Aviseringar
Rensa alla

Vårt möte med patriarkatet


Knekten:

Just den biten låter ju inte så illa...

tycker du att du är rolig nu?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Verkar snarare som folk varit utsatta för killar som varit as än för någon osynlig påhittad struktur.


   
SvaraCitera

N.W:
Verkar snarare som folk varit utsatta för killar som varit as än för någon osynlig påhittad struktur.

Sover


   
SvaraCitera

har ofta blivit ifrågasatt för mina intressen/annat då jag brukar syssla med rätt "manliga" grejer.

t. ex
ville bli brandman när jag var liten, då sa grannpojken att jag ej kunde bli det pga tjejer kan inte bli det. har också fått höra en lärare säga att om jag var "hans dotter" hade han aldrig låtit mig träna karate. 
skulle vid ett tillfälle köra en bil i gångtakt (!) utan större svängar i ca 5 km. ansvarig kom och sa "vem ska köra?" och jag svarade "jag" han gav mig då en väldigt konstig (nedvärderande) blick och förklarade för mig att det "inte är som att köra en vanlig bil" ur perspektivet att man inte kör på dragläget 5 km hade han väl förvisso rätt, men ja.......
även killarna runt mig reagerade på hans reaktion så nej, den var inte inbillad (kan inte alla rövhattar bara hålla sig borta från den här tråden så att jag slipper känna att jag måste förklara mig osv)


   
SvaraCitera

tror faktiskt överlag det är mer män än kvinnor som reagerat när jag gör "manliga" saker.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Gick in i en garnbutik för något år sedan. Hade fått en beställning på fyra för mig obekanta garnsorter som min mor skulle ha till sitt kit. Väl inne fanns det fyra andra kvinnor, en tantkofta, en medelålderskofta som var på randen att bli tant, och två högskolekoftor och när jag virra runt i den lilla butiken i jakt efter det jag skulle ha så fick jag massvis med blickar efter mig. Och tid tog det, och butiken hade många trånga gångar så de upplevde väl att jag var bufflig och tog en massa onödig mansplats. Tillslut fick jag också höra lite viskningar bakom min rygg och det var ju inte trevligt. Liksom var ju bara där för att köpa garn som morsan bett mig om? Om de bara hade vetat att jag var en trevlig grabb som inte var där för något ont så kanske de hade besparat mig snacket bakom ryggen.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Blivande_japan: när jag var 9

Shockerad


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

kakakaka:

Därför e d bra att få bort synen på killar som okänsliga o tål allt. 🙂 hoppas ni båd mår bra nu

Ska man försöka få killar att må dåligt över att en tjej klämmer honom på röven?=)
Det är väl bäst för en själv att inte må dåligt över saker, IMO.

Men vad  menas egentligen med patriarket?  Räknas väl inte om nån tjej taffsar en på rumpan... att tjejer SÄLLAN taffsar en på rumpan är snarare ett resultat av patriarket

Har iaf vart med om:

blivit taffsad på av killar jämnt

förväntats ta ledningen i olika situationer pga kille

blivit dissad av tjejer såfort de fått reda på att jag är ca 2-4 år yngre (patriarket säger att killen ska vara längre)

förväntats vara "gentleman" i vissa sammanhang och hålla upp dörren, hjälpa att bära väskan osv

blivit kallad bög om jag gör nåt feminint eller klär mig på ett visst sätt. Men tror egentligen de som säger så bara är fett keffa och osäkra på sig själva

blivit kalld bög och mes av tjejer om jag inte vart intresserad av att ha sex med dem LoL. Som om killar vore nån slags robot som hade skyldighet att knulla allt med ett hål...

Orkar inte skriva fler grejer....


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Patriarkatet är alltså när man blivit dåligt behandlad av personer av motsatt kön?


   
SvaraCitera

Har blivit fasthållen flera gånger av fulla män som säger att dom vägrar släppa förrän jag hånglar med dom. (Brukar skrika att jag ska ringa polisen och det funkar oftast för att dom ska släppa.)

när jag var 17 och var tillsammans med mitt ex kom en man fram till mig på tåget efter att han sett oss ta farväl (vi bodde i olika städer). Han sa att det var mer värt än några pengar i världen att se ett äkta lesbiskt par. Sen satte han sig bredvid mig och visade porrbilder på sin mobil samtidigt som han förklarade att han ville vara tillsammans med två flator. 
Jag var för blyg/rädd då för att säga ifrån så jag satt bara där. 


   
SvaraCitera

Z0dd:
Patriarkatet är alltså när man blivit dåligt behandlad av personer av motsatt kön?

Vägrar se mönster eller?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Z0dd: Patriarkatet är alltså när man blivit dåligt behandlad av personer av motsatt kön?

Patriarkatet är könsmaktsordningen som både begränsar människor i könsroller och behåller mannen och dennes könsroll ovan det kvinnliga.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

stereo total:
Vägrar se mönster eller?

Tänker bara att min defintion av patriarkatet är annorlunda i så fall. Har aldrig tänkt att det skulle vara patriarkatet som är ansvarigt för när jag blivit illa behandlad av tjejer. :$


   
SvaraCitera
Yaren

När jag började spela i band med ett par jämnåriga pojkar så sa min mor: "Det måste vara toppen för dem att ha en så söt flicka i sitt band, de är säkert jättekära i dig."

min pojkvän sa: "inte så konstigt att NN (namn på bandet)  vill ha dig när du är så sexig."

eller så ville de kanske ha mig FÖR ATT JAG SJUNGER BRA? 

Deras uttalanden är baserat på en heteronorm som innebär att män bara umgås med kvinnor för att de kan bli kära i dem, de kan alltså inte arbeta eller umgås som vänner. Dessutom blev jag bedömd på mitt utseende i en situation där det är mina prestationer som borde vara det viktigaste. 

Jag blir jätteglad när min mamma säger att jag är söt eller att min kille säger att jag är "sexig" men det här var en olämplig situation att säga något sådant. Dessutom att de tror att mina killkompisar i bandet bara bryr sig om mitt utseende. 

att båda kallar sig feminister är värt att notera, bevisar att alla är påverkade av patriarkatet och heternormen. Hur som helst blev jag fett sur på min mamma, och hon bad om ursäkt, medan jag inte kom på att min pojkvän sa något så dumt förrän långt senare. Skulle vilja förklara det för honom men det hände såpass längesen, så det är dumt att ta upp... han har annars goda värderingar så förhoppningvis skulle han förstå att det han sa var dumt om det hände igen. 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Oj menade äldre* 


   
SvaraCitera