Aviseringar
Rensa alla

Vem får använda n-ordet?


mens
 mens
Ämnesstartare

Om man inte är runt 70- årsåldern så är man antagligen uppvuxen med att neger är ett nedsättande ord som inte används av den breda massan (ja det beror förstås på umgänge, var man bor etc men överlag), men det har på något sätt alltid varit mer accepterat för mörkhyade att använda det.
Många jämför detta med hur man får säga vad som helst om sig själv och därför är det okej som mörkhyad använda detta ord även om andra mörkhyade, vilket ju känns lite fel.


 


   
Citera

är helt med ballexander hard i frågan


   
SvaraCitera
mens
 mens
Ämnesstartare

Man kan ju visserligen "ta tillbaka" ordet men det blir ju då knasigt om det bara är vissa som ska få använda det. Jag tänker på samma sätt med ordet fitta. Dock har jag ju en sådan och kanske hade det inte varit riktigt samma sak om jag som kukbärare skuttat runt och velat "ta tillbaka" det ordet. 


   
SvaraCitera

mens: Ingen men om någon så är det mörkhyade

självklart är det inte nedsättande om dem säger det, andra säger inte det och inte menar nåt illa, det är skitsnack och en lögn, om nån säger det i min närhet skalla ut framtänderna

Bard verkar gilla folk som talar klarspråk och säger vad de tycker och tänker, när det passar honom....

Han vet som vanligt inte vad han snackar om och kommer med helt jävla hjärndöda argument


   
SvaraCitera

Marshall Mathers: om nån säger det i min närhet skalla ut framtänderna

haha nej det gör du inte.

Marshall Mathers:
       
Bard verkar gilla folk som talar klarspråk och säger vad de tycker och tänker, när det passar honom....

     

vad har det där med nåt att göra? bard sa en grej i videon och det var att snubben var oschysst vilket han också var...

han behöver inte tillåta alla idiotiska påståenden bara för att han gillar klarspråk. att använda ordet "neger" är i sig inte ett idiotiskt påstående.


   
SvaraCitera
mens
 mens
Ämnesstartare

Marshall Mathers: ard verkar gilla folk som talar klarspråk och säger vad de tycker och tänker, när det passar honom....

Men där blev han ju kallad någonting. Den korkade i den videon var ju Laila som trodde att hon inte kunde vara rasistisk pga utländska rötter.


   
SvaraCitera
Cobrak

Varför ens använda ordet överhuvudtaget?


   
SvaraCitera

När jag är med mina svarta polare så brukar ALLA skämta och säga neger till varandra , ingen tar illa upp för det . så länge man inte uttrycker sig på nåt negativt sätt . 


   
SvaraCitera

thl*kt N.:

haha nej det gör du inte.

nej det gör jag inte, sväljer mest 😛

thl*kt N.: vad har det där med nåt att göra? bard sa en grej i videon och det var att snubben var oschysst vilket han också var...

han behöver inte tillåta alla idiotiska påståenden bara för att han gillar klarspråk. att använda ordet "neger" är i sig inte ett idiotiskt påstående.

jag tycker att neger och svenne kan vara lika och att det är svårt att använda det och inte bli nedsättande, kan du ge nåt exempel?

Det var frustration mest och jag tycker att det ska bli sedd på så också


   
SvaraCitera
mynona

Som med alla benämningar som kan uppfattas som skällsord så är det mer accepterat att använda dem om man själv inkluderas i dem skällsordet kan gälla, snarare än dem skällsordet inte applikerar på. 

Jag kan tycka att ordet borde kunna användas av de som inte använder det som skällsord i närvaro av personer som fattar det, men det är så tyngt av historisk laddning att man nog inte kan använda det om man inte är svart. jag klarar mig utan det själv


   
SvaraCitera

lurifax69:
När jag är med mina svarta polare så brukar ALLA skämta och säga neger till varandra , ingen tar illa upp för det . så länge man inte uttrycker sig på nåt negativt sätt . 

Hur brukar meningarna utforma sig ? Jag bara undrar


   
SvaraCitera

Om det ska vara tabu, så ska det gälla för alla. Likaså om det ska vara okej. Och inte bara för vissa.
Dock anser jag att ingen ska använda sig av det ordet.


   
SvaraCitera

jag är väl av den åsikten att alla "får" använda vilka ord som helst. 


   
SvaraCitera

Marshall Mathers:
       

jag tycker att neger och svenne kan vara lika och att det är svårt att använda det och inte bli nedsättande, kan du ge nåt exempel?

jag tror inte att alexander bard hade reagerat på att bli kallad "svenne", det är mest ett argt laddat ord om en viss grupp. rasist-anklagelsen utgör en oärlig debatteknik vilket är farligare.

på samma sätt är det skillnad på att använda ordet "neger" och att påstå att någon omöjligen kan prestera för att den är mörkhyad.

det är påståenden och sanningsanspråk och argument som är farliga, inte ord i sig. vi borde kritisera varandras resonemang mer istället för specifika ordval. jag tror att kampanjande kring ord dels håller kvar ordens laddning och försvårar en "historisk läkningsprocess" (eller vad man ska kalla det) och dels att det fäster uppmärksamhet vid väldigt ytliga aspekter av förtryck vilket legitimerar att den verkliga problematiken lämnas oberörd genom att folks samveten blir tillfredsställda på enklast möjliga sätt genom de simplaste och tommaste ställningstaganden.


   
SvaraCitera

jag är väl av åsikten att alla får använda vilka ord som helst, det handlar väl mer om i vilka sammanhang det sägs och vad innebörden är. jag kommer ändå undan med att kalla folk jag står nära för "bög", det är väl ca 1% moget, men vilka ord jag väljer att använda handlar inte alltid så mycket om innebörden, utan snarare att jag gillar klangen och sammansättningen av bokstäver. känner sällan (aldrig?) för att använda ordet "neger" då det enligt mig är ett onajs ord. känns även som att de flesta som använder det ordet syftar till att vara nedlåtande, men det resulterar snarare i att man bara låter jäkligt efterbliven, det saknar liksom helt slagkraft och är knappast förolämpande?


   
SvaraCitera