Aviseringar
Rensa alla

Vattenskadad Mobil


Ämnesstartare

Köpte ny mobil för en vecka sedan och la den i en påse idag under en cykelfärd tillsammans med en dricka. Då hade såklart drickan gått sönder och nu startar inte telefonen. Någon som vet vad jag ska ta mig till?

När jag sätter i batteriet lyser en röd lampa dock.

Det är en T700


   
Citera
Ämnesetiketter

ta ur batteriet och låt den torka

försäkringsärende


   
SvaraCitera

Eloscha:

Köpte ny mobil för en vecka sedan och la den i en påse idag under en cykelfärd tillsammans med en dricka. Då hade såklart drickan gått sönder och nu startar inte telefonen. Någon som vet vad jag ska ta mig till?

När jag sätter i batteriet lyser en röd lampa dock.

Det är en T700

ta ur alla lösa delar. Batteri osv. Låt torka. Lämna sedan tillbaka telefonen. Säg bara att den har lagt av osv. Hände ungefär samma sak för mig en vecka efter att jag köpte min lur förut. Fick en ny[y]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Problemet är att att nya telefoner har en fuktskadeindikator som visar om dom har blivit utsatta för fukt genom att ändra färg. En sådän sitter ofta även på batteriet. Det brukar vara en vit ruta som blir rosa eller röd beroende på hur mycket väta mobilen fått stå emot.

I fall då mobilen blivit fuktskadad så kan det bli besvärligt att laga den "på garantin" då den har utsatts för yttre åverkan. Jag ska reklamera min K810i imorrn. Tredje gången som knapparna slutar funka. Indikatorn är röd och han i butiken har sagt att det är upp till Sony Ericsson att avgöra om jag får en ny eller inte... Lycka till med din!


   
SvaraCitera

Det var rätt klantigt.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

OF 5:

ta ur batteriet och låt den torka

Precis. Kan faktiskt hjälpa att skölja av den i vatten (för att få bort eventuella lagringar som man inte vill ha).
Det kan ta allt ifrån en dag till en månad innan mobilen fungerar igen dock... Men det finns få komponenter i en mobil som inte "tål" vatten.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

passaro:

Det var rätt klantigt.

Det var det. Verkligen min otur med.

Men den har legat på tork hela natten och får hoppas att den startar lite senare.

Tror ni att den skulle kunna fungera om man byter batteri?
Eller så sätter jag i ett likadant batteri, eftersom att det som var i har mycket riktigt en rosa ruta just nu och lämnar in den och säger att den inte startar [ops]


   
SvaraCitera

Eloscha:

Tror ni att den skulle kunna fungera om man byter batteri?

inte troligt. du har ingen separat mobilförsäkring?
annars kan du använda hemförsäkringen.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Tappade min gamla Z600 ifrån en brygga en kväll för ett par år sedan.
Orkade verkligen inte dyka i och hämta den den kvällen, då jag var trött, och att jag redan beställt en ny mobil dagen innan.
Dagen efter dök jag i och plockade upp den från botten, plockade ur batteriet fort som attan, och lät skiten ligga i ett par timmar.
Efter ett par timmar startade jag upp den, och den gick igång på första försöket, det enda som inte fungerade var kameran. (Fungerar inte idag heller)

Nu har jag aldrig badat min i läsk (Eller vad du nu spillde), men jag skulle tro att det är ungefär detsamma.


   
SvaraCitera

Eloscha:

Köpte ny mobil för en vecka sedan och la den i en påse idag under en cykelfärd tillsammans med en dricka. Då hade såklart drickan gått sönder och nu startar inte telefonen. Någon som vet vad jag ska ta mig till?

LÄGG DEN VID FÖNEN!! [bigsmile] allvarligt[cute]

jag tappade min mobil i toan för ett tag sen[blush][rolleyes] men jag la den dagen efter, på golvet o vinklade en fön dit, som låg precis brevid då. och några timmar senare funkade den. värsta miraklet![smile][love]


   
SvaraCitera

Hur lyckas alla? Har haft min mobil i 4 år och bara tappat den i golvet en enda gång... [confused]


   
SvaraCitera

addictive:

nä men nu missupfattade du vad jag skrev. läs igen

Jag tror dig inte!


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Eloscha:

Någon som vet vad jag ska ta mig till?

Stackare. Läste i i cosmo att man kan prova o ta isär alla delar som går o lägga dem i okokt ris. Så att de suger upp om det finns någon vätska kvar.. Kanske funkar?

Men eftersom den är så ny så prova o gå till affären. Om de hävdar du har spillt på den så stå på dej o säg att du inte har gjort det [wink] en mobil är ju småpengar för affären o för SonyEricsson. [smile]


   
SvaraCitera

addictive:

meh, joooo. jag menade att det inte var jag som föll i toan, så varför skulle jag vara full av skitHAHA du hade fel

Det var väl din mobil som föll i toan?


   
SvaraCitera

SebastianE:

Det var väl din mobil som föll i toan?

ja men inte JAG. så varför skulle JAG vara vara full av skit[no-no] fast det är inte den heller, jag har en söt mobil[cry]


   
SvaraCitera