Aviseringar
Rensa alla

Veganska bakverk


Ämnesstartare

Hej, det är er favorittant här igen. 

Ni som försöker leva mer miljösmart/etiskt/ej äter animalier, har ni några bra recept på bakverk? Jag brukar få lite plommon varje år och bakar något av det om jag orkar, och detta år ska jag baske mig göra det. Istället för att bara göra en vanlig sockerkaka med plommon i som vanligt så hade jag tänkt göra något annat (om jag orkar). Har ni några tips? Jag har no egg, bak- och vaniljpulver och vatten till mitt förfogande i bakingrediensväg. Ev kakao också. 

Hit me up med era bästa tips! Och pepp. Pepp är också välkommet. 

481eafad5f3561811e40adb594bf68f6.jpg


   
Citera
Ämnesstartare

Har mjölersättning också men det orkar jag inte trixa med tövärr. Funderar på att använda kokosolja också. Har dock bara den jag har i badrummet men det går nog att få tag på något litet hörn jag inte kladdat på.


   
SvaraCitera
b1son

hade bara gjort smuldeg på kokosolja, socker, havregryn och så vetemjöl (eller mandelmjöl för att få riktigt dyrbar paj) men tkr plommonpaj e ganska gott så


   
SvaraCitera

   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Marsbrud:
http://www.dagsattplocka.se/recept/glutenfri-vegansk-plommonkaka  

åh tack! har inte så många ingredienser nu men sparade sidan!


   
SvaraCitera
reben

paj??? ba byt smöret
finns färidg vegan vanilj sås i affären sen mums


   
SvaraCitera
b1son

reben:
paj??? ba byt smöret
finns färidg vegan vanilj sås i affären sen mums

härmis


   
SvaraCitera
reben

b1son:

härmis

såg inte. tänkte dock på hård botten faktiskt :$


   
SvaraCitera
b1son

reben:

såg inte. tänkte dock på hård botten faktiskt :$

aha då va de ju ändå ilte originellt ;))))


   
SvaraCitera

Sluta drick så mycket mjölk , de till för kalvarna . 


   
SvaraCitera

morotskaka utan ägg


   
SvaraCitera

lurifax69:
Sluta drick så mycket mjölk , de till för kalvarna . 

dom får så de räcker o blir över 


   
SvaraCitera

lurifax69: Sluta drick så mycket mjölk , de till för kalvarna .

handendärnissen: dom får så de räcker o blir över

Helt riktigt. Kalvarna får mjök så det blir över. Sanningen är snarare att det är en ENORM överproduktion av mjölk idag i EU så vi borde dricka mycket mycket mer mjölk. Dels för att mjölk är oerhört nyttigt. Dels för att stödja de svenska bönderna.

Svenska Dagbladet - Slopade mjölkkvoter ledde till gigantiskt överskott. För ett år sedan slopades EU:s mjölkkvoter. En redan stor överproduktion av mjölk skenade snart iväg huvudlöst, samtidigt som den planerade storexporten till nya marknader uteblev. EU:s mjölkproducenter är synnerligen otursförföljda – men kanske också alltför omhuldade med statsstöd.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

lurifax69:
Sluta drick så mycket mjölk , de till för kalvarna . 

Har nog aldrig druckit mjölk i hela mitt liv. 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Alltså nej. Nej. Ingen korkad okunnighet sprungen ur empatibrist i min tråd, tack. Kalvarna tas från sina mammor och säljs vidare eller matas på konstgjord väg för att mjölken ska säljas. Speciellt den första mjölken. Detta är en vidrig industri. 


   
SvaraCitera