Aviseringar
Rensa alla

Vem har sanningen??


Ämnesstartare

Barbienele:

De som har fittor har makt.

sanning

och handikappade och barn


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Kablash__:

Den som har alla pokemons har både makten och sanningen.

Barbienele:

De som har fittor har makt.

[love]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

PlasticNeon:

Varför?

Snask:

Den som har sanningen har den riktiga makten, för att han har sanningen.
Den som har makt har en påhittad sanning, för han har anledning att hitta på den.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

THE TROUTH IS OUT THERE![cool]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Sanningen är ju absolut, det finns bara en. Det spelar ingen roll om man säger att något är sant, det blir ju ingen större sanning för det.
Det spelar ju ingen roll om man har makt, sanningen förblir ju sanning endå. Det man uppfattar som sanning däremot. Det är en helt annan sak. För den kan man forma som man själv vill. Man kan ju missa vissa delar, och på sådant sätt skaffa sig makt. men makt genom den riktiga sanningen tror jag är väldigt svårt, då vi inte kan uppfatta den totala sanningen, den är alldeles för komplex och svåruppfattad för att vi ska förstå den. Tänk på alla smådetaljer som krävs för det allra enklaste minnet.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Jag har en nice liknelse. Tänk er att vi har en man som pratar ett språk ingen fattar. Sen har vi en tolk också. Denna tolken har all makt över vad mannen säger då vi inte kan hans språk. Men mannen har sanningen. Han vet ju vad han själv sa. Men han kan inte bevisa vad han säger. Tolken har då makten att manipulera sanningen så den passar honom bättre. Mannen med sanningen har den riktiga sanningen men har ingen makt över huvud taget.

Alltså - Sanningen och det som är sant kanske inte alltid är samma sak, då vi tror att tolken ger oss sanningen, men den utan makt vet vad som är sant.


   
SvaraCitera

Den som har makt ändrar sanningen.


   
SvaraCitera

Kablash__:

Den som har alla pokemons har både makten och sanningen.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

finns det egentiligen någon som vet vad sannigen är? det finns tuden former av den. jag kan säga en sak och tycka att det är sant för att jag har hört det av någon som jag tror på men du kan komma med en annan sanning så vem har då rätt? du eller jag? det finns ingen sanning om ingen skapar den. så den som säger sig veta sannigen har nog bara en egen teori på om vad det kan vara. man väljer helt enkelt vem man vill tro på. antingen så tror du på vad han eller hon säger eller så säter du ihop en egen sanning av det som du har hört. så om du säger att något ät sant så kan det vara så för dig men hur är det med den andra personerna som var med? om du gjorde något för dig själv och sen säger att det är sant att du har gjort det så får dem som lyssnar helt enkelt tro dig eller så skapar det sig en egen åsikt. men hör man någontint många gånger så tror man till slut att det är sant. så jag anser att man skapar sin egen saning.


   
SvaraCitera