Aviseringar
Rensa alla

Varför vill man bli rik egentligen?


Ämnesstartare

McLuver:

Ja (Du röstade på detta alternativ)

man kan använda pengarna till bra saker också, skulle ge till välgörenhet och till farmor.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

McLuver:

Ja (Du röstade på detta alternativ)

Givetvis kommer jag att bli rik. Anledningarna till att jag ska bli rik är främst frihet, trygghet och ökade möjligheter att kunna hjälpa andra.

McLuver:

typ alla filosofer har ju förstått att konsumtion leder till begär som leder till att man blir olycklig, och överkonsumtion leder endast till att man blir olycklig, ignorant och bortskämd

Vad har att bli rik att göra med överkonsumtion? Om du tittar på vilka som blir rika så handlar det ju snarare om de som inte överkonsumerar.


   
SvaraCitera

McLuver:

Ja (Du röstade på detta alternativ)

Självklart vill jag bli rik. Då slipper jag jobba och kan istället koncentrera mig på viktigare saker som jag faktiskt njuter av.

Jag tror inte att jag skulle köpa så överdrivet mycket lyx, jag skulle nöja mig med ett fint hus i någon fin förort till Helsingborg eller något, kanske en liten mysig bil till flickan och se till att barnen alltid har det bra.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

McLuver:

Ja (Du röstade på detta alternativ)

Gryphon:

Självklart vill jag bli rik. Då slipper jag jobba och kan istället koncentrera mig på viktigare saker som jag faktiskt njuter av.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

McLuver:

Ja (Du röstade på detta alternativ)

Vem vill inte bli rik? Jag har en bit till att kunna bli rik i nuläget dock[rolleyes]


   
SvaraCitera

McLuver:

Ja (Du röstade på detta alternativ)

Mest för att slippa jobba.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

McLuver:

Nej (Du röstade på detta alternativ)

Det känns inte så värt det. Jag har mina vänner, det är viktigare än alla pengar i världen. Om man är så fantasilös att man måste ha pengar för att ha kul så kan man inte ha så mycket vett.

Och hur svårt är det att hitta ett jobb som man trivs med? Seriöst?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

McLuver:

Ja (Du röstade på detta alternativ)

Och de 26,7% som säger "nej" ljuger eller är för unga för att ha kommit ut i arbetslivet.


   
SvaraCitera

McLuver:

Ja (Du röstade på detta alternativ)

Jag vill bli rik, får du kan jag göra vad jag vill. [badgrin]


   
SvaraCitera

Jag vill också bli rik![badgrin]
fast sen så tittar den snälla lilla grodan fram ur mig och säger att enda anledningen till vrf jag vill bli rik är så att jag ska kunna donera pengar till mer behövande[blush]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

McLuver:

Nej (Du röstade på detta alternativ)

Tror inte att det skulle gå ihop så bra, annat än att jag skulle kunna lägga pengarna på att rusta upp världen lite.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Ja, vill bli rik på kärlek och inget annat


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

McLuver:

Pengar leder bara till problem och olycka, och jag fattar verkligen inte varför man vill bli rik.

Att ha för mycket pengar leder till problem och olycka. Att vara ekonomiskt oberoende är ju en annan sak.

Har man mycket vill man ha mer vilket leder till girighet, och girighet är väldigt ohälsosamt.

Sen är man tillräckligt mentalt stark att stå emot sin girighet så kan man ju vara en lycklig multimiljardär också.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

McLuver:

Rikedom är för fascister och borgare så att säga

Diskuterade detta förut. Pengar är kapital inget annat. Alltså kan de liknas med ett verktyg. Du vill inte ha hur många hammare som helst, och därav inte hur mycket pengar som helst.[smile]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Ja, lagom iaf, orkar varken va en som har råd att slösa eller bortskämd. Men vill däremot INTE bli känd.


   
SvaraCitera