Aviseringar
Rensa alla

Vem har du förlorat?


Ämnesstartare

Jag förlorade min bror för sex år sedan, men jag minns än idag hur ont det gjorde. Jag var tretton år.

Min pappa stormade in genom dörren och skrek "David är död". De hittade honom den 2:a Januari 2005 vid sjön bakom vårat hus. Han hade drabbats av plötslig vuxendöd. Vi satt alla samlade i köket, min mamma och mina två bröder. Efter den kvällen låste jag in mig själv i mitt rum i 7 månader.

Hur hanterar du död och vem har du förlorat?

[love]


   
Citera
Åtta

När jag var 2.5 år gammal så drunknade min bror. Men jag var så liten att jag inte ens kommer ihåg honom, så det är inget som direkt påverkat mig alls.

Sedan när jag var typ 12-13 så dog min farmor. Men hon var då gammal, så det var väl inte så oväntat, så det kändes inte så hemskt - även om det såklart var ledsamt.


   
SvaraCitera

farmor, farfar, mormor, morfar, kusin, faster

dock var det inget seriöst för jag stod inte nära nån av dem så har inte spelat mig nån roll


   
SvaraCitera

Pappa dog i helgen. Vi hann aldrig lära känna varandra på det sätt vi ville (återskapa den far och son-relation som försvann när han började missbruka på 90-talet).

Låtsasmamma, morfar, mormor och farfar är också döda.


   
SvaraCitera

Min pappa dog hösten 2009. Jag vet inte hur jag hanterade det riktigt. Försökte mest tänka på annat, kanske inte det bästa man kan göra, med det gjorde i alla fall inte lika ont då.


   
SvaraCitera

usch [sad]

har förlorat farmor (maj 2010) och farfar (mars 2004) i tjocktarmscancer (som spred sig till andra organ trots behandling). farfar sörjde jag inte så mycket, blev så klart ledsen men stod honom inte så nära.. farmor sörjde/sörjer jag mer, främst för att jag gillade henne jättemycket och för att jag undvek att träffa henne trots att jag visste att hon var sjuk [sad]
vet inte riktigt hur jag hanterar det....... grät på begravningarna och när jag fick dödsbuden, tänker ofta på dom osv. brukar gå till graven och ta bort skräp och smuts [cute]

tror jag skulle ta det hårdare om jag inte visste att dom skulle dö liksom.. har aldrig varit med om något sådant


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Åtta:

När jag var 2.5 år gammal så drunknade min bror

Fan så fruktansvärt! Hur gammal var han? :/

Åtta:

även om det såklart var ledsamt.

Jo precis...

patrick bateman:

dock var det inget seriöst för jag stod inte nära nån av dem så har inte spelat mig nån roll

Det var ju tur. Hur gammal var din kusin om jag får fråga?

- - - - - - - - - - - - - - - - - Sammanslagning 1 - - - - - - - - - - - - - - - - -

Schism:

Pappa dog i helgen. Vi hann aldrig lära känna varandra på det sätt vi ville

Jag beklagar... Det måste varit/vara tufft 🙁

Thunderstruck:

Försökte mest tänka på annat, kanske inte det bästa man kan göra, med det gjorde i alla fall inte lika ont då.

Jag tror att det är en bra teknik. Bättre än att förstöra sig själv i tankar...

enhimmelskdrog:

grät på begravningarna och när jag fick dödsbuden, tänker ofta på dom osv. brukar gå till graven och ta bort skräp och smuts [cute]

Fint gjort! 🙂


   
SvaraCitera
Åtta

kindergartner:

Hur gammal var han?

Han hade nyss fyllt 7, så idag hade han blivit 25 år gammal.

kindergartner:

Jo precis...

Tror att det kommer att bli värre när mormor eller morfar dör, trots att de är långt äldre än vad farmor var när hon dog. Morfar är född '27, så han är nu 84 år gammal. Hela min barndom har jag bott <500 meter från dem, så jag står väldigt mycket närmre dem än jag någonsin stod min farmor. Det gör mig faktiskt ledsen redan nu att tänka på att de troligtvis dör förhållandevis snart. [sad]


   
SvaraCitera

Farmor gick bort när jag var väldigt liten, har mycket vaga minnen av henne.

Pappa gick bort i cancer den andra december förrförra året.

Inte långt efter att pappa insjuknade följde min farbror (ingift, men vem bryr sig). Hans tillstånd var dock värre och han lämnade oss innan pappa gjorde.


   
SvaraCitera
smisk

Min farfar gick bort när jag var ganska liten, tror jag var 2. Och nu senast har min farmor och hennes syster gått bort.
Min farmor dog i julas, och det var ganska jobbigt, eftersom hon mått så dåligt så länge, vilket gjorde att jag typ inte sov eller åt på flera veckor.
Men det har passerat nu, tror jag hanterar dödsfall bättre än jag egentligen vill.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Åtta:

Han hade nyss fyllt 7, så idag hade han blivit 25 år gammal.

Ahh. Min bror fyllde 24 år två dagar innan han dog. Den 29 December. Han dog på nyårsafton. Det är så orättvist. Speciellt för din bror. Han borde inte ha dött sådär, ung... Han borde inte ha dött alls.

Åtta:

Det gör mig faktiskt ledsen redan nu att tänka på att de troligtvis dör förhållandevis snart.

Tänk inte på det. Det gör det så mycket värre 🙁


   
SvaraCitera

kindergartner:

Det var ju tur. Hur gammal var din kusin om jag får fråga?

jo lite tur var det nog.
ja du hur gammal var han. 17-18 kanske. han hade en hemsk sjukdom


   
SvaraCitera

kindergartner:

De hittade honom den 2:a Januari 2005 vid sjön bakom vårat hus. Han hade drabbats av plötslig vuxendöd.

Usch vad hemskt! [sad] Hur gammal var han?
Har din familj klarat av att gå vidare?

kindergartner:

Hur hanterar du död och vem har du förlorat?

Har bara förlorat katter. [blush]
Är lite rädd för hur jag kommer reagera eftersom jag aldrig varit med om det och är så pass vuxen.
Jag har visserligen accepterat att man blir gammal och dör förr eller senare.
Farfar är väldigt sliten nu och har varit nära att dö flera gånger (han är en s.k. krutgubbe). Förra hösten/vintern gick jag på helspänn i månader och bara väntade eftersom han var så sjuk.
Det skulle nog kännas mycket konstigt om någon av de andra gamlingarna i släkten dog först eftersom farfar varit den man "väntat sig" ska avlida(det låter hemskt men det är så jag tänker).

Om någon ung i min närhet dog vet jag inte hur jag skulle reagera. Förmodligen hamna i chock och bli knasig i huvudet och sen gråta i veckor.
Fast något jag märkt av är att jag lättare blir ledsen för att någon jag tycker om är ledsen. Så om person i min släkt/närhet dog och tex mamma blev helt förkrossad, så skulle jag deppa ihop mer över hennes sorg än själva förlusten. [tard]


   
SvaraCitera
Åtta

kindergartner:

Tänk inte på det.

Ska nog inte göra det. Ska ta och ringa morfar och gratulera honom på födelsedagen (dock i efterhand, eftersom han fyllde för... 3 dagar sedan, tror jag) istället.

kindergartner:

Min bror fyllde 24 år två dagar innan han dog. Den 29 December. Han dog på nyårsafton.

Usch. Men jag förstod inte hur han dog. Vad innebär plötslig vuxendöd? Är det när man dör utan någon uppenbar anledning?

kindergartner:

Speciellt för din bror. Han borde inte ha dött sådär, ung... Han borde inte ha dött alls.

Nej, givetvis inte. Måste ha varit hemskt för mamma och pappa. Jag kommer ju dock inte ihåg varesig honom eller händelsen, så för min del "spelar det ju ingen roll" - så att säga.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Nachac:

Inte långt efter att pappa insjuknade följde min farbror (ingift, men vem bryr sig). Hans tillstånd var dock värre och han lämnade oss innan pappa gjorde.

Du får tänka att de har det bra där de är just nu. Ingen smärta och ingen sorg...

smisk:

Min farmor dog i julas

Ingen härlig tid att förlora någon. Min bror dog på nyårsafton.

smisk:

Men det har passerat nu, tror jag hanterar dödsfall bättre än jag egentligen vill.

Bättre än vad du vill? 🙁


   
SvaraCitera