Forumet - Vegeterian

Vegeterian

150 0 33

Spana också in:

Vegetarianer äter inte kött eller biprodukter från slakt. Utöver alla sorters kött innebär det att de inte äter gelatin, som finns i bland annat en del smågodis och läkemedelskapslar, eller löpe som finns i många ostsorter.

Istället för kött äter man ofta olika baljväxter, som bönor, linser och ärtor. Det finns också vegetariska produkter som brukar användas som ersättning för kött, som quorn, olika sojaprodukter, seitan och tofu. Du kan hitta den samlade i frysdisken i de flesta mataffärer.

För att få i sig protein som vegetarian kan man äta baljväxter, nötter, eller de köttsubstitut som jag nämnde. Man kan också äta ägg och mejeriprodukter.
pink_lover:

det finns inte så många vegetarianer i min skola. dom gör inte ens vegetarisk mat..

Bara att säga till dom att fixa vegetarisk mat till dig, det ska dom göra.

Vad det gäller att äta se till att äta mycket böner, linser, ärter, quorn, grönsaker, du kan även äta extra vitaminer som finns speciellt för vegetarianer. Om du är lat och vill ha något enkelt att göra kan du köpa tex. sojakorv, quornbiffar, quornfärs etc. och bara steka det eller så kan du värma tex bönor i lite olja och krydda. Annars finns det jättegoda grytor man kan laga, bara att slänga i det du tycker är gott.[y]
Nirr:

men be dem att göra det då, säg att du inte äter kött osv.

dom gör inte god mat o_O

Whiggo:

steka det eller så kan du värma tex bönor i lite olja och krydda. Annars finns det jättegoda grytor man kan laga, bara att slänga i det du tycker är gott.[y]

onödigt att säga till dom för dom gör så äckliga mat. det kmr vita hårstrå i MATEN. Herregud. vem äter mat med hårstrå. [n]
pink_lover:

onödigt att säga till dom för dom gör så äckliga mat. det kmr vita hårstrå i MATEN. Herregud. vem äter mat med hårstrå. [n]

Då är det bara att skita i att käka skolmaten.. Men jag vet, den är oftast skit äcklig[tard] Man tycker ju dom skulle kunna göra god och nyttig mat..

laggar28:

Då har väl dem oxå tappat vettet då [no-no]

Har man tappat vettet bara för att man är vegetarian? [tard][confused]
du bör inte förlita dig på ost för protein, dels i och med att större mängd ost dagligen känns rätt vidrigt, dels för att ost i sig oavsett mängd är rätt motbjudande, och dels för att löpe i regel används i produktionen av det, vilket gör att det strikt sett inte ens är vegetariskt. i allmänhet så behöver du inte fundera så jävla mycket på vad du ska äta för att få i dig protein, förutsatt att du äter en varierad kost, och förutsatt att du inte tränar en massa och har förhöjt behov av det. men för att vara på den säkra sidan så kan du slänga in lite bönor, linser och eventuellt halvfabrikatsprodukter av olika slag, rekommenderar fabrikatet veggo, gott, veganskt och grejer. fast det är frysvaror, så det blir lite drygt. men om du är 14 så är väl inte det ditt problem, riktigt.
mediakatt:

Men hela "ni är elaka, vi är snälla"-resonemanget faller ju ändå inte som ett resultat av att djur dör även vid produktion av olika grödor.

Hur faller det inte?

mediakatt:

Alldeles oavsett ser jag inte riktigt vad det har med vegetarisk föda att göra, men ja.

Det har mer med etiken kring dieter att göra än just födan och dess näringsämnen. Ser nu att någon moderator tagit bort alla de inläggen dock. Antar att det var för OT.
mediakatt:

Jag gjorde precis, kan fortsätta diskussion i pm om du är intresserad.

Nä, det är lugnt. Ville mest bara vara jävlig. [blush] Tycker att det är jättebra att TS väljer att bli vegetarian så länge som hon läser på om näringslära och tar ansvar för sin diet och hälsa.