Aviseringar
Rensa alla

Veganer/vegetarianer vad äter ni i jul?


Åtta

standby:

..? Menar du att ägg inte är trevligt, eller vad?

Tror att jag missförstod dig lite, då jag hade fått för mig att tråden var tillägnad veganer. Jag trodde att du menade att ägg inte var animalisk. [blush]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Det vanliga....quorn med något


   
SvaraCitera

Geigerzähler:

Hur? [surprised]

Av gluten gör man seitan, det går i princip ut på att man knådar en deg av rent vetegluten (finns att köpa på specialkostaffärer, kolla goodstore ex) och vad man vill att det ska smaka, och sedan så tillagar man degen i ugnen och när den sväller liknar det kött i konsistens och utseende.

Blandar man i tofu i blandningen blir det lite mer som skinka i konsistensen, eftersom tofu inte håller ihop lika bra som gluten.

http://www.oxon.se/seitan/recipe.html

Det går även att tvätta vetemjöl för att få fram eget gluten, men det tar massa tid och man kan inte blanda i andra ingredienser eftersom det är viktigt att man skiljer på torra och blöta ingredienser när man gör seitan.

Geigerzähler:

havregrädde

är det inte A- och D-vitamin ifrån fårull i havregrädden? Eller är det bara i mjölken (oatley)?

Soja spöar havre på alla fronter.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Åtta:

Tror att jag missförstod dig lite. Jag trodde att du menade att ägg inte var animaliskt.

Ah, ok.. Nä, jag är en icke-köttätare...


   
SvaraCitera

Geigerzähler:

Ost är inte vegetariskt? [no-no] Eller ja, löpefri är ju det. [zzz]

Veganskt menar du? Finns ju lakto/ovo vegetarianer, som äter/dricker mjölk och ost och produkter som innehåller dessa.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

sex


   
SvaraCitera

Sagitta:

Veganskt menar du? Finns ju lakto/ovo vegetarianer, som äter/dricker mjölk och ost och produkter som innehåller dessa.

För att osten ska stelna använder man ostlöpe, ostlöpe hämtas ur magen på kalvar. För att hitta en lakto-vegetarisk ost måste den vara gjord på antingen vegetabiliskt löpe (det är ytterst få ostar som är det) eller ha stelnat med hjälp av enzymer. [smile]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

internet:

är det inte A- och D-vitamin ifrån fårull i havregrädden? Eller är det bara i mjölken (oatley)?Soja spöar havre på alla fronter.

Tror att det endast är i mjölken. Men jag vet inte, äter vanligtvis endast vegetarisk mat men använder helst soyaprodukter osv. Men nu till jul tänkte jag testa att vara vegan. Det dör ju så mycket grisar då så jag tänkte anstränga mig lite extra så får jag se om jag blir vegan sedan. [y]


   
SvaraCitera

internet:

För att osten ska stelna använder man ostlöpe, ostlöpe hämtas ur magen på kalvar. För att hitta en lakto-vegetarisk ost måste den vara gjord på antingen vegetabiliskt löpe (det är ytterst få ostar som är det) eller ha stelnat med hjälp av enzym

Ja, jag äter dåväl inte ost alls längre. Jag äter nästan inget längre med tanke på att jag inte tål gluten.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Sagitta:

Veganskt menar du? Finns ju lakto/ovo vegetarianer, som äter/dricker mjölk och ost och produkter som innehåller dessa.

Det är ju lika fel som att äta gelatin och dyl. [n]


   
SvaraCitera

Geigerzähler:

Det är ju lika fel som att äta gelatin och dyl. [n]

Ja, jag tycker att alla kroppsvätskor ifrån andra individer är fel att inta. Finns många som säger emot mig dock.


   
SvaraCitera

Geigerzähler:

Det dör ju så mycket grisar då så jag tänkte anstränga mig lite extra så får jag se om jag blir vegan sedan. [y]

Det är bra att vara vegan.

Sagitta:

Ja, jag äter dåväl inte ost alls längre. Jag äter nästan inget längre med tanke på att jag inte tål gluten.

Gå till en osthandlare så får du hjälp att hitta en bra ost. Finns bra vegansk ost som smakar gott, tydligen, om man nu gillar ost. Jag hatar ost.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

internet:

Det är bra att vara vegan.

Veganer är bra.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Ska göra janssons, rödbetssallad, nötfärslimpa (alltså nötter höhö), hummus, couscoussallad och marinerad fejkkyckling. Sedan blir det väl någon tofuost till kexen, och någon korv ifall jag skulle hitta [smile]


   
SvaraCitera

internet:

å till en osthandlare så får du hjälp att hitta en bra ost. Finns bra vegansk ost som smakar gott, tydligen, om man nu gillar ost. Jag hatar ost.

vakum

It does? 😮 Fast jag gillar inte heller ost


   
SvaraCitera