Aviseringar
Rensa alla

Veka män


postis_per:

mm[shake] tror jag kännde en som sa att hennes pappa typ sagt upp vårdnaden eller något och inte behövde betala underhåll[confused]

det behöver man heller inte om kvinnan inte vill ha det så tvingas man nog inte betala, men mannen har inget att säga till om atm.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

raoulduke:

det behöver man heller inte om kvinnan inte vill ha det så tvingas man nog inte betala,

aha kanske var så det var då[zzz]

raoulduke:

men mannen har inget att säga till om atm.

dåligt[sad]


   
SvaraCitera

NEMO:

Endast kvinnan behöver vilja ha kvar det (Du röstade på detta alternativ)

Som någon skrev, killen borde isåfall kunna avsäga sig faderskapet helt och hållet och därmed inte ha några skyldigheter när det gäller barnet eller mamman, men inte heller några rättigheter.

Det är trots allt mammans kropp det handlar om, och är man orolig för att göra någon gravid så använder man kondom.


   
SvaraCitera

NEMO:

Endast kvinnan behöver vilja ha kvar det (Du röstade på detta alternativ)


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

NEMO:

Endast kvinnan behöver vilja ha kvar det (Du röstade på detta alternativ)

Observator:

däremot skulle jag gärna se ett alternativ där mannen har möjlighet att avsäga sig faderskapet medan en abort fortfarande är möjlig.

eller om kvinnan har hemlighållit sin graviditet


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

NEMO:

Båda behöver vilja ha kvar det (Du röstade på detta alternativ)

Observator:

däremot skulle jag gärna se ett alternativ där mannen har möjlighet att avsäga sig faderskapet medan en abort fortfarande är möjlig.

Och om detta skulle vara en verklighet, hade det räckt med att kvinnan ville ha det.


   
SvaraCitera

Jonnybravo91:

Och om detta skulle vara en verklighet, hade det räckt med att kvinnan ville ha det.

Ja, om kvinnan känner att hon är beredd att ta hand om det barn som hon själv bär på bör hon ha rätten att föda och uppfostra det. Om mannen däremot känner att han inte är redo att bli pappa bör det också finnas ett alternativ där man avsäger sig alla skyldigheter som fader, och därmed också alla rättigheter såsom att träffa barnet.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Observator:

och därmed också alla rättigheter såsom att träffa barnet.

Det håller jag med i... Men det är samtidigt en svår fråga... Ångrar man sig finns det ingen återvändo... Samtidigt, ångrar man sig idag att man inte använde preventivmedel och tjejen blir gravid, har man inte mycket till återvändo heller.


   
SvaraCitera

NEMO:

Båda behöver vilja ha kvar det (Du röstade på detta alternativ)

Det beror förstås lite på omständigheter och sådant där, men jag tycker nog ändå att även fadern ska få ha något att säga till om. Det är ju ändå hans barn också.


   
SvaraCitera

NEMO:

Endast kvinnan behöver vilja ha kvar det (Du röstade på detta alternativ)

Det är ju kvinnans kropp.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

NEMO:

Endast kvinnan behöver vilja ha kvar det (Du röstade på detta alternativ)

Ger man sig in i leken så får man leken tåla!


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Mawns:

Ger man sig in i leken så får man leken tåla!

Kvinnan skulle kunna sticka hål på kondomerna eller hoppa över att ta p-piller.

Meoow:

Det är ju kvinnans kropp.

NEMO:

Som det är nu är ju allting upp till kvinnan bara för att det är hennes kropp - vilket enligt mig är ett riktigt dött argument. När barnet föds är det ju lika mycket mannens. Det är två föräldrar och därmed bör båda parterna fatta beslutet, inte bara den ena.

Buddah:

Skjuter man skarpt så får man skylla sig själv, vill man inte ha barn och vara säker på att inte få några så får man sterilisera sig ;>

Du menar seriöst det? Man ska inte kunna ha sex med en kvinna utan att få barn?

Chickfactor:

Endast kvinnan behöver vilja ha kvar det (Du röstade på detta alternativ)

Kan du motivera det? Eller vad är poängen?

raoulduke:

je och?

Mannen blir pappa mot sin vilja.

isola:

Men utan missbruk,sjukdom eller någonting annat extremt, så är det hennes eget val

Och pappan då?

Observator:

skulle jag gärna se ett alternativ där mannen har möjlighet att avsäga sig faderskapet medan en abort fortfarande är möjlig.

Ja det vore ett första steg. Men jag mannen blir ju fortfarande pappa mot sin vilja.Även om han inte behöver betala måste det ju kännas rent psykiskt att ha ett barn någonstans. Han kanske ville skaffa barn senare med någon annan. Måste vara jobbigt att känna att man är pappa till ett onönskat barn när man egentligen är en väldigt kärleksfull person.

Gryphon:

Som någon skrev, killen borde isåfall kunna avsäga sig faderskapet helt och hållet och därmed inte ha några skyldigheter när det gäller barnet eller mamman, men inte heller några rättigheter.

Men han blir som sagt fortfarande pappa mot sin vilja.

Gryphon:

Det är trots allt mammans kropp det handlar om, och är man orolig för att göra någon gravid så använder man kondom.

Dåligt argument. En kvinna kan sticka hål på kondomerna eller på annat sätt lura mannen att ha sex med henne så att hon blir gravid. man ska inte behöva gå runt och vara rädd för att bli pappa. Grundpoängen står kvar, det är en mamma och en pappa. Inte bara mamma.

Observator:

Ja, om kvinnan känner att hon är beredd att ta hand om det barn som hon själv bär på bör hon ha rätten att föda och uppfostra det

Och om mannen är emot att kvinnan föder barnet? han ska inte ha något att säga till om mer än att han slipper betala? Låter inte säskilt rättvist enligt mig.

Jonnybravo91:

Samtidigt, ångrar man sig idag att man inte använde preventivmedel och tjejen blir gravid, har man inte mycket till återvändo heller.

Och det är just därför mannen borde ha rätt att bestämma lika mycket som kvinnan om sitt framtida barn då barnet är lika mycket hans som kvinnans.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

NEMO:

Och pappan då?

inte hans kropp, inte hans val.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

NEMO:

Endast kvinnan behöver vilja ha kvar det (Du röstade på detta alternativ)

Om inte mannen blev våldtagen av kvinnan.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

isola:

inte hans kropp, inte hans val.

Som sagt väldigt dumt argument. Det är lika mycket hans barn i framtiden.


   
SvaraCitera