Aviseringar
Rensa alla

vem har mest social makt?


Ämnesstartare

lex trollar inte han har faktiskt rätt i mycket han skriver


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

24/7:

Komiskt, konstigt ordval. Felaktigt påstående och väldigt generaliserande också! 

ja fast rent generallt är det så, och det var inte menat som något negativt.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Börg:
lex trollar inte han har faktiskt rätt i mycket han skriver

tror det är sättet jag skriver på, jag är efterbliven Mycket glad


   
SvaraCitera
24/7
 24/7

lex_:

ja fast rent generallt är det så, och det var inte menat som något negativt.

Fast det vet du ju egentligen ingenting om. Varför ska folk ens bry sig om sådant där Ledsen Låt alla ligga med hur få och hur många dom vill. Det ska väl inte göra någon skillnad öht.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

generalisering och diskriminering är grunden för all kognition och måste sluta vara negativt laddade ord nån gång för det är så dumt och hämmande och konservativt. "nu tänkte du, aja baja!"


   
SvaraCitera
24/7
 24/7

Ser inte hur dom skulle kunna vara positivt laddade.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

lex_:

nej det gör jag inte.

forumsveteranen proteus om dig:

"Kan du inte införa en "ban on sight"-policy på FNÖ, så att vi slipper
fanskapet? Får migrän när jag läser hans inlägg och hans vistelse här
tycks ju praktiskt taget gå ut på att bete sig så odrägligt och
efterblivet som möjligt. Även om han "bara trollar" så utgör han ett
ganska stort irritationsmoment."

Har du källor och eller bevis på att den konversationen faktiskt har existerat?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

24/7:
Ser inte hur dom skulle kunna vara positivt laddade.

för att det inte går att tänka eller uppleva utan att generalisera eller diskriminera. vi emottar en strid ström av sinnesdata som måste organiseras för att perception och kognition ska uppstå. livet handlar om att bortse från irrelevanta enskildheter och behandla objekt och företeelseer utifrån förenklade modeller baserade på tidigare erfarenhet, dvs generalisering, samt kunna urskilja dessa objekt och företeelser, dvs diskriminering. annars skulle vi behöva total beräkningskraft vilket är en strikt omöjlighet.

så fort man tillskriver någonting en egenskap så diskriminerar och generaliserar man.


   
SvaraCitera
24/7
 24/7

mpt:hv:

för att det inte går att tänka eller uppleva utan att generalisera eller diskriminera. vi emottar en strid ström av sinnesdata som måste organiseras för att perception och kognition ska uppstå. livet handlar om att bortse från irrelevanta enskildheter och behandla objekt och företeelseer utifrån förenklade modeller baserade på tidigare erfarenhet, dvs generalisering, samt kunna urskilja dessa objekt och företeelser från det andra, dvs diskriminering. annars skulle vi behöva total beräkningskraft vilket är en strikt omöjlighet.

Jag förstår att alla upplever detta men en kan väl hantera detta på ett icke-douchigt sätt iallafall. Låta tankarna passera och vara vettig. 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

24/7:

Jag förstår att alla upplever detta men en kan väl hantera detta på ett icke-douchigt sätt iallafall. Låta tankarna passera och vara vettig. 

ja men det där dåliga kan vi ju kalla douchigt då istället. bra förslag. väldigt bra faktiskt.


   
SvaraCitera
24/7
 24/7

Det jag vill är väl att alla ska problematisera generaliseringarna. 

Sluta 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

det handlar om att ägna tillräckligt med kognitiva resurser åt att skapa en detaljerad modell av medmänniskor som möjliggör empati och ömsesidighet. det handlar om att vara snäll. motsatsen till snäll är dum. man ska inte vara dum.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

mpt:hv:
det handlar om att ägna tillräckligt med kognitiva resurser åt att skapa en detaljerad modell av medmänniskor som möjliggör empati och ömsesidighet. det handlar om att vara snäll. motsatsen till snäll är dum. man ska inte vara dum.

hämta (27)_0.jpg


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

mpt:hv: generalisering och diskriminering är grunden för all kognition och måste sluta vara negativt laddade ord nån gång

Anklagelse om generalisering i dagligt tal syftar inte till den kognitiva funktionen, utan att nyttja denna utan att balansera upp med kritiskt tänkande.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

I linje med ämnet: Att vara socialt kompetent är inte detsamma som att ha den sociala makten. Män kan i allmänhet bara kliva på, höja rösten eller eller bara avbryta för att få uppmärksamheten, och det accepteras. Män dominerar med andra ord även den sociala sfären.


   
SvaraCitera