Aviseringar
Rensa alla

Vegeterian


Ämnesstartare

Jag ska bli en vegetarian! Vad kan man äta för att få protein? Kan man äta ost? dricka mjölk? ägg? Asså jag vet inget om vegetarian!...
Men jag vet att man ska äta linser och bönor om man är vegetarian vad ska man äta mera?


   
Citera
Ämnesetiketter

pink_lover:

Jag ska bli en vegetarian

[love]

tips: läs på lite om vad det innebär att vara vegetarian, samt hur du ska få i dig alla viktiga näringsämnen, innan du bestämmer dig för att helt plötsligt bli det.


   
SvaraCitera

   
SvaraCitera

beror väl på dina avsikter och värderingar


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

jag vet inte vad jag ska äta i skolan. dom ger oss hela tiden fisk elr kött typ varje dag.. äter då grönsaker bara då[tired]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Nirr:

http://www.vegetarian.se/

[crazy]

spaceFlea:

Men läs mer då. Du verkar inte kunna så värst mycket.

jag gillar inte att läsa [n]


   
SvaraCitera

pink_lover:

jag vet inte vad jag ska äta i skolan. dom ger oss hela tiden fisk elr kött typ varje dag.. äter då grönsaker bara då

be bara om att få vegetarisk mat[zzz]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Nirr:

be bara om att få vegetarisk mat[zzz]

det finns inte så många vegetarianer i min skola. dom gör inte ens vegetarisk mat..


   
SvaraCitera

pink_lover:

det finns inte så många vegetarianer i min skola. dom gör inte ens vegetarisk mat..

men be dem att göra det då, säg att du inte äter kött osv.


   
SvaraCitera

Vegetarianer äter inte kött eller biprodukter från slakt. Utöver alla sorters kött innebär det att de inte äter gelatin, som finns i bland annat en del smågodis och läkemedelskapslar, eller löpe som finns i många ostsorter.

Istället för kött äter man ofta olika baljväxter, som bönor, linser och ärtor. Det finns också vegetariska produkter som brukar användas som ersättning för kött, som quorn, olika sojaprodukter, seitan och tofu. Du kan hitta den samlade i frysdisken i de flesta mataffärer.

För att få i sig protein som vegetarian kan man äta baljväxter, nötter, eller de köttsubstitut som jag nämnde. Man kan också äta ägg och mejeriprodukter.


   
SvaraCitera

pink_lover:

det finns inte så många vegetarianer i min skola. dom gör inte ens vegetarisk mat..

Bara att säga till dom att fixa vegetarisk mat till dig, det ska dom göra.

Vad det gäller att äta se till att äta mycket böner, linser, ärter, quorn, grönsaker, du kan även äta extra vitaminer som finns speciellt för vegetarianer. Om du är lat och vill ha något enkelt att göra kan du köpa tex. sojakorv, quornbiffar, quornfärs etc. och bara steka det eller så kan du värma tex bönor i lite olja och krydda. Annars finns det jättegoda grytor man kan laga, bara att slänga i det du tycker är gott.[y]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Nirr:

men be dem att göra det då, säg att du inte äter kött osv.

dom gör inte god mat o_O

Whiggo:

steka det eller så kan du värma tex bönor i lite olja och krydda. Annars finns det jättegoda grytor man kan laga, bara att slänga i det du tycker är gott.[y]

onödigt att säga till dom för dom gör så äckliga mat. det kmr vita hårstrå i MATEN. Herregud. vem äter mat med hårstrå. [n]


   
SvaraCitera

pink_lover:

onödigt att säga till dom för dom gör så äckliga mat. det kmr vita hårstrå i MATEN. Herregud. vem äter mat med hårstrå. [n]

Då är det bara att skita i att käka skolmaten.. Men jag vet, den är oftast skit äcklig[tard] Man tycker ju dom skulle kunna göra god och nyttig mat..

laggar28:

Då har väl dem oxå tappat vettet då [no-no]

Har man tappat vettet bara för att man är vegetarian? [tard][confused]


   
SvaraCitera

http://www.djurensratt.se

tips; om du skulle bestämma dig på allvar för att bli veg så kan det vara en bra idé att köpa något kosttillskott:)


   
SvaraCitera

Läs på ordentligt innan så att du har koll. Det är viktigt med en varierad kost.


   
SvaraCitera