Aviseringar
Rensa alla

Vegetarisk skolmat


Ämnesstartare

Hej, sitter i skolan och åt nyss lunch, vill gnälla lite [mad]

finner det otroligt idiotiskt att vi som är vegetarianer får SÄMRE mat än köttianerna. Vad fan? Vem är det som gör värsta samhällstjänsten?

Idag fanns det: någon kläggig vegetarisk "lasagne" och någon "turkisk paj" vi fått tre dagar förra veckan (typ, överdriver säkert) och de andra fick potatismos (okej, det fick ju vi med) och falukorv.

Ska inte vegetariska maten vara lik den ordinarie maten? Alltså, det är typ alltid så att de som äter kött får allmänt godare mat och fler alternativ i och med att de kan ta det vegetariska med.

Borde inte vi vegetarianer/veganer typ bli belönade som är jävla änglar mot jorden?
[mad] Suger er vegmat också, skolianer?


   
Citera
Ämnesstartare

Falukorv och potatismos är ju inte så jeflarns flashig mat!

I min vegmat i skolan skulle de alltid trycka ner massa löpeost.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Jag är vegan i gymnasiet så jag får inte ens skolmat.

Om man blir vegetarian och inte förväntar att man kommer få ta emot lite motgångar så är man nog lite naiv.

Var nöjd och sluta vara en i-landsunge.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Semi:

Om man blir vegetarian och inte förväntar att man kommer få ta emot lite motgångar så är man nog lite naiv.

Klart man förväntar sig det, men känns jävligt bra att gnälla om saken!


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

KingGurka:

Klart man förväntar sig det, men känns jävligt bra att gnälla om saken!

Fast om man är äkta så ska man ju inte gnälla över internet utan man ska gnälla i sina akustiska rocklåtar.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Semi:

Fast om man är äkta så ska man ju inte gnälla över internet utan man ska gnälla i sina akustiska rocklåtar.

Nejdå, som vegetarian/vegan får man gnälla när som helst, överallt! 😀

Är ju därför man blir det :S


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

KingGurka:

Nejdå, som vegetarian/vegan får man gnälla när som helst, överallt! 😀

Fast det är mer äkta att göra i sitt rockband.

KingGurka:

Är ju därför man blir det :S

Jag blev vegan för att kunna trycka ner andra och vara hardcore hardline.

"Peaceful protest doesnt get the job done so I wake up for the rally, grab my soy milk and my gun!"


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Semi:

"Peaceful protest doesnt get the job done so I wake up for the rally, grab my soy milk and my gun!"

<3


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

ni är ju en belastning för köket så det är klart dem inte engagerar sig.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

OF 5:

ni är ju en belastning för köket så det är klart dem inte engagerar sig.

Om man jobbar som kock/kokerska/kökspersonal så får man väl för fan förvänta sig att det en viss del av "kunderna" (dvs eleverna) är vegetarianer, och det är en "belsatning" som ett kök ska kunna hantera. Problemet är snarare isåfall att 1) personalen har för begränsade kunskaper för att kunna göra både goda och näringsriktiga vegetarisaka rätter eller 2) "inte har i sin ekonomi att göra det" vilket är bullshit då vegetarisk mat i regel är billigare än kötträtter.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Ensamvargen:

O

Det är mycket man kan tycka är självklart som inte ens är att tänka på för andra. Det är det fina med att vara beroende av andra människor.


   
SvaraCitera

Mjo, det suger, dock är normen köttis och kunskaperna behandlande vegmat således vanligen skralare, ibland helt katastrofalt dåliga bland kökspersonalen. Det är inte så underligt.

Min veganmat i skolan är lik den ordinarie maten. I dag fick köttisarna exempelvis fiskpinnar och potatis och sås. Jag fick potatis, sås och grönsaksbiffar (som i princip är samma koncept som fiskpinnarna, någonting obefintligt inuti mängder av panering, då. [crazy] Detta gör att jag kan bruka den ordinarie matsedeln, dock tycker jag att det är hemskt oviktigt huruvida vegmaten liknar köttismaten så länge vegmaten är någorlunda god och näringsriktig. Spela roll, vad gör det mig. Jag känner inget egentligt behov av att i förtid veta vad som serveras, vad fan.

Min veganmat är vanligen riktigt god, men inte särdeles näringsriktig, dock håller den nog ungefär samma nivå som köttismaten. De tillhandahåller även bönsallader på råkostbordet, jag är riktigt löjligt nöjd gällande det. Misstänker att min skolmat är oerhört luxuös i kontrast till vad de flesta andra veganer får, i synnerhet i glesbygdskommuner. Jag får liksom vegansk sås, bönsallader och mjölkfritt margarin, och förra året fick jag sojamjölk och havremjölk(!), dock ej längre i år, antagligen för att vegankostarna blivit mycket färre nu.

Semi:

Jag är vegan i gymnasiet så jag får inte ens skolmat.

Vad gav de för anledning till att inte tillhandahålla veganmat? [crazy] Så var det för mig på min förra skola med, dessutom var jag då hemifrån från kl. 07 till kl. 17.00 då jag pendlade. Det var så plågsamt, fy, och där gick jag i ett helt år.

genus:

Alltså, det är typ alltid så att de som äter kött får allmänt godare mat och fler alternativ i och med att de kan ta det vegetariska med.

Vad då. Jag ser gärna att köttisarna äter sig mätta på vegmaten, det gynnar bara min agenda.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Märkte mest av detta när det störde mig, i egenskap av omnivor, det vill säga när hela lunchen skulle vara vegetarisk. Brukade bli i form av pasta i konstig sås och små paprikabitar. Blev rätt sur de gångerna.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Ögon i en plåthink:

Vad gav de för anledning till att inte tillhandahålla veganmat? [crazy]

De har ingen plikt i gymnasiet att servera veganmat till skillnad från te x högstadiet. Av samma anledning måste man inte servera kosher osv i gymnasiet men det gör dom iaf för där har dom faktiskt en marknad till skillnad från hos oss veka veganer.

Capitalism is a bitch.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Ögon i en plåthink:

antagligen för att vegankostarna blivit mycket färre nu.

Halverats sen den andre flyttade ur stan?

Semi:

De har ingen plikt i gymnasiet att servera veganmat till skillnad från te x högstadiet. Av samma anledning måste man inte servera kosher osv i gymnasiet

Tror att kommunala skolor måste i de flesta kommuner. Om de tillhandahåller mat öht, så ska det nog finnas sådana alternativ - annars kan du skylla på religion (lämpligtvis någon form av buddhism) och då måste de definitivt fixa alternativ.

Gymnasieskolor har ingen plikt att tillhandahålla mat alls vad jag vet, men många kommuner har som regel att kommunala skolor ska göra det. Om de gör det, så tror jag absolut att de måste fixa mat för div. religiösa avarter, så på det sättet ska man nog kunna få det.


   
SvaraCitera