Aviseringar
Rensa alla

vem brukar skolka.nu??


Ämnesstartare

min lärare kom fram o sa att jag skolkar för mycket, även om jag klarar av proven (får typ VG på proven) o så..kan detta sabba mitt betyg i mina ämnen? jag brukar skita i många kurser där man inte behöver dyka upp som typ idrott.


   
Citera
Ämnesstartare

Fråga läraren kanske [blush]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Outdoor:

där man inte behöver dyka upp som typ idrott.

Vadå 'inte behöver'? Sopa.


   
SvaraCitera
Jeay_L

Idrott måste du vara närvarande på, eftersom det inte är några speciella prov där!


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Har 70% frånvaro från tyskan.

Borde nog hoppa av den kursen.


   
SvaraCitera

Outdoor:

kan detta sabba mitt betyg i mina ämnen?

Läraren baserar ditt betyg på hur du presterar i en kurs, och detta avgörs genom bland annat prov, men vissa går även på vad du gör på lektionerna: om du är aktiv, svarar på frågor mm.

Outdoor:

där man inte behöver dyka upp som typ idrott.

Idrott är väl typexempel på en kurs där man behöver närvaro för att läraren skall kunna betygsätta dig, såvida man inte har lagt upp en speciell plan med honom/henne?


   
SvaraCitera

Närvaro borde bara påverka studiebidraget, iaf i teoretiska kurser. Praktiska kräver närvaro.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Outdoor:

typ idrott.

been there, done that, bought the t-shirt


   
SvaraCitera

Det här kanske är lite ot, men skolka.nu är alltså till för att "disskutera vad man anser om skolkning och ha lite roligt omkring det ämnet"? Eller uppmuntrar den till skolk? Jag fattar inte...


   
SvaraCitera

Outdoor:

min lärare kom fram o sa att jag skolkar för mycket, även om jag klarar av proven (får typ VG på proven) o så..kan detta sabba mitt betyg i mina ämnen? jag brukar skita i många kurser där man inte behöver dyka upp som typ idrott.

Alla lärare är olika, de flesta bryr sig bara om resultatet eller ryktet om hur bra eleven är.

Idrott är ett typiskt ämne där man faktiskt bör delta minst varannan vecka [y]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Nej. Egentligen behöver du inte vara där alls. Om du kan själva målen och har kunskapen. Kommer dit på proven och visar ett bra resultat så om du kan det men inte är där eller inte borde egentligen inte spela någon roll. Jag vet inte om du nu går gymnasiet eller på grundskolan men i grundskolan behöver du ta ansvar för ditt inlärarande osv. Menas med att lämna in arbeterna i tid, fråga, kanske har något med att vara där samtidigt. Men hon kan inte sätta betyg genom gissningar. Du måste ha visat de du nu måste visa vid något tillfälle. Vi säger svenska, argumentera, om du inte varit där och argumenterat - hur skall hon då sätta betyg även fast du får MVG på proven?

Som att du har matte. På en termin kör vi procent, geometri, rymdgeometri sen så hoppar du över procent. Då är det ett icke fullständigt "hel" kurs. Om du fattar vad jag menar. Så därför kan du missa saker när du inte är där.

Men om du visar det underlag h*n behöver för att sätta betyg, behöver du faktiskt inte vara där. Men kolla målen och kolla lite vad ni gör på lektionerna.

Proven är ju inte alltid allt.

Eller............så kan du bara sluta skolka.


   
SvaraCitera

okej tack..ska försöka skärpa till mig efter julen. har varit presterat allt för dåligt här under höstterminen..


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Du kan få indraget studiebidrag/krav från CSN att betala tillbaka..
På många kurser krävs närvaro för att man ska kunna visa att man uppfyller målen; du måste ha muntliga presentationer i svenskan, du måste kunna visa att du kan kommunicera i vardagliga situationer i spanskan, du måste argumentera på filosofin..
Om du inte är på lektionerna missar du direkt möjligheter att visa att du uppfyller vissa kriterier.. Och idrotten måste du ju vara närvarande vid för att kunna få ett betyg?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

enligt mina egna erfarenheter så har det varit bättre att misslyckas med proven än att ha skolkat. Kan säga att jag ficka betyg i ganska många av dom teoretiska ämnena bara för att mina lärare "visste att jag försökte och egentligen kunde"

men det beror ju på vilken skola man går på också[wink]


   
SvaraCitera

Outdoor:

kurser där man inte behöver dyka upp som typ idrott.


   
SvaraCitera