Aviseringar
Rensa alla

Vart är festen?


internet:

vet inte riktigt hur jag ska utveckla det, men en längtan efter berusning torde existera då man inom i princip alla kulturer dels har berusningsmedel, och i många fall även "trolltrummor" och liknande fenomen. vår kulturs glorifiering av att vara nykär kan också passas in här, tycker jag. berusning måste inte vara en kemisk substans.

Vad för typ av berusning syftar du på?


   
SvaraCitera

Haushaus:

Källa?

föreläsning min bror var på av en alkoholprofessor. googla eller nått. orkar inte hitta en källa.

Haushaus:

För att du är omogen.

Min definition av mognar är nog annorlunda än din.


   
SvaraCitera

Haushaus:

Vad för typ av berusning syftar du på?

all "berusning" - oavsett om du dricker sprit eller röker gräs eller slår på en trumma till du svimmar eller dansar tills du hamnar i trans eller är så 'upp över öronen' att du tappar kontakten med "verkligheten". eufori och fylla.

Haushaus:

För att du är omogen.

skulle säga att det är mer omoget att inte ha insikt i varför andra människor ser en tjusning i att berusa sig med hjälp av tillförda kemiska substanser.


   
SvaraCitera

Xzodiac:

jag undrar hur ni skulle gå tillväga för att träffa nya personer och bli inbjuden till fester.

Har ungefär samma problem med min klass, fast har 2-4 st som endå vill festa och ha lite små kul. Dom andra vill inte ens prata om det och har lovat sina föräldrar att inte dricka alls. Men jag gillar dom 🙂 ovasett och vi kan hitta på något annat som t.ex bio, filmkväll osv. [bigsmile]
Men försök att hitta på något att göra på fritiden och träffa andra människor utanför? [smile]


   
SvaraCitera

framtidstron är död:

föreläsning min bror var på av en alkoholprofessor. googla eller nått. orkar inte hitta en källa.

Min bror hörde, hehe. [rolleyes]

framtidstron är död:

Min definition av mognar är nog annorlunda än din.

Uppenbarligen. Att ta ansvar och inte bruka något som orsakar enorma problem för samhället eller inte. [rolleyes]

internet:

all "berusning" - oavsett om du dricker sprit eller röker gräs eller slår på en trumma till du svimmar eller dansar tills du hamnar i trans eller är så 'upp över öronen' att du tappar kontakten med "verkligheten". eufori och fylla.

Om man nu är ute efter någon form av berusning så kan man ju vara ansvarsfull och välja något som inte orsakar enorma skador för samhället. Slå på en trumma, eller dansa. [y]

internet:

skulle säga att det är mer omoget att inte ha insikt i varför andra människor ser en tjusning i att berusa sig med hjälp av tillförda kemiska substanser.

Mogna människor är kapabla till att ta ansvar, omogna är inte det.


   
SvaraCitera

Haushaus:

Min bror hörde, hehe.

Jo, du får gärna för min del inte tro att det ligger någon sanning i det hela.
Men att lite alkohol dagligen snarare är bra för hälsan är ju inte direkt någon hemlighet.


   
SvaraCitera

Haushaus:

Mogna människor är kapabla till att ta ansvar, omogna är inte det.

nej, mogna människor är människor som har ett flerfiltrigt perspektiv på omvärlden och en förmåga att ta till sig andras uppfattning och verklighetsbild, någon som kan se saker ur flera perspektiv.

Haushaus:

Om man nu är ute efter någon form av berusning så kan man ju vara ansvarsfull och välja något som inte orsakar enorma skador för samhället. Slå på en trumma, eller dansa.

de flesta ansvarsfulla individer i vårt samhälle dricker alkohol, tänk på det.


   
SvaraCitera

framtidstron är död:

Men att lite alkohol dagligen snarare är bra för hälsan är ju inte direkt någon hemlighet.

säger inte alla de studier att det stämmer, sålänge man är över 50? : -P

har bara läst aftonbladets löpsedlar dock, så kan ha fel. : -P


   
SvaraCitera

internet:

säger inte alla de studier att det stämmer, sålänge man är över 50? : -P

då handlar det om ett enzym i rödvin som är bra för hjärtat

Även lite alkohol har jag hört på olika håll ska vara bra. Om hjärnan är färdigutvecklad, vill säga. Det leder iaf inte till några skador om man dricker så man håller sig under 0,6 i promille.


   
SvaraCitera

internet:

nej, mogna människor är människor som har ett flerfiltrigt perspektiv på omvärlden och en förmåga att ta till sig andras uppfattning och verklighetsbild, någon som kan se saker ur flera perspektiv.

Så om man är inkapabel att ta ansvar kan man fortfarande vara mogen? [smile]

framtidstron är död:

Jo, du får gärna för min del inte tro att det ligger någon sanning i det hela.
Men att lite alkohol dagligen snarare är bra för hälsan är ju inte direkt någon hemlighet.

0,5 promille är dock inte lite.


   
SvaraCitera

Haushaus:

Så om man är inkapabel att ta ansvar kan man fortfarande vara mogen?

om man kan se saker ur andras perspektiv så är det i de flesta fallen synonymt med att ta ansvar, men om man endast tar ansvar kan man fortfarande vara t.ex. en omogen paragrafryttare.


   
SvaraCitera

Haushaus:

0,5 promille är dock inte lite.

det är ju att vara salongs, ungefär.


   
SvaraCitera

framtidstron är död:

hjärnan är färdigutvecklad, vill säga.

Är inte färdigutvecklad förrän runt 25.[wink]


   
SvaraCitera

köttfärssås:

Är inte färdigutvecklad förrän runt 25.

nej, jag vet.


   
SvaraCitera

hos mig


   
SvaraCitera