Aviseringar
Rensa alla

Vart kan man köpa Pyrodex?


Ämnesstartare

Hej,

Jag har ett project igång som bygger på att skapa en egen musköt. Jag har kommigt så långt att jag har ordnat en hammare som ska tända på krutet, så jag är redo att testskjuta men...

Som ni vet så måste man ha licens för att använda svart krut privat. Efter några timmar på internet så hittade jag någon som heter Pyrodex som ska fungera precis som svart krut men inte lika "livlig" och det ska vara lagligt att köpa och använda, för i alla fall 18+.

Nu till frågan, vart kan jag köpa Pyrodex i Sverige? Jag är mycket tacksam för svar. Kom ihåg att detta är inte olagligt, Pyrodex får köpas och användas istället för svart krut eller någon annan slags krut.


   
Citera

Smart [zzz]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Myksa:

Smart

Mhm... move on.


   
SvaraCitera

FreddeN:

Mhm... move on.

Ska göra det. Tänkte bara poängtera att det heter "svartkrut".

Och så kan jag ju även visa lite stöd eftersom det är så jävla svårt att Googla...
http://www.staffansvapen.se/

Hejdåhejdå


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Myksa:

Ska göra det. Tänkte bara poängtera att det heter "svartkrut".

Och så kan jag ju även visa lite stöd eftersom det är så jävla svårt att Googla...
http://www.staffansvapen.se/

Hejdåhejdå

Du har svåra attityd störningar min vän. Mitt modersmål är engelska och i våran engelska så säger vi Black Powder med ett mellanrum. Vad har du för problem?

Tack för svar i alla fall... :/


   
SvaraCitera

de finns ju hos vilken vapenförsäljare som helst.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

OF 5:

de finns ju hos vilken vapenförsäljare som helst.

var inne på två jakt och vapen affärer i Mariehamn och de sålde vapen, ammunition och svartkrut men inte Pyrodex...


   
SvaraCitera

FreddeN:

Jag har ett project igång som bygger på att skapa en egen musköt

Du vet att det krävs licens för denna typ av vapen va?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

tradet:

Du vet att det krävs licens för denna typ av vapen va?

Det är självklart men vem skulle få reda på det? Använder den långt ute på landet på Åland där typ alla gubbar som bor har ett gevär...Polisen på Åland har inte tid att söka efter hemgjorda vapen lol


   
SvaraCitera

FreddeN:

Det är självklart men vem skulle få reda på det?

Närmsta sjukhus när du kommer in med högerhand i en plastpåse?
Vapen är inte att leka med, det är ganska stora krafter man använder där. jag tänker inte hålla på och vara moraltant, men jag hoppas du kan något om metallurgi och ingerjörskonst innan du börjar pilla med en musköt.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

tradet:

Närmsta sjukhus när du kommer in med högerhand i en plastpåse?
Vapen är inte att leka med, det är ganska stora krafter man använder där. jag tänker inte hålla på och vara moraltant, men jag hoppas du kan något om metallurgi och ingerjörskonst innan du börjar pilla med en musköt.

Pipan på musköten är gjord av gjutjärn och håller i över 40 år med den kraft som den ska användas till. Handtaget är snidat i enträ. Jag behöver inte läxas upp när det gäller hemmagjorda vapen tack.

Jag antar att denna tråd inte leder någonstans. Det blir till att göra egen svartkrut igen.


   
SvaraCitera

süpplü:

Smart


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

FreddeN:

var inne på två jakt och vapen affärer i Mariehamn och de sålde vapen, ammunition och svartkrut men inte Pyrodex...

Enormt gammal tråd, men är säkert någon som hamnar här och har/får funderingar kring ämnet. Så här kommer lite fakta (ja fakta, då jag själv handlar löst krut till min salutkanon
och har läst lagen).

Och mycket riktigt, INTE olagligt. Svartkrutsskytte är en sport som man tävlar i, även här
i Sverige. Att köpa och inneha svartkrutsersättning (t ex Pyrodex) är inte tillståndspliktigt
och kräver endast att man är över arton (18) år fyllda. Likaså mynningsladdade vapen
tillverkade före 1890 och sk. salutkanoner oavsett ålder, är inte licenspliktiga enligt Svensk
lag. Däremot all nytillverkning av pipor/vapendelar är olaglig. Innehav av vapen eller
pipor till dessa, tillverkade efter 1890 och/eller avsedda för gastäta enhetspatroner, är licenspliktiga enligt vapenlagen.

Hogdons Pyrodex kan köpas hos vilken vapenhandlare som helst (om dem vill ta hem det), förutsatt att du fyllt arton (18) år.

Problemet är oftats den, att dem inte har det på lager i butik, mao beställningsvara. Då får du, om ingen annan kund beställer krut/ammunition från samma leverantör, stå för frakten till butik. Frakten är från 300 - 600kr beroende på butikens avtal. (Farligt gods)

Att tänka på när det gäller Pyrodex är att det väger mindre än svartkrut. Alltså för att "dosera" rätt, ska man ALLTID mäta mängden Pyrodex i volym, INTE vikt. Laddar man ett
svartkrutsvapen/salutkanon och mäter med ett krutmått avsett för svartkrut, ska man använda samma mått för Pyrodex, så det blir samma VOLYM, inte samma vikt. Alltså
använd INTE våg för att väga upp mängden, oavsett du använder grains eller gram.
LÄS!!!   http://www.hodgdon.com/loading.html

Sedan finns det två varianter av Hogdons Pyrodex:

Pyrodex P, avsett för Pistol/revolver och även finkalibriga gevär upp till kaliber .50

Pyrodex RS, (Rifal/Shotgun) avsett för gevär med kaliber .50 och uppåt samt hagelgevär  (detta använder jag i min salutkanon)

Man kan tydligen beställa krutet från Staffansvapen men då åker du, utan undantag, på
att betala frakten för farligt gods, som för deras del är på 570kr till närmaste Schenker-
terminal. Så mitt råd är, prata med din närmaste vapenhandlare, fråga om/när dem
ska lägga order på krut/ammunition från Hogdon nästa gång och be dem lägga en
beställning på Pyrodex P (eller RS) samtidigt... fråga vad det kommer att kosta dig.

Jag fick sist jag beställde hos min lokala handlare, betala halva frakten, då det bara var
jag och en kille till som beställt ammunition. Jag betalade då 450kr totalt för en burk
Hogdon Pyrodex RS 454gram och frakt.


   
SvaraCitera

vad är det här för mupperier..


   
SvaraCitera

Känns som det måste vara lättare att blanda eget svartkrut i en matmixer. Hade receptet förr i tiden, hittar ej längre. Ledsen


   
SvaraCitera