Aviseringar
Rensa alla

Varm höst.


stoner:

Det är sant att både temperaturen stiger samt att vi går en ny istid till mötes. Ser man på lite längre tidsintervall på jorden dvs sedan jorden skapades för 4,5 miljarder år sedan så har jorden varit istäckt 70% av tiden. Dvs det är egentligen inte meningen att det ska finnas något liv på jorden. När istiderna kommer så läggs ett flera mil tjockt istäcke över hela jorden och i synnerhet närmast polerna.

Senaste istiden varade 100.000 år som sedan avlöstes av en varmare period på 15.000 år (som vi nu befinner oss i). När de varmare perioderna står på topp så ska också isarna vid polerna vara smälta. Att vi går mot en ny varmare period är helt normalt. Alla som kraxar om växthuseffekt och att delar av jorden kommer att stå under vatten har delvis rätt i sitt antagande. Vad de glömmer bort är att jorden har gått igenom denna fas miljontals gånger tidigare. Enda skillnaden är att nu finns det människor på jorden men det fanns det inte vid förra globala istiden. Men iom att nästa istid kommer, lite beroende på om det blir en global istid eller en istid som bara drabbar områdena närmast polerna, så kommer också det mesta levande att dö ut liksom människan.

Så det är bara att bita i det sura äpplet och inse att jorden kommer att förvandlas till en istäckt planet inom ca 30.000 år.  Gråter

När kommer egentligen istiden?

Ny istid hotar Skandinavien

Är vi på väg mot en ”snöbollsjord”?

Men åter till topic... jag ser fram emot att hela vintern blir lika mild som den varit sista veckan. Vill jag se snö kan jag åka upp till Norrland.  Tumme upp

Flercelliga organismer har levt på denna jord i 500 miljoner år, och bevisligen har livet på jorden överlevt alla klimatförändringar under den perioden. Förväntar du dig helt ärligt att människan som art kommer att dö ut på grund av en naturlig istid, då alla våra förfäder har överlevt och vi nu dessutom har tillgång till alla tekniska hjälpmedel?


   
SvaraCitera

stoner:

Det är sant att både temperaturen stiger samt att vi går en ny istid till mötes. Ser man på lite längre tidsintervall på jorden dvs sedan jorden skapades för 4,5 miljarder år sedan så har jorden varit istäckt 70% av tiden. Dvs det är egentligen inte meningen att det ska finnas något liv på jorden. När istiderna kommer så läggs ett flera mil tjockt istäcke över hela jorden och i synnerhet närmast polerna.

Senaste istiden varade 100.000 år som sedan avlöstes av en varmare period på 15.000 år (som vi nu befinner oss i). När de varmare perioderna står på topp så ska också isarna vid polerna vara smälta. Att vi går mot en ny varmare period är helt normalt. Alla som kraxar om växthuseffekt och att delar av jorden kommer att stå under vatten har delvis rätt i sitt antagande. Vad de glömmer bort är att jorden har gått igenom denna fas miljontals gånger tidigare. Enda skillnaden är att nu finns det människor på jorden men det fanns det inte vid förra globala istiden. Men iom att nästa istid kommer, lite beroende på om det blir en global istid eller en istid som bara drabbar områdena närmast polerna, så kommer också det mesta levande att dö ut liksom människan.

Så det är bara att bita i det sura äpplet och inse att jorden kommer att förvandlas till en istäckt planet inom ca 30.000 år.  Gråter

När kommer egentligen istiden?

Ny istid hotar Skandinavien

Är vi på väg mot en ”snöbollsjord”?

Men åter till topic... jag ser fram emot att hela vintern blir lika mild som den varit sista veckan. Vill jag se snö kan jag åka upp till Norrland.  Tumme upp

Du måste ju va helt efterbliven som skriver  att människan skulle dö ut av en istid. 
Vilket inte är sant med verkligheten,men jag  förmodar att du skämtade,haha! 
Klart ibland kan det va ett önsketänkande som världen ser ut idag så kan jag faktiskt hålla med!   


   
SvaraCitera

Vi får vara glada för varje dag tempen dagtid kommer över 10 plusgrader i södra Sverige.  


   
SvaraCitera

vikingen:
Vi får vara glada för varje dag tempen dagtid kommer över 10 plusgrader i södra Sverige.  

Det var nära innan jag åkte hemifrån klockan ett. 9,8.


   
SvaraCitera

Förstår inte varför folk inte gillar vinter och kyla. Bästa tiden på året ju.


   
SvaraCitera

Ruttenfisk:
Förstår inte varför folk inte gillar vinter och kyla. Bästa tiden på året ju.

Jag hatar det mörkt slaskigt bilen blir sketen bara man kör 200 meter. Rutor att skrapa enda fördelen är att det är mygg fritt. fast just denna vinter vill jag faktiskt ha snö då jag har snöjour. Fina pengar istället för att stämpla Glad


   
SvaraCitera

spiralfjader:

Jag hatar det mörkt slaskigt bilen blir sketen bara man kör 200 meter. Rutor att skrapa enda fördelen är att det är mygg fritt. fast just denna vinter vill jag faktiskt ha snö då jag har snöjour. Fina pengar istället för att stämpla Glad

Därför man bor i norr, där det inte är slaskigt (utom höst/vår då) utan istället är det redig snö.


   
SvaraCitera

jag vill jha snööööööööööööööööööööööööö


   
SvaraCitera

spiralfjader: Det var nära innan jag åkte hemifrån klockan ett. 9,8.

13 grader varmt idag lördag är ju inte helt fel.


   
SvaraCitera

vikingen:

13 grader varmt idag lördag är ju inte helt fel.

Helt otroligt. 7e November och jag har dödat 3 mördarsniglar idag.


   
SvaraCitera

Jag fryser alltid så jag känner ingen skillnad 


   
SvaraCitera

spiralfjader: Helt otroligt. 7e November och jag har dödat 3 mördarsniglar idag.

Fortsätter det varma vädret så vill det till att vi åtminstone får en vecka med 10 - 15 minusgrader och förhoppningsvis barmark (dvs INGEN SNÖ) i vinter därför då fryser åtminstone några av de små slemmiga kräken till döds. Annars lär de explodera i antal till nästa sommar. Blir det däremot mycket snö i vinter så kvittar det hur kallt det blir därför mördarsniglarna överlever ändå under snötäcket.


   
SvaraCitera

stoner:

Fortsätter det varma vädret så vill det till att vi åtminstone får en vecka med 10 - 15 minusgrader och förhoppningsvis barmark (dvs INGEN SNÖ) i vinter därför då fryser åtminstone några av de små slemmiga kräken till döds. Annars lär de explodera i antal till nästa sommar. Blir det däremot mycket snö i vinter så kvittar det hur kallt det blir därför mördarsniglarna överlever ändå under snötäcket.

Helt sant. Har dödat 3 till sen jag skrev förra meddelandet.


   
SvaraCitera

spiralfjader: Helt sant. Har dödat 3 till sen jag skrev förra meddelandet.

Jag dödade som mest en full 3-liters hink varje dag i somras. Men nu har jag inte sett dom på någon vecka men det beror nog på att jag har mängder med höstlöv liggandes i trädgården och de ligger väl under löven kan jag tänka. MEN - i går kväll såg en pytteliten som låg och krälade uppe på terassen  Arg  på väg mot skålen med kattmat så den fick en snabb död.  Glad


   
SvaraCitera

Hoppas det inte blir någon snö så jag kan fortsätta cykla riskfritt


   
SvaraCitera