Aviseringar
Rensa alla

Vart man ska vända sig.


Ämnesstartare

Jag trodde att det skulle vara lätt att bara få någon att prata med. En kurator eller psykolog är väll inte så mycket begärt?

Nu är jag i en mindre stad på 20 000 pers. BUP är jag för gammal för. Ungdomsmottagningen HAR INGEN KURATOR. Öppenpsyk har månaders väntetid. Jag går inte i skolan så det finns ingen kurator/psykolog att vända sig till där heller. Privatpsykologer är väll en pengafråga, I guess, och jag kan nästan med 100 % konstatera att det inte ens finns någon privatpsykolog här, ännu mindre sådanna som jobbar med ungdomar. Känner HOPPLÖSHET. Vad fan gör man?

Går det att besöka en kurator hos en ungdomsmottagning i en annan stad? (Nog för att detta skulle bli mer omständigt). Eller ska jag gå till en distriktsläkare och förklara min situation? Känns det inte lite olustigt att en person gör en bedömning på en efter ETT samtal? Min pappa säger att distriktsläkare har mer makt. Kanske denna skulle kunna skicka en till en psykolog utan någon väntetid? Jag vet inte. Vad fan ska jag göra?


   
Citera
Ämnesstartare

humham:

Vad *** ska jag göra?

om det är pengafrågan det handlar om så kanske att ta kontakt med socialen är det bästa? jag vet att mamma går till en psykolog gratis genom det, hon är iof nästan 40 då..

men annars om du inte lyckas få tag i ngn psykolog/kurator är väl kyrkan mitt tips, inte bara för att jag sj är kristen, men diakoner (SvK [Svenska Kyrkan]) är ungefär som en kurator o sen har vi inom frikyrkan ngt vi kallar för själavårdare.. ungefär samma sak.. men antar att du direkt dissar detta för att det har med kristendomen att göra 😛 men värt en chans iaf tkr jag då det hjälper mig o många fler 🙂


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

humham:

Eller ska jag gå till en distriktsläkare och förklara min situation?

Ja, de kan kanske hjälpa dig få en remiss till psykologen.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

humham:

Vad fan gör man?

Jag är i en liknande situation. Jag känner att jag kanske skulle behöva hjälp från någon psykolog, men problemet är att det inte finns många platser att vända sig till i denna ålder.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Malachi:

Jag är i en liknande situation. Jag känner att jag kanske skulle behöva hjälp från någon psykolog, men problemet är att det inte finns många platser att vända sig till i denna ålder.

Det finns väll någon, men väntetiderna är horribla. Provat ungomsmottagningen hos dig?

DPope:

om det är pengafrågan det handlar om så kanske att ta kontakt med socialen är det bästa? jag vet att mamma går till en psykolog gratis genom det, hon är iof nästan 40 då..

Ok tack. Kan alltid försöka.

Känns inte som kyrkan är stället för mig nej.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

humham:

Provat ungomsmottagningen hos dig?

Måste man inte vara under 20 för att få hjälp därifrån?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Ajaja, läste inte men hoppas allt blir bra! Gå till skolsköterskan eller ngt [love]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Malachi:

Måste man inte vara under 20 för att få hjälp därifrån?

Tror det är 25 som är gränsen, inte är det under 20 varjefall. Nästan säker på 25. Give it a try!

grodanboll_:

Ajaja, läste inte men hoppas allt blir bra! Gå till skolsköterskan eller ngt

Öh. Jag går inte i skolan.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

humham:

Give it a try!

Kanske jag ska göra. Hoppas du finner någon hjälp.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Malachi:

Kanske jag ska göra. Hoppas du finner någon hjälp.

Tack


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

humham:

Känns inte som kyrkan är stället för mig nej.

inte ens värt o testa? vad har du att förlora på det lixom?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Malachi:

problemet är att det inte finns många platser att vända sig till i denna ålder.

it sucks


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Tråden låst på grund av inaktivitet


   
SvaraCitera