Aviseringar
Rensa alla

Varför väljer folk att jaga och använda konstiga argument till det?


Exner

Anura:
Jag förstår inte riktigt varför vissa folk väljer att jaga t.ex. Älg för att de anser att de skapar större bränder i skogen och att det är för många älgar i Sverige och de skapar trafikolyckor. Dessa människor bryr sig sällan om dessa frågor om de inte går och skjuter älgar eller andra rådjur. Vad anser ni om sporten jakt?

Folk tycker om att göra det. De jagar inte i huvudsak av viltvårdsskäl, men det är positiv bi-effekt.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Tycker det är fel om man räknar det som en sport. 


   
SvaraCitera

Numera är väl jakt mode bland innerstadshipsters. Manlighetskomplex kanske? 


   
SvaraCitera
Draug

De som gillar att döda har sällan vettiga argument för att rättfärdiga sina handlingar. Men människan är ju rätt så mordisk av sig, det handlar väl om överlevnadsinstinkt från början. Jakt för överlevnad är en sak, men att döda enbart för nöjets skull har jag svårt att förstå. Skulle för min egen del kännas bättre att själv ha jagat det kött jag äter, för då skulle jag med säkerhet veta att djuret inte led mer än nödvändigt vid sin död. Att jag själv jagade det för mat o.s.v.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Den biten med att man haver de döda djurens dödskallar dekorera på väggarna som troféer är enligt mig absurt...

Har denna grannen med sin gigantiska herrgård (en utav många) rik man...
   Var år vid älgjaktstid så skickar han ut sin invit till alla sina förnäma bekanta. Någon vecka senare så rullar det fram 30 st lyxiga märkesbilar fram till landets största husgarage... Ut stiger gubbarna med sina 10,000 kronors gevär med alla tänkbara finesser samt sina fullt nybeställda jägarmunderingar. Där träffas dom framför den tända brasan som hans anställda hushållare tänt åt honom i den stora salen. Sedan så tager dom sina fordon och åker 600 meter ner till skogsbrynet där han sedan våren har lockat till sig hela länets djurhjordar med sina två stora lastbilskärror med äpplen och sina privata dammar. Där samlas gubbarna och med sin ansträngande stegklättring så bestiger dom tornen och därefter så har dom fått sitt välbehövda kött som dom måste klara sig på under hela vintern.. Förvirrad


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

schim:
Det är naturligt eller inte just vapnen. Jagat har vi gjort sedan start och det är mat på bordet.

Är det inte naturligt att använda vapen för att jaga?  😉
Har för mig att någon fågel använder pinnar för att göras sin jakt enklare!   


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Bigcitylaif:

Är det inte naturligt att använda vapen för att jaga?  😉
Har för mig att någon fågel använder pinnar för att göras sin jakt enklare!   

Jo men inte gevär o skit vi använder idag. Ska det a nån sport så är vass sten o pinne som gäller!


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

schim:

Jo men inte gevär o skit vi använder idag. Ska det a nån sport så är vass sten o pinne som gäller!

Haha okej det var så du menade 🙂


   
SvaraCitera