Aviseringar
Rensa alla

Veganer säger emot sig själva


Ämnesstartare

Nu har jag en fråga till alla veganer där ute, ser ni till att all frukt, bönor ect som ni köper inte har odlats så att djur kan ta skada av det? T.ex att de tagit odlingsmark från t.ex sengångarnas revir? Eller är det bara instängda djur som kossor och höns ni ska visa hänsyn till? Asså jag bara undrar hur ni veganer gör. Är själv inte någon. Och hur försäkrar ni er om att det inte har gjorts så?

Satte denna på snack för att detta är ett ämne som kan diskuteras ganska mycket. 


   
Citera
Ämnesetiketter
Ämnesstartare

Det går åt långt mycket mer yta sett till matproduktion att odla växter som djur ska äta som vi i vår tur ska äta än att plocka bort mellanklöven.

Är för övrigt inte vegan.


   
SvaraCitera

^  


   
SvaraCitera

Ju högre upp i näringskedjan man kommer, desto mer energi försvinner på vägen. Att vara vegan betyder inte att man inte har någon negativ påverkan på jorden och miljön, men ens negativa påverkan är åtminstone mycket mindre.


   
SvaraCitera

Som ovan sade så gör vi mer skada genom att föda upp djur, men visst måste man vara nogsam med att inte skövla skog och ha sig ändå, såklart. Dock är ju det den produktionen som sliter minst på jorden. Tycker snarare att det är rätt knas av folk som är vegetarianer/veganer att inte bry sig mer om vad de använder för hygien- och skönhetsprodukter. Vet flertalet sådana, även här på forumet, som prioriterar bekvämlighet och utseende framför djurrätt där.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

vonKissekatt: även här på forumet

Necessary information for necessary purposes.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Läste att över 100.000 rådjur om året dör bara i Tyskland till följd utav jordbruk. Då de istället för att springa väljer att ligga kvar och gömma sig när skördetröskorna kommer.

Det är bra svårt att fylla kistan utan att något ska få sätta livet till.

Med det sagt så bör man hålla sig till vilt när det kommer till kött av bl.a. de anledningar som InABox nämnde.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

I min mening är det skillnad på att köpa och äta, trots effekt som ökad efterfrågan.


   
SvaraCitera

InABox:

Necessary information for necessary purposes.

jadå


   
SvaraCitera

S3ON:
I min mening är det skillnad på att köpa och äta. 

nja. hade man inte ätit köparens mat så hade hen ju inte köpt lika mycket.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

vonKissekatt:

nja. hade man inte ätit köparens mat så hade hen ju inte köpt lika mycket.

Ansvaret ligger hos den köparen, menar jag.


   
SvaraCitera

S3ON:

Ansvaret ligger hos den köparen, menar jag.

ansvaret ligger ju hos den som äter att ej äta, känner jag. äter hen inte så köper ju köparen inte lika mycket/ofta.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

vonKissekatt:

ansvaret ligger ju hos den som äter att ej äta, känner jag. äter hen inte så köper ju köparen inte lika mycket/ofta.

Jag tycker det är värre att äta än att köpa. Men de som tillhandahåller produkterna inför konsumenter bär ansvaret i min mening. 


   
SvaraCitera

de gör det ju för att efterfrågan finns men jajo

S3ON:

Jag tycker det är värre att äta än att köpa. Men de som tillhandahåller produkterna inför konsumenter bär ansvaret i min mening. 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

vonKissekatt: de gör det ju för att efterfrågan finns men jajo

Jag tycker som sagt inte att efterfrågan har en betydande roll i sammanhanget. Ingen tvingar dem till att ägna sig åt sådana affärer. Icke! Giriga jävlar. 


   
SvaraCitera