Aviseringar
Rensa alla

Varje invandrare kostar staten 4 miljoner


Ämnesstartare

Till skillnad från svensk media vågar faktiskt norsk media skriva om de negativa konsekvenserna av invandring. Nyligen presenterade man i Norge en undersökning på hur mycket invandrare i genomsnitt kostade utifrån olika länder. Statistiska centralbyrån i Norge fick fram att varje utom-europeisk invandrare kostade staten 4 miljoner, vilket blev en total siffra på 60 miljarder per år. Det som märker ut utom-europeiska invandrare i Norge är deras låga arbetsfrekvens, deras höga tendens att gå på bidrag och deras överrepresentation i brottsstatistiken, vilket är den samma i Sverige. Det ska även sägas att Sverige tagit emot mer än dubbelt så mycket utom-europeiska invandrare som Norge. De mest kostsamma invandrarna är förövrigt somalier som kostar staten 10 miljoner kronor under sin livstid. 

http://www.abcnyheter.no/nyheter/2013/04/14/innvandrere-koster-norge-mange-milliarder-kroner

http://www.abcnyheter.no/nyheter/2013/09/07/hver-somalier-koster-staten-9-millioner-kroner

Diskussion:

Vad ska vi göra åt dessa extrema kostnader som kommer från den utom-europeiska invandringen? Ska vi stoppa den utom-europeiska invandringen och framförallt invandringen från Somalia för att minska kostnaderna? Är det ett problem att invandringen kostar såpass mycket pengar? Är det överhuvudtaget någon som fortfarande tror att vi tjänar på invandringen?


   
Citera
Ämnesstartare

åh du är en sån patetisk fitta kan inte du typ prova att hoppa från en bro? = ( de e kul har jag hört


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Var glad över att pengarna går åt till att hjälpa en människa från fattigdom, krig och svält.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

kukoxo:
åh du är en sån patetisk fitta kan inte du typ prova att hoppa från en bro? = ( de e kul har jag hört

Bra sätt att bemöta kritik mot invandringen. Jag antar att du, med tanke på din totala oförmåga att argumentera, helt enkelt håller med mig. "Kukoxo", tillsammans röstar vi på SD 2014!


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

i Norge är arbetslösheten endast tre och en halv procent och välfärden bland den bästa i världen så något gör dom ju väldigt mycket bättre än svenskarna.

NiklasW: De mest kostsamma invandrarna är förövrigt somalier som kostar staten 10 miljoner kronor under sin livstid.

Framgår det hur mycket pengar denna somalier kommer att generera, eller är denne endast en belastning, för i så fall är 10 miljoner nok ganska billigt för en hel  livstidsfinansiering.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Fan va gött. Bra att skattepengarna går till andra än värdelösa politiker.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

kebu12:
Var glad över att pengarna går åt till att hjälpa en människa från fattigdom, krig och svält.

Nja, inte helt rätt. Just nu tar regeringen pengar från biståndet för att lägga på invandringen. Man tar alltså pengar från ett effektiva sättet att hjälpa människor för att istället lägga det på ett ineffektivt sätt. Hade man istället lagt pengarna på bistånd hade man hjälpt fler människor från fattigdom, krig och svält. Extra fakta är även att majoriteten av dagens invandrare inte är flyktingar och att Somalia nu för tiden anses vara ett lugnt land. De flesta som kommer hit kommer av ekonomiska anledningar och inte på grund av att de är på flykt.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Gruvan:
Fan va gött. Bra att skattepengarna går till andra än värdelösa politiker.

Hjärta


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Undrar hur mycket varje svensk kostar samhället från att de är berättigade barnbidrag till studiebidrag?
Ca 223000 blir det upp till att man gått ut gymnasiet. Sen har vi rätt många som är svenskar så det blir en rätt hög summa.
Så med andra ord kostar svenska barn med än invandrare?
Samt att det kostar föräldrarna ca 1-2 miljoner/barn så då ökar den kostnaden.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

OF 5:
i Norge är arbetslösheten endast tre och en halv procent och välfärden bland den bästa i världen så något gör dom ju väldigt mycket bättre än svenskarna.

Och trots det kostar invandringen så pass mycket pengar. Frågan är vad kostnaderna då är i Sverige med en arbetslöshet på långt över 15% bland invandrare.

Framgår det hur mycket pengar denna somalier kommer att generera, eller är denne endast en belastning, för i så fall är 10 miljoner nok ganska billigt för en hel  livstidsfinansiering.

Man räknar alltså hela livet och naturligtvis räknar man även på intäkter, alltså eventuella skatteintäkter. 10 miljoner är en generell siffra på kostnader och intäkter från hela livet. 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Xisco:
Undrar hur mycket varje svensk kostar samhället från att de är berättigade barnbidrag till studiebidrag?
Ca 223000 blir det upp till att man gått ut gymnasiet. Sen har vi rätt många som är svenskar så det blir en rätt hög summa.
Så med andra ord kostar svenska barn med än invandrare?
Samt att det kostar föräldrarna ca 1-2 miljoner/barn så då ökar den kostnaden.

Svenskar, alltså icke-invandrare, betalar generellt tillbaka mycket mer i skatt än vad de någonsin fått i bidrag. Annars hade inte Sverige gått runt och annars hade vi inte haft några pengar alls att lägga på invandringen. Det är även så att vi tjänar på europeiska invandrare. Alla grupper är alltså inte kostnader för samhället utan det finns grupper som kosta och grupper som betalar vad andra grupper kostar.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Gruvan:
Fan va gött. Bra att skattepengarna går till andra än värdelösa politiker.

Själv hade jag hellre sett att vi la pengarna på att förbättra vår välfärd eller förbättra situationen för landets pensionärer, men vi kanske har olika prioriteringar. 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

NiklasW: Själv hade jag hellre sett att vi la pengarna på att förbättra vår välfärd eller förbättra situationen för landets pensionärer, men vi kanske har olika prioriteringar.

Jag vill alla väl. Det är min prioritering.

Inte exakt alla, men du fattar nog vad jag syftar på.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

NiklasW:

Man räknar alltså hela livet och naturligtvis räknar man även på intäkter, alltså eventuella skatteintäkter. 10 miljoner är en generell siffra på kostnader och intäkter från hela livet. 

Antar att man räknat med att en åldring i Norge likt i Sverige har samma tillgång till kommunalt äldreförsörjningsstöd var vid kostnaderna efter pensionsålder inte kan bli särdeles olika oavsett personens ursprung.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

OF 5:

Antar att man räknat med att en åldring i Norge likt i Sverige har samma tillgång till kommunalt äldreförsörjningsstöd var vid kostnaderna efter pensionsålder inte kan bli särdeles olika oavsett personens ursprung.

Man räknar vad invandrare betalar till samhället under sin livstid och hur mycket man kostar, naturligtvis inräknat pension. Den totala siffran är 4 miljoner för invandrare, 10 miljoner för somalier.


   
SvaraCitera