Aviseringar
Rensa alla

Vem bryr sig?


Ämnesstartare

Renässansen i all ära, men VEM bryr sig att jorden kretsar kring solen? det är väl knappast så vårt liv ändras av det? Hur hjälpte det mänskligheten?

[rolleyes]


   
Citera

det kallas allllmännbilndinkk


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Kanske har gjort oss lite ödmjukare och fått oss att förstå att vi inte är så fantastiskt betydelsefulla i universum som vi gärna vill tro.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Tokkjo:

VEM bryr sig att jorden kretsar kring solen?

Skulle den inte göra det skulle sitta här idag[crazy] Sen så måste man veta det för att historien inte ska glömmas bort.


   
SvaraCitera

Kristendomen blev butthurt.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

[y]

Homunculi:

Kristendomen blev butthurt.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Matilda1988:

Kanske har gjort oss lite ödmjukare och fått oss att förstå att vi inte är så fantastiskt betydelsefulla i universum som vi gärna vill tro.

Men allt detta till trots så är det ju ändå folk som går runt med en egocentrisk världsbild istället för den heliocentriska...


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Myksa:

Men allt detta till trots så är det ju ändå folk som går runt med en egocentrisk världsbild istället för den heliocentriska...

Och framförallt, antropocentrisk.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Matilda1988:

Och framförallt, antropocentrisk.

Så sant!
Dold text: Jag var tvungen att slå upp ordet. :$


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Myksa:

Så sant!

[smile]


   
SvaraCitera

Tråden flyttad från Forum PLUS/Religion och Etik


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Tokkjo:

Renässansen i all ära, men VEM bryr sig att jorden kretsar kring solen? det är väl knappast så vårt liv ändras av det? Hur hjälpte det mänskligheten?

Typiskt fjortis-spekulationer [crazy]

Alla nya upptäckter, oberoende hur stor eller liten den är, gör att mänskligheten kan ta ett steg framåt och förstå den värld vi lever i bättre. Om vi inte hade kommit fram till att jorden kretsar kring solen, tvivlar jag på att vi någonsin hade uppfunnit TV:n eller iPod:en, som du säkert värdesätter mycket högre än vetenskap.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

leif:

Typiskt fjortis-spekulationer

Fjortis aye? låt mig citera Conan Doyle, från en av hans Sherlock Holmes historier:

Watson: Solen kretsar kring jorden
Holmes: Gör den det?
Watson (förvånat): Visste ni inte,sir?
Holmes: Nej, och del spelar mig ingen större roll, kommer min insats som detektiv att påverkas utav det? Nej, trodde väl inte det.

Jag äger varken någon iPod, eller tillbringar min tid framför TV:n. Istället läser jag större delen av min fritid. Så du kunde inte ha mer fel i ditt påstående...


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

För att exempelvis kunna räkna ut hur stort asteroidhot vi har?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Homunculi:

Kristendomen blev butthurt.

[love]


   
SvaraCitera