Aviseringar
Rensa alla

Vårt möte med patriarkatet


Ämnesstartare

Den här tråden är taggad med taggen "Plusmoderering" vilket innebär att vi kommer att moderera hårdare i syfte att skapa trevliga trådar med givande diskussioner och debatter. Utöver våra allmänna regler innebär detta följande, Tagg för trådar där ni vill ha extra moderering.


Blir du provocerad av trådens rubrik? Känner du hur det svider bakom ögonen o hur dina kränkta tårar vill spruta? Skyller du bristen på sex på kvinnor? Ok stäng ner o ta 1 st kall hälsosam dusch. Puss
ps. Ingen hatar män o ja kvinnor får va kvinnor o män får va män yadayada
__________________________

Här skriver vi saker som vi inte hade upplevt annars om det inte vore för de typiska könsrollen och för patriarkatet. 

Jag kan börja. Igår gick jag förbi ett killgäng som tog sig friheten att kommentera min kropp, mitt utseende och hur jag borde ansluta mig till deras festande. Det var nog 2-3 som gjorde det och ca 8 som sket i att säga till. Gick förbi senare med två killar, det var helt tyst och annorlunda. Fascinerande att de vågade då när jag var ensam mot tio, men ej när det var 3 (två män+jag) mot 10. Fin situation att utnyttja, mörkt o ensamchey.

har tusentals mer grejer men ni får gärna börja. Ps läs trådstarten först, annars e tråd1 öppen för allt ha en trevli kväll


   
Citera
Ämnesstartare

Gick för några dagar sedan förbi en busshållplats där ett gäng tjejer i samma ålder satt. Alla tittade på mig objektifierande (beundrande) och fnittrade sedan när jag gick därifrån. Kunde nästan höra hur de efteråt kommenterade om mitt utseende. 4 tjejer mot mig. Ingen annan sa till. Typiskt det kvinnliga patriarkatet att förtrycka mig kollektivt på det sättet. Vet inte hur jag ska kunna fortsätta leva ett normalt liv efter denna traumatiska upplevelse. 

Har massvis med andra grejer att berätta, tex hur tjejer alltid tog mig på röven skämtsamt på högstadiet, men får väl börja här.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Knekten:
Gick för några dagar sedan förbi en busshållplats där ett gäng tjejer i samma ålder satt. Alla tittade på mig objektifierande (beundrande) och fnittrade sedan när jag gick därifrån. Kunde nästan höra hur de efteråt kommenterade om mitt utseende. 4 tjejer mot mig. Ingen annan sa till. Typiskt det kvinnliga patriarkatet att förtrycka mig kollektivt på det sättet. Vet inte hur jag ska kunna fortsätta leva ett normalt liv efter denna traumatiska upplevelse. 

Har massvis med andra grejer att berätta, tex hur tjejer alltid tog mig på röven skämtsamt på högstadiet, men får väl börja här.

Bra start! 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

I grundskolan klämde en tjej mig på ena skinkan, helt oväntat.
Jag stod och pratade med en polare vid hans skåp. Stod möjligen något framåtlutad. Så passerade den där tjejen mig bakifrån och tog vara på tillfället. Inga kommentarer på det från någon, trots många vittnen.

I klassrummet stod jag en gång och vässade min penna. Tappade pennvässaren i papperskorgen. Böjde mig fram för att plocka upp den, när då en grupp tjejer i klassen sitter vid bordet bakom mig kommenterar min bakdel. Inga kommentarer, inte ens från läraren i samma rum.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Tjohej:
I grundskolan klämde en tjej mig på ena skinkan, helt oväntat.
Jag stod och pratade med en polare vid hans skåp. Stod möjligen något framåtlutad. Så passerade den där tjejen mig bakifrån och tog vara på tillfället. Inga kommentarer på det från någon, trots många vittnen.

I klassrummet stod jag en gång och vässade min penna. Tappade pennvässaren i papperskorgen. Böjde mig fram för att plocka upp den, när då en grupp tjejer i klassen sitter vid bordet bakom mig kommenterar min bakdel. Inga kommentarer, inte ens från läraren i samma rum.

Tänk om det hade varit tvärtom, killar som kommenterade en tjej på samma sätt, då hade det tagit hus i helvete från lärarens håll. Då hade det kallats för sexism och killarna för mansgrisar. När tjejer däremot gör det, då är det snarare lite småkul. 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Knekten:

Tänk om det hade varit tvärtom, killar som kommenterade en tjej på samma sätt, då hade det tagit hus i helvete från lärarens håll. Då hade det kallats för sexism och killarna för mansgrisar. När tjejer däremot gör det, då är det snarare lite småkul. 

Ja, troligtvis. Sexism och bla, bla.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Knekten:

Tänk om det hade varit tvärtom, killar som kommenterade en tjej på samma sätt, då hade det tagit hus i helvete från lärarens håll. Då hade det kallats för sexism och killarna för mansgrisar. När tjejer däremot gör det, då är det snarare lite småkul. 

Därför e d bra att få bort synen på killar som okänsliga o tål allt. 🙂 hoppas ni båd mår bra nu


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

kakakaka: Därför e d bra att få bort synen på killar som okänsliga o tål allt. 🙂

Därför, och bland en väldigt massa andra anledningar som är till båda könens nackdelar inom ämnet, krossa patriarkatet.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

naj ba  grammatiken som stör mig


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

klassklyftor och nationalstater gör sig ständigt påminda..................


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

När jag började i en ny höägstadieskola drog en "cool kille" ned mig i sitt knä och tog mig på bröstet. 

En annan kille (tror att det var samma skola) brukade ligga och slappa i korridoren, när han inte hittade på andra lika produktiva grejer, brukade tvinga till sig kramar genom att helt enkelt inte släppa mig innan han fick en kram. Det fanns en annan kramis i den skolan också. Båda var runt 180 och hyfsat stora (lilla jag på 40 pannor var verkligen ingen match iaf) och drog i mig som om jag vore en liten trasa. "Sitt i mitt knä *drar ned mig på stolen* etc"

När jag flyttade in i en ny lägenhet, i samma veva, så bodde det en jämnårig kille i samma hus som brukade ha ett gäng moppevänner på besök. De stod ofta på gården och synade mig uppifrån och ned, helt ogenerat. Innan de fått riktigt kläm på vem jag var så skrek de åt mig på långt håll på en marknadsgrej full av folk (jag stod ca femhundra meter ifrån dem med mina kompisar) att jag skulle vända på mig för att de ville se min rumpa.  De skulle alltså bedöma denna köttbit. Ingen sade något och jag gjorde som de sade. De tisslades och tasslades och tydligen var de nöjda med vad de såg, men jag kände mig smutsig och konstig.
De brukade också åka flera varv runt gården med sina moppar och ibland bara lite fram och tillbaka runt planteringen på gården. Ingen tjej hade betett sig på samma vis pga helt förbehållet killar.

har 100000 grejer mer men ah


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

isola:

Ledsen


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

isola
En annan kille (tror att det var samma skola) brukade ligga och slappa i korridoren, när han inte hittade på andra lika produktiva grejer, brukade tvinga till sig kramar genom att helt enkelt inte släppa mig innan han fick en kram. Det fanns en annan kramis i den skolan också. Båda var runt 180 och hyfsat stora (lilla jag på 40 pannor var verkligen ingen match iaf) och drog i mig som om jag vore en liten trasa. "Sitt i mitt knä *drar ned mig på stolen* etc"

Just den biten låter ju inte så illa...


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Knekten: Just den biten låter ju inte så illa...

Tycker det är ganska dåligt faktiskt. Inte ok.


   
SvaraCitera

har som isola blivit neddragen i knän, tafsad på, både i skolan och på fester. när jag var 9 skedde det regelbundet, i klassrummet, av en kille, lärarna sa inget OCH NEJ JAG ÄR INGEN MAN ERA KRÄNKTA JÄVLAR. känner dock att jag klarat mig rätt bra senaste åren pga har bara "normala" människor i min omgivning och när jag väl är ute är det på studentevenemang där de allra flesta kan uppföra sig någorlunda.

var dock för några år sedan med om att en kille började helt random dansa asnära (jag dansade inte ens utan stod på dansgolvet med några kompisar) sköt bort honom med ena armen pga obehagligt. han blev mkt kränkt och förföljde mig typ, men bara några meter pga några killar gick emellan och ba "vad håller du på med??"

 


   
SvaraCitera