Aviseringar
Rensa alla

Vem knulla sönder tyskarna i andravärldskriget?


Ämnesstartare

Elias89:

Ryssland (Du röstade på detta alternativ)

hur fan kan man säga usa i den här frågan? de kom ju glidandes när den tyska krigsmakten redan var på fall. rent felaktig historierevisionism att åstå något annat! nej, det var stalin som räddade europa från nazismen! [no-no]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Ryssarna cappade flest tyskar,men det kostade 9 miljoner soldater livet och 18 miljoner civila


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Elias89:

Norge (Du röstade på detta alternativ)

hur vinner man ett världskrig?
Be norrmännen att hjälpa tyskarna


   
SvaraCitera

Elias89:

Norge (Du röstade på detta alternativ)

Så lätt också. [cool]
Hade det inte varit för den norska motståndsrörelsen hade Hitler troligtvis hunnit först med att framställa kärnvapen. De orsakade inte de största förlusterna, men med tanke på deras underläge tycker jag helt klart att deras insats var den mest beundransvärda.

Elias89:

Japan

Ähm? De var ju faktiskt allierade. [crazy]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Elias89:

USA

Elias89:

Ryssland


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Dragvlad:

Den som säger något annat är en idiot.

Med 7,5 miljoner militära offer och totalt 27 miljoner döda så kan jag inte direkt säga att Ryssland "knullade" sönder Tyskland så totalt som du säger. Kan du?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Sillo:

Med 7,5 miljoner militära offer och totalt 27 miljoner döda så kan jag inte direkt säga att Ryssland "knullade" sönder Tyskland så totalt som du säger. Kan du?

Jo, för när USA anlände var kriget i princip redan över?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Elias89:

USA (Du röstade på detta alternativ)

[smile]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

SVERIGE FFS! [mad]

[ops]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Dragvlad:

Jo, för när USA anlände var kriget i princip redan över?

Inte på västfronten, och inte i Afrika.

Jag skulle snarare säga att Tyskarna knullade sönder Ryssland, men att Ryssland hade alldeles för mycket resurser för att tyskarna skulle klara av ett 2 fronts-krig.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Sillo:

Inte på västfronten, och inte i Afrika.

Föll maktbasen hade västfronten raserats, och Afrika var mer eller mindre över iom Italiens fall.


   
SvaraCitera
Issen

Dragvlad:

Jo, för när USA anlände var kriget i princip redan över?

Nej det stämmer verkligen inte. Men däremot den huvudsakliga vändpunkten var i Stalingrad som förövrigt Ryssarna höll på att förlora, det dom vann på var Tyskarnas idioti att inte säkra försörjningslinjer och att Ryssarna var så förbannad många fler till antal och kände landet. Men USA, dom började vara med i kriget när dom blev anfallnfa redan 1941 så dom påverkade mycket också, de var i Afrika t.ex. och dom skickade framförallt förråd och vapen till Britterna långt innan själva invasionen av Normandie. Men sen naturligtvis så var inte Normandie någon vändpunkt utan snarare ett sätt att försöka avsluta allt snabbare.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Issen:

Men USA, dom började vara med i kriget när dom blev anfallnfa redan 1941 så dom påverkade mycket också, de var i Afrika t.ex.

Då var det bara Italien som åkte på pisk.


   
SvaraCitera

Dhagor:

Så lätt också. [cool]
Hade det inte varit för den norska motståndsrörelsen hade Hitler troligtvis hunnit först med att framställa kärnvapen. De orsakade inte de största förlusterna, men med tanke på deras underläge tycker jag helt klart att deras insats var den mest beundransvärda.

de förstörde ju den där fabriken för tungtvatten nånting i norge


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Dhagor:

Ähm? De var ju faktiskt allierade.

Man kan säga att Japans krigsförklaring mot USA var en av anledningarna som fällde Tyskland, lär vara så han tänkt.


   
SvaraCitera