Aviseringar
Rensa alla

Varför vill staten kontrollera våra liv?


Ämnesstartare

Myksa:

"Bara för att det har citattecken och är sagt av någon känd person betyder inte att det är rätt."

Men i det här fallet är det det. [cute] Jag citerar inte "Öga för öga - tand för tand."

Har någon sagt något jag tycker är bra för jag det vidare.


   
SvaraCitera

Spartakus:

För att det skulle förstöra livet för hundratusentals människor i Sverige? Vi betalar mycket gemensamt i vårt samhälle eftersom det är enkelt, effektivt och innebär en trygghet för individen.

På vilket sätt skulle det förstöra livet för hundratusentals människor i Sverige? Säg att vi bestämmer att från och med 1 januari 2011 så får rökare själva betala för de eventuella kostnader som det medför. Då har varje rökare och ickerökare god tid på sig att fatta ett helt eget och fritt val helt medvetna om eventuella konsekvenser.

Det är vare sig effektivt eller tryggt att människor fritt får göra egna val för sina egna liv och stå för eventuella konsekvenser av de valen.

- - - - - - - - - - - - - - - - - Sammanslagning 1 - - - - - - - - - - - - - - - - -

Myksa:

Lite svårt att påvisa om lungcancern kommer från cigaretter/passiv rökning/borrande i asbest/bromsdamm från tunnelbanor...?

Enklast är väl att helt enkelt bestämma att eftersom forskarna bevisat att rökning kan orsaka cancer så får du alltid stå för kostnaden för lungcancer själv om du röker. Alternativt att vi använder försäkringar i stället och där är försäkringskostnaden högre för än rökare än en ickerökare.

Myksa:

Städning av fimpar och snusprillor som står för väldigt mycket, hur ska det betalas? Tillägg på varje såld cigg?

Enklast är väl att höja straffen för nedskräpning ordentligt. Rätt säker på att andelen människor som bara slänger ifrån sig en fimp skulle minska markant om det kostade dem säg 10 000 kr.

- - - - - - - - - - - - - - - - - Sammanslagning 2 - - - - - - - - - - - - - - - - -

Anarkandi:

Så du tycker att människor ska betala för de skader de åsamkar?

Absolut, jag är ju liberal.

Anarkandi:

Typ att en rökare ska betala den som fått cancer genom passivrökning

Absolut förutsatt:
1. Det går att bevisa
2. Att personen i fråga inte själv valt det

Anarkandi:

eller att företaget som släpper ut koldioxid ska betala för koldioxiden och skadorna det orsakar?

Absolut, så funkar liberal politik.


   
SvaraCitera

Gentlemannen:

Rätt säker på att andelen människor som bara slänger ifrån sig en fimp skulle minska markant om det kostade dem säg 10 000 kr.

Är ju inte särskilt svårt att slänga saker på marken ändå, så länge vi inte talar övervakningssamhälle.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Gentlemannen:

Enklast är väl att helt enkelt bestämma att eftersom forskarna bevisat att rökning kan orsaka cancer så får du alltid stå för kostnaden för lungcancer själv om du röker.

din ideologi förutsätter att alla individer själva måste ta reda på alla risker med allt de gör (eftersom samhällsinformation kan nå ut till människor som inte har betalat för det), hur ska det fungera som motvikt mot reklamen som basunerar ut alla fördelar?

"man ska inte behöva betala för något man inte vill ha", det kan jag hålla med om, men ifall andra betalar för skiten man inte vill ha, blir det okej då? jag vill inte ha reklam, ändå finns det vart jag än tittar. ifall allt ska vara finansierat utan skattepengar kommer det i ett kapitalistiskt samhälle betyda att allt måste vara sponsrat, men vem fan vill sponsra någon man inte får avkastning på?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

fistforfight:

Varför vill staten kontrollera våra liv?

var det en okej rubrik?

jag tänker att staten i sig är en följd av kollektivet, och det ideal som hon skapar kommer ur ett virtuellt samlat omedvetande, antingen en reaktion på självbevarelsedrift eller dödslängtan.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Gentlemannen:

rökning kan orsaka cancer så får du alltid stå för kostnaden för lungcancer själv om du röker.

Gentlemannen:

Alternativt att vi använder försäkringar i stället och där är försäkringskostnaden högre för än rökare än en ickerökare.

Gentlemannen:

Enklast är väl att höja straffen för nedskräpning ordentligt. Rätt säker på att andelen människor som bara slänger ifrån sig en fimp skulle minska markant om det kostade dem säg 10 000 kr.

Hur mycket ligger tobaksskatten på? Undrar hur stor del den bekostar...
Jag skulle gärna se hårda tag mot rökare eftersom jag tycker att det är det mest idiotiska som finns. I alla fall cigaretter, cigarrer ser jag inte i närheten som lika dumt eller farligt.
Och all nedskräpning är. [n]


   
SvaraCitera

ClosingTime:

Är ju inte särskilt svårt att slänga saker på marken ändå, så länge vi inte talar övervakningssamhälle.

Svårt är det inte. Men höj straffet till 100 000 kr då så får vi se hur många som vågar. Även om risken att åka dit är minimal så lär det hända för eller senare om någon gör det systematiskt i flera års tid.


   
SvaraCitera

iosib:

din ideologi förutsätter att alla individer själva måste ta reda på alla risker med allt de gör

hur ska det fungera som motvikt mot reklamen som basunerar ut alla fördelar?

Det är relativt enkelt, att lura människor är naturligtvis olagligt, likaså om produkten är skadlig.

Jämför med att jag kan sälja råttgift till dig. På råttgiftet står det tydligt hur giftigt det är och att du absolut inte ska äta det. Väljer du att ändå äta det så kan knappast företaget som tillverkar råttgiftet hållas ansvarig. Om de däremot säljer det till dig som en "god krydda att ha på maten" utan några varningstexter så kommer de få betala enorma skadestånd.

iosib:

men ifall andra betalar för skiten man inte vill ha

Naturligtvis får både du och jag betala för vad vi vill betala.

iosib:

men vem fan vill sponsra någon man inte får avkastning på?

Detta görs varje dag, när jag var liten och spelade fotboll så fick vi nästan varje år nya matchtröjor som olika företag betalat för. Kan lova dig att det inte gav dom någon avkastning.

I Sverige skänker vi många miljarder till bistånd och olika hjälporganisationer varje år. Tusentals svenskar jobbar varje år ideelt för att hjälpa andra människor.

På gymnasieskolan jag gick på delades det varje år ut flera stipendier, alla sponsrade av företag som garanterat inte fick någon avkastning på det hela.

Osv osv.


   
SvaraCitera

Myksa:

Hur mycket ligger tobaksskatten på?

Följande står på skatteverkets webbplats:
Skattesatser på tobaksvaror fr.o.m. 2008-01-01

Cigaretter
Huvudregel: 31 öre per st + 39,2 % av detaljhandelspriset.
Minimipunktskatt: 1,24 kronor per cigarett.

Räknas:

* 31 öre x antal + 39,2 % x detaljhandelspriset eller
* minimipunktskatt x antal cigaretter

Exempel 1: 20-pack cigaretter med detaljhandelspriset 50 kr. Enligt huvudregeln blir skatten 31 öre per styck + 39,2 % av 50 kr = 25,80 kr, vilket överstiger minimipunkten ( 1,24 kr x 20 st= 24,80 kr). Därmed ska skatt tas ut med 25,80 kr.

Exempel 2: 20-pack cigaretter med detaljhandelspriset 40 kr. Enligt huvudregeln blir skatten 31 öre per styck + 39,2 % av 40 kr = 21,88 kr, vilket understiger minimipunktskatten (24,80 kr för 20 cigaretter). Därmed ska skatt tas ut med 24,80 kr.

Cigarrer/Cigariller
1,12 kronor per st

Räknas: skattesats x antal = skatt

Röktobak
1 560 kr per kilo

Räknas: skattesats x antal kilo = skatt

Snus
336 kr per kilo

Räknas: skattesats x antal kilo = skatt

Tuggtobak
402 kr per kilo

Räknas: skattesats x antal kilo = skatt


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Gentlemannen:

skatt

Det är ganska mycket men lär ju ändå inte kompensera för allt det kostar...


   
SvaraCitera

Myksa:

Det är ganska mycket men lär ju ändå inte kompensera för allt det kostar.

Absolut. Därför anser jag att alla som vill ska få röka vad de vill, men själva stå för eventuella kostnader.


   
SvaraCitera

Gentlemannen:

Men höj straffet till 100 000 kr då så får vi se hur många som vågar.

Hur många vågar ladda ner i dagsläget, tror du?


   
SvaraCitera

ClosingTime:

Hur många vågar ladda ner i dagsläget, tror du?

Den stora skillnaden är ju att ett gäng civilklädda poliser som spenderade ett par dagar nere på stan skulle kunna bötfälla hundratals personer, det skulle snabbt sprida sig och får större effekt.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Tråden låst på grund av inaktivitet


   
SvaraCitera