse för deras bakgrund eller whatever, om det är viktigt för dem.

De svenskar jag pratat med som flyttat utomlands har tyckt att det varit väldigt skönt att träffa på svenskar som förstår ens kultur, vilket underlättat på olika sätt. Särskilt när det kommer till t.ex. svensk vs amerikansk arbetskultur.

Min upplevelse av det från universitetet är delad, jag tycker inte man alltid kan säga att det är på det ena eller andra sättet.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

honolulu: Min upplevelse av det från universitetet är delad, jag tycker inte man alltid kan säga att det är på det ena eller andra sättet.

umgås du med andra svenskar på universitet?


   
SvaraCitera

Anura:

umgås du med andra svenskar på universitet?

jag umgås nästan uteslutande med svenskar, varför är det relevant? 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

honolulu: jag umgås nästan uteslutande med svenskar, varför är det relevant?

fungerar det bra?


   
SvaraCitera

Anura:

fungerar det bra?

VARFÖR ÄR DET RELEVANT OCH VAD ÄR DET FÖR KONSTIGA FRÅGOR DU STÄLLER????????????????????????


   
SvaraCitera

gå lägg dig, anura.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

honolulu:

VARFÖR ÄR DET RELEVANT OCH VAD ÄR DET FÖR KONSTIGA FRÅGOR DU STÄLLER????????????????????????

han e ju orolig var försiktig

män har också käsnler o dom pallar inte vad som helst t.ex att skriva sådär många frågetecken. man blir helt ifrågasatt.


   
SvaraCitera