Aviseringar
Rensa alla

varning för IB


Ämnesstartare

*till er 9or som skall söka till gymnasiet och överväger IB*

http://www.vhs.se/Global/SYV/IB_examen%20SENASTE%20april%202010.pdf

meritpoäng för områdeskurser, 1 p, motsvaras av 0,5 på IB. borde ändras snarast.
sedan är det ju svårare i allmänhet med meritpoängen, skall man ha dem måste man offra mycket mer tid på just en grej. vill jag ha 1,5 p från moderna språk på nationell linje så behöver jag läsa tyska steg 5. då har man i princip 2 tysklektioner i veckan i 3 år. på IB måste du isf läsa tyska på HL. läser du det på SL läser du ju tom mer tyska än på en nationell linje men du får ändå bara 1 p. bra orättvist. ni kan fortsätta jämföra andra kurser från nationell linje med IB och se hur vrickat det är om ni är intresserade 🙂

det är med andra ord rätt idiotiskt att gå IB om man inte är säker på att läsa vidare utomlands. å andra sidan verkar ett IB-diplom inte spela särskilt stor roll när man söker utomlands. de jag pratade med när jag besökte IB proklamerade att det var en helt fantastisk väg till utlandsstudier och att de hade en enorm fördel etc. faktum är att det inte alls verkar betyda så mycket. elever från min skola (som inte har gått IB) har kommit in på högt rankade universitet utomlands och det de har upplevt som viktigast i ansökningsprocess till de tuffaste skolorna har varit extracurriculars. har du höga betyg och SAT-poäng, bra essays, recommendations, utmärkelser och extracurricular activities så har du god chans att komma in. de förstnämnda går att plugga sig till, de andra är lite mer främmande för oss svenskar och verkade vara ngt som de hade upplevt som nytt osv. därför ska ni satsa på att engagera er i så mkt som möjligt och ni kommer ha större chans att komma in (iaf i USA). När det gäller studier i england har jag inte så bra koll, men många har kommit in på bra skolor där med så IB borde inte vara ngn slags gräddfil där heller.

så se inte IB som er enda chans till utlandsstudier, era förvridna IB-frälsta små 15-åringar, hihi

för övrigt tycker jag att regeringen borde ta tag i det här då IB i allmänhet verkar roligare och mer givande än en nationell linje


   
Citera
Ämnesstartare

Image

soimpolite:

IB i allmänhet verkar roligare och mer givande än en nationell linje

true dat.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

soimpolite:

det är med andra ord rätt idiotiskt att gå IB om man inte är säker på att läsa vidare

Vi bor i Sverige. Vi har ett aslätt prov som släpper in en högskolan. Fan IB är knappast värre att plugga än typ bygg o sånt där man måste komplettera. Dessutom är det bara äckliga rövslickande smygrunkare som är så intresserade av betyg att de väljer en utbildning utefter detta..

VÄLJ EFTER INTRESSE


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

köttfärssås:

VÄLJ EFTER INTRESSE


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

fröken stöken:

.

intressant att du inte kan komma med ett enda motargument

köttfärssås:

Dessutom är det bara äckliga rövslickande smygrunkare som är så intresserade av betyg att de väljer en utbildning utefter detta..

motivera gärna detta [rolleyes] om man har planer inför framtiden och inte bara vill ha kul i 3 år bör man kanske välja en utbildning som faktiskt gynnar en. speciellt när meritpoängssytemet inte håller för den ena utbildningen

använd hjärnan lite 😀


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

vadfan är ib?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

soimpolite:

motivera gärna detta om man har planer inför framtiden och inte bara vill ha kul i 3 år bör man kanske välja en utbildning som faktiskt gynnar en. speciellt när meritpoängssytemet inte håller för den ena utbildningen

använd hjärnan lite 😀

Haha. Använder hjärnan, är väl snarare din idiotiska logik som inte klarar av den.

Vi bor i sverige 2010. Vi har Högskoleprovet, basår och en miljard olika lösningar att komma in på rätt utbildning med max ett års dröjsmål och väldigt ofta ens det. Såvida man inte klarar av att använda hjärnan (skriva högskoleprovet ordentligt) så kan man självklart välja utbildning på ditt sätt och sitta och smöra i 3 år. [smile]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

soimpolite:

intressant att du inte kan komma med ett enda motargument

Har andra saker för mig än att seriöst diskutera något över nätet.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

fröken stöken:

Har andra saker för mig än att seriöst diskutera något över nätet.

Då ska du inte ens skriva i tråden från början. [n]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Wanking BC:

vadfan är ib?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Wanking BC:

vadfan är ib?

enhimmelskdrog:

vadfan är ib?

IB


   
SvaraCitera

köttfärssås:

Såvida man inte klarar av att använda hjärnan (skriva högskoleprovet ordentligt) så kan man självklart välja utbildning på ditt sätt och sitta och smöra i 3 år. [smile]

Alla som inte väljer den enklaste vägen är duma!!!! Vem tror du har bäst förutsättningar för lyckade högskolestudier, en elev som kom in med sina betyg från IB eller ett pucko från bygg? Självklart kan personen som gått bygg vara bättre men vilken grupp tror du lyckas bäst rent generellt?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Wanking BC:

Då ska du inte ens skriva i tråden från början

Jag vet [n] men jag kände mig tvungen att vara irriterande.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

merva:

Alla som inte väljer den enklaste vägen är duma!!!! Vem tror du har bäst förutsättningar för lyckade högskolestudier, en elev som kom in med sina betyg från IB eller ett pucko från bygg? Självklart kan personen som gått bygg vara bättre men vilken grupp tror du lyckas bäst rent generellt?

Haha. Vadå pucko från bygg. Trodde vi utgick från lika smarta personer.

Haha. De som går bygg är ofta inställda för jobb direkt efter skolan samt att man inte får de kraven. Men byggeleven kan gå basår/komvux och komma in ett knappt år efter.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

merva:

Alla som inte väljer den enklaste vägen är duma!!!! Vem tror du har bäst förutsättningar för lyckade högskolestudier, en elev som kom in med sina betyg från IB eller ett pucko från bygg? Självklart kan personen som gått bygg vara bättre men vilken grupp tror du lyckas bäst rent generellt?

Ja, men statistiken har 0 påverkan på individen. [crazy]


   
SvaraCitera