Aviseringar
Rensa alla

Varför uppmärksammas mäns våld mot kvinnor mer än kvinnors våld mot män?


Ämnesstartare

Varför är det så? Varför tas ej kvinnors våld mot män på lika stort allvar? Är det de gamla könsnormerna som är boven i dramat? Den som säger att mannen är det starka könet och därför kan försvara sig själv emot våldet.. Eller vad är det?

Tråden behandlar fysiskt våld såväl som psykiskt. Diskutera!


   
Citera
Ämnesstartare

Håller med, jävligt märkligt!


   
SvaraCitera

S3ON: Är det de gamla könsnormerna som är boven i dramat?

Ja.

S3ON: Den som säger att mannen är det starka könet och därför kan försvara sig själv emot våldet

Ja.


   
SvaraCitera

AyyLmao:

Ja.
Ja.

Ja.


   
SvaraCitera

Troll?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Sagitta:
Troll?

nej

kan du förklara varför det är som det är annorlunda?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

det finns ett stigma när det kommer till män som drabbas av våld (pga. skeva könsroller), vilket nog kan göra att färre anmäler det eller vågar prata om det. det är väl klart att det ej är skillnad på om våldet drabbar en man eller en kvinna i teorin, men generellt sett drabbas kvinnor hårdare då de oftare utsätts för grövre våld. bara att ta en titt på brottsstatistik så ser man tydligt att kvinnor är mer utsatta, även om det såklart inte innebär att våldet som män drabbas för är mindre allvarligt. tycker inte det är särskilt konstigt att mäns våld mot kvinnor uppmärksammas, och tycker det bör uppmärksammas ännu mer. det är ett stort samhällsproblem. att män inte vågar prata om sin utsatthet är också ett stort problem, men jag förstår inte varför man måste ställa grupperna mot varandra och göra det till nån slags tävling. kan man inte tala om och belysa två fenomen samtidigt? 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

För att det är vanligare att män attackerar kvinnor än tvärtom....

När jag tar en promenad hem på kvällen så är det inte kvinnor jag fruktar.....


   
SvaraCitera

Ehh dum fråga, oftast männen som är våldsamma och kvinnor kan du inte misshandla en man på samma sätt över huvud taget. 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Zymba: tycker inte det är särskilt konstigt att mäns våld mot kvinnor uppmärksammas, och tycker det bör uppmärksammas ännu mer.

Är det inte våld i nära relationer som man borde uppmärksamma istället? Problemet är ju inte att det är en man som slår en kvinna, utan att det är en person som slår sin partner. Enligt flera undersökningar så utsätts inte kvinnor i nära relationer för mer våld (psykiskt och fysiskt) än män utan det är ganska jämnt.

Däremot utsätts fler kvinnor för dödligt våld i större utsträckning, vilket inte är konstigt med tanke på att majoriteten av relationerna som existerar är heterorelationer. Män är generellt sett starkare än kvinnor och då är det klart att utgången oftare blir värre när det är en man som slår en kvinna. Hur det sen har kommit att tolkas som något strukturellt könsproblem har jag svårt att begripa. 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Statistiskt sett förekommer våld mot kvinnor i större utsträckning än exempelvis kvinnors våld mot män som grupp. Därför talas det mer om det förra jämfört med det senare. Det är inte så konstigt, utan det bör väl uppmärksammas i proportion det förekommer, då det avgör hur stort samhällsproblem det är. 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

zxcvbnm: kvinnor kan du inte misshandla en man på samma sätt över huvud taget.

Är du säker? 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Chibibbi: Det är inte så konstigt, utan det bör väl uppmärksammas i proportion det förekommer, då det avgör hur stort samhällsproblem det är.

Statistiken säger ingenting om i hur stor utsträckning det förekommer. 


   
SvaraCitera

S3ON: Statistiken säger ingenting om i hur stor utsträckning det förekommer.

Tror inte riktigt du fattar vad du pratar om nu om jag ska va ärlig.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

ekivok ekvilibrist:

Tror inte riktigt du fattar vad du pratar om nu om jag ska va ärlig.

Try me


   
SvaraCitera