Aviseringar
Rensa alla

Vegetarianer!!


Ämnesstartare

Vad käkar ni för vitaminer? Om ni nu käkar några. Skriv allt om er kosthållning osv. Bajsa ut fin (& grön hehe) vegetarianism här!

Image


   
Citera
Ämnesetiketter
Ämnesstartare

Men herregud, detta är ju en Isolatråd. Skriv i den för fn.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

äter ibland järntabletter, om jag kommer ihåg.
annars äter jag inga särskilda vitaminer.

brukar äta olika sorters grönsaker, rotfrukter, nötter, bönor, baljväxter och frukt. favoriter: paprika, kikärtor, potatis, majs, äpplen, morötter, cashewnötter, valnötter. gillar typ allt lika mycket egentligen..


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Skitty:

brukar äta

Låter nyttigt! Vad för maträtter äter du helst? Eller mojsar du ihop allt detta?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Äter inga tillskott. Äter mycket grönsaker, typ broccoli, aubergine, squash, morötter, tomat och rotfrukter. Gillar vissa bönor och linser så äter det när jag pallar.

Maträtter jag gillar är soppor av olika slag, stekta blandade grönsaker, ungsgrönsaker med dipp, rödbetsbiffar med pepparrotssås, paj osv


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

inga alls. just nu behöver jag knappast äta tillskott av något, då jag inte äter veganskt för stunden. äter man bara vegetariskt med inte veganskt så kan jag inte föreställa mig att man får i sig för dåligt av något. det skulle väl kanske, eventuellt, möjligen vara järn i egenskap av hona, men det är ju inte jag. så, ja.

ska dock börja peta i mig b12, c-vitamin och kanske d-vitamintillskott så småningom, saker som är rätt bra att få i sig. i fallet b12 och d-vitamin så lagras de i kroppen länge, vilket innebär att jag i alla fall kanske borde ta tillskott i någon period för säkerhets skull. i fallet c-vitamin så kan man svårligen få i sig för mycket av det, men att få i sig för lite är inte bra. så, ja.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Leijonsparf:

inga alls. just nu behöver jag knappast äta tillskott av något, då jag inte äter veganskt för stunden. äter man bara vegetariskt med inte veganskt så kan jag inte föreställa mig att man får i sig för dåligt av något. det skulle vä

Känner du någon skillnad fysiskt eller psykiskt när du äter tillskott?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

isola:

Låter nyttigt! Vad för maträtter äter du helst? Eller mojsar du ihop allt detta?

äter helst grönsaksbiffar eller någon pastarätt. brukar göra stuvningar, grytor, wok eller soppor på det som finns hemma!


   
SvaraCitera

Äter helvegetariskt. Käkar MittVal Vegetarian när jag blir bjuden, eller är i en dekadent kostperiod (t. ex. nu).

Saker jag brukar tänka på i min kosthållning för att hålla mig över vad jag tänker mig vara ytan för det totala dekadenshavet (har ingen aning):

- att käka baljväxter varje dag för aminosyrebalans (eller vad man må kalla det)
- att ha krossade linfrön i müslin/dricka lite linfröolja och använda rapsolja i maten för alfalinolensyra -> omega 3
- att ha i mig vitaminpiller (förutsatt att jag inte äter nog ordentligt för att skippa det, då)

Brukar ha i bakhuvudsåtanke att gärna trycka i mig lite olika saker för att få i mig vettigt med järn, zink, kalcium etc. Om jag inte är dekadent tänker jag inte bara, utan genomför också.

Försöker ha i mig mycket C-vitamin för att främja järnupptaget. Vitkål, blomkål, citrusfrukter, havtorn, och sådant (eller bara apelsinjos, jag orkar väl inte...). Dricker en del sojamjölk med D- och B12-tillskott, också.

Försöker att inte ha i mig kaffe eller te i särskilda mängder, i synnerhet i samband med måltider, då det innehåller rätt höga halter fytinsyra, som hämmar upptaget av zink, järn och kalcium. Dricker helst inte kaffe eller te alls då det inte känns särskilt värt. Om jag vill äta okokta bönor/linser låter jag dem helst ligga i blöt tillräckligt länge för att de ska groddas -> mindre fytinsyra då den förbrukas under tillväxten.

Just nu äter jag mest:

Stekt gojs (ris, linser, morötter/andra rotfrukter, lök, rapsolja, röd currypasta, kryddor: vitpeppar, svartpeppar, salt, kanel, kardemumma)

Pastasallad (kidneybönor, penne, lök, soltorkade tomater, avokado, olivolja, citronsaft, peppar, salt)

Bygger dessa rätter i stor mängd och äter i några dagar. Har just nu även i mig en del äpple, kiwi, apelsin, smörgåsar med Tartex och gurka, finncrisp, rostat bröd med margarin, sojamjölk, cornflakes, läskeblask, apelsinjos. Bajsar minst en gång om dagen, vanligen mer.


   
SvaraCitera

Ögon i en plåthink:

ha i bakhuvudsåtanke att gärna trycka i mig lite olika saker

Detta kan vara sesamfrö (mackor med tahini!111), soltorkade tomater, valnötter, pumpafrö, broccoli, nässlor, div. kål, broccoli, vetegroddar, krossat linfrö, torkade aprikoser, torkade fikon, mandel...


   
SvaraCitera
KoerV

Veggisar förstör våran evolution, sad but true.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

KoerV:

Veggisar förstör våran evolution, sad but true.

HA!


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Aco familj -> Aco kvinna

Sedan 13+ år tillbaka och jag lever!!!


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Ögon i en plåthink:

Käkar MittVal Vegetarian när jag blir bjuden

Åh herregud vilken konstig sak jag tänker mig att detta är [love]

Är nog mest för att jag sett massa Mad Men de senaste dagarna där folk alltid säger "What´s your poison." så fort någon går in i ett rum följt utav ett svar och att de sen då får sitt gift. Tänker mig då att du går in i ett rum, någon cooling frågar "Vad tar du för kosttillskott?" du svarar lagom Film Noir-igt "Vegetarian. Mittval Vegetarian." för att sen få en tablett och ett glas vatten till.

SÅ OTROLIGT ODRAMATISKT [love]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

isola:

Känner du någon skillnad fysiskt eller psykiskt när du äter tillskott?

nej. men sen är det enda jag i praktiken riskerar att missa b12, och med tanke på att jag äter både pizza och choklad regelbundet, samt att b12 lagras i kroppen under vansinnigt lång tid så tror jag faktiskt inte att det är någon större risk på den punkten.

när jag börjat knapra skit igen under kontrollerade förhållanden så kan jag rapportera om någon skillnad inträffar. jag journalför min hälsa rätt väl.


   
SvaraCitera