Aviseringar
Rensa alla

Vem har rätt till underhållsstödet?


Jag ska åka utomlands en vecka i vår, med ett par kompisar. Och eftersom jag är under 18 går mitt underhållsbidrag från min pappa direkt till min mamma. Men pengarna ska gå direkt till mig. Jag pratade med min mamma om jag jag vill ha 1/4 av underhållsbidraget eftersom jag inte kommer vara hemma då. Pengarna är mina och ska gå direkt till mig, och om jag inte är hemma då så borde inte min mamma ha rätt att få ta dom pengarna. Men nu är det så att min mamma är en snål jävel och säger att jag inte får 1/4 av pengarna. Och min pappa vill inte lägga sig i.

Så, vem av oss är det som har rätt? Och kan jag "kräva" att få pengarna av min mamma?


   
Citera

nessah:

eftersom jag är under 18 går mitt underhållsbidrag från min pappa direkt till min mamma.

man får väl inte underhållsstöd när du är myndig?[confused]


   
SvaraCitera

nessah:

Och kan jag "kräva" att få pengarna av min mamma?

nej.


   
SvaraCitera

postis_per:

man får väl inte underhållsstöd när du är myndig?

Jo, jag får det sålänge jag går i gymnasiet.


   
SvaraCitera

Underhållsbidraget är inte dina pengar, det går till den förälder som försörjer dig. Inga pengar du har rätt till.


   
SvaraCitera

lägg ned


   
SvaraCitera

postis_per:

man får väl inte underhållsstöd när du är myndig?[confused]

Man kan få det tills man är 21, om man fortfarande går gymnasiet då.


   
SvaraCitera

Så länge du är under 18 år har du inte "rätt" till något. Det är dina vårdnadshavares pengar.


   
SvaraCitera

Sheriffen:

Underhållsbidraget är inte dina pengar, det går till den förälder som försörjer dig. Inga pengar du har rätt till.


   
SvaraCitera

steffi:

Så länge du är under 18 år har du inte "rätt" till något. Det är dina vårdnadshavares pengar.

Sheriffen:

Underhållsbidraget är inte dina pengar, det går till den förälder som försörjer dig. Inga pengar du har rätt till.


   
SvaraCitera

Underhållet får väl föräldern man bor hos för att kunna försörja en. De pengarna ska alltså gå till kläder och saker du behöver, men det är inte dina pengar att göra vad du vill med.
Är du över 15 så får du ju studiebidrag, de pengarna har du väl mer rätt att kräva, men eftersom du är under 18 så är det trots allt din mor som bestämmer huruvida du ska få de pengarna eller inte.
Är du under 15 så behöver du inte egna pengar.


   
SvaraCitera

XMinGrönaLampaÄrDödX:

Är du över 15 så får du ju studiebidrag

16 [no-no]


   
SvaraCitera

Run Riot:

16 [no-no]

Rätta mig om jag har fel, men är man inte över 15 om man är 16? [cute]


   
SvaraCitera

Run Riot:

16

nej, studiebidrag ges till personer som studerar på studieberättigade kurser efter grundskolan. du kan gå klart grundskolan som 13 åring o börja gymnasiet, då får du studiebdrag.

tror iaf det är så :S


   
SvaraCitera

XMinGrönaLampaÄrDödX:

Rätta mig om jag har fel, men är man inte över 15 om man är 16? [cute]

Jasså du menar så. [rolleyes] Trodde du menade att man får det från att man fyller 15.


   
SvaraCitera