Aviseringar
Rensa alla

Vem längtar efter Gud? Själen eller hjärnan?


Ämnesstartare

HJÄRNAN KAN INTE längta efter Gud!

HJÄRNAN KAN INTE känna kärlek!

Geléklumpen vi har i skallen är ju bara ett fysiskt organ, en ägodel, ett omedvetet OBJEKT, och objekt kan ju naturligtvis aldrig vara medvetna, känna kärlek eller längta efter Gud, till skillnad från själen, vårt eviga Jag, som är det medvetna kärleksfulla SUBJEKTET, kroppens ägare, den andliga individen i kroppen...

Så härmed kan vi alltså GLÖMMA det sjuka FLUMMET att geléklumpen skulle kunna längta efter Gud och känna kärlek!

Håller ni med om det, HJÄRNKRAMARE? [bigsmile]

[y]

Eller har ni några LOGISKA ARGUMENT för att hjärnan och dess kemikalier skulle kunna känna kärlek och empati, plågas av samvetskval och sorg, känna vördnad och längtan efter Gud?

LÅT HÖRA!

Har ni inga vettiga argument att komma med, så får vi nog enas om att det är Jaget/själen som känner kärlek och som har en inneboende längtan efter Gud, vår evige Skapare!

(Över 80% av Jordens befolkning har insett att Gud och själen finns, och längtar tillbaka till Honom i den eviga andliga världen!)

[y]


   
Citera

Tråden flyttad från Forum PLUS/Religion och Etik


   
SvaraCitera

Forum Plus är för seriösa trådar.


   
SvaraCitera

Dödsguden:

Geléklumpen i skallen... (Du röstade på detta alternativ)

tror jag. Vad exakt är "själen" för någonting? :/

Dödsguden:

HJÄRNAN KAN INTE längta efter Gud!

Vad exakt är "Gud" för någonting? :/

Dödsguden:

skulle kunna känna kärlek och empati, plågas av samvetskval och sorg, känna vördnad och längtan efter Gud?

Finns säkert många djur som inte kan känna empati och plågas av samvetskval, det är nog nånn typisk flockdjurs grej eller nått.
Har inte de djur som inte kan känna empati och plågas av samvetskval några själar då? eller är deras själar av en annan typ? 🙁


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

SaltaKätzchen:

Vad exakt är "själen" för någonting?

ANDE och MATERIA...

SJÄLEN är ägaren, SUBJEKTET, den som ÄGER!

KROPPEN är ägodelen, OBJEKT, det som ÄGS!

Ägaren är alltid skild från objekten som den äger...en ägodel kan aldrig äga sig själv, vilket ju bevisar att vi inte är kroppen eller hjärnan, utan själva själen, dvs vårt medvetna Jag!

SJÄLEN = Medveten och den som upplever = ANDLIG ENERGI, levande varelsen, subjektet!

KROPPEN = Omedveten och det som upplevs = MATERIELL ENERGI, föremål, objekt!

Själen ingjuts i äggcellen vid befruktningsögonblicket!

Utan själ, ingen celldelning!

Vi är alltså själen, vi som lever i kroppen; utan oss, inget liv i kroppen!

SaltaKätzchen:

Vad exakt är "Gud" för någonting?

Universums skapare och själens eviga ursprung!

Vi hör Guds rike till i den eviga andliga världen och inte i denna mörka materiella värld, Guds bakgård...

http://en.wikipedia.org/wiki/God
[y]

SJÄLEN, MEDVETANDET, SINNET:

JAGET/SJÄLEN = Den medvetna levande andliga individen, vi som lever i kroppen, subjektet, som upplever och relaterar till de fysiska och psykiska objekten i vår kropp och vår omvärld.
Vi är den evigt medvetna andliga gnistan, som är evigt konstant, det är exakt samma Jag i oss nu som när vi var ett litet barn!
Det är Jaget/själen som tänker tankarna, känner känslorna och minns minnena!

MEDVETANDET = Själens eviga perceptionsförmåga. Det är själen som är medveten, och medvetandet genereras av den medvetna själen!

SINNET = (tankar, känslor, vilja, intelligens, personlighet) Temporär finfysisk, psykisk materiell energi, subtilkroppen, astralkroppen, som ständigt förändras! Det är i sinnet som våra tankar och känslor pågår och upplevs!

KROPPEN = (kött, blod, ben, hjärna) Temporär grovfysisk materiell energi, som ständigt förändras! Vart 7:e år har vi bytt ut alla kroppens celler, vilket bevisar att Jaget/själen som upplever barndomen, ungdomen och ålderdomen skiljer sig från kroppen...

[y]

Här kan ni läsa om vår verkliga identitet, SJÄLEN, och om vårt MEDVETANDE, själens eviga perceptionsförmåga, som genereras av den medvetna själen, och om våra subtila, finfysiska kroppar, SINNET, som vi själar omges av:

http://en.wikipedia.org/wiki/Soul

http://en.wikipedia.org/wiki/Consciousness

http://en.wikipedia.org/wiki/Mind

http://en.wikipedia.org/wiki/Subtle_body

Dessa subtila skikt som omger själen ÖVERLEVER kroppens och hjärnans död och det är subtilkroppen som bär vidare oss själar till nästa existens, beroende på vårt medvetandetillstånd, vårt karmakonto och våra önskningar vid dödsögonblicket...

SaltaKätzchen:

Har inte de djur som inte kan känna empati och plågas av samvetskval några själar då?

Jo, det har dom!

Men pga att deras kroppar och sinnen är så täckta av den materiella illusionen, av den materiella livsuppfattningen, så känner de inte av de finare känslorna som vi människor gör!

Detta gäller än mer själarna i växtriket!


   
SvaraCitera

Wickerchair:

Forum Plus är för seriösa trådar.

Personlig agenda månntro?


   
SvaraCitera

Själen, så som jag definierar den, men som jag tvivlar på att du definierar den.

Varför föraktar du din hjärna så?

- - - - - - - - - - - - - - - - - Sammanslagning 1 - - - - - - - - - - - - - - - - -

Snweater:

Personlig agenda månntro?

Det var rättvis moderering. Pollen var inte seriös.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Dhagor:

Själen, så som jag definierar den, men som jag tvivlar på att du definierar den.

Hur definierar du ditt medvetna eviga Jag, dvs själen?

Dhagor:

Varför föraktar du din hjärna så?

Föraktar?

Får man inte kalla en spade för en spade?

Dhagor:

Det var rättvis moderering. Pollen var inte seriös.

Den var visst seriös!

Eller finns det andra alternativ, förutom själen eller geléklumpen...?


   
SvaraCitera

Dödsguden:

Hur definierar du ditt medvetna eviga Jag, dvs själen?

Du kan inte ställa en fråga och i frågan definiera svaret. Då är det inte en fråga längre.

Dödsguden:

Föraktar?

Får man inte kalla en spade för en spade?

Gör det du, men håll dig till saker som du har kunskap nog att definiera.

Dödsguden:

Den var visst seriös!

Eller finns det andra alternativ, förutom själen eller geléklumpen...?

Det finns ingen geléklump, som du väljer att kalla det. Däremot finns det ett kommunikatrionscenter för kroppens neuron, som empiriskt bevisats bl.a. stå för vårt tänkande. Att kalla hjärnan för en geléklump är inte seriöst, eftersom det inte är en geléklump. Om det sedan var okunskap från din sida, eller uttryckt förakt (vilket jag är övertygad om att det är) för idén om hjärnan som tänkande komplex, som låg bakom din terminologi spelar ingen större roll. Om du börjar med att idiotförklara den ena av två åsikter är det inte underlag för en seriös diskussion.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Dhagor:

u kan inte ställa en fråga och i frågan definiera svaret. Då är det inte en fråga längre.

Hur definierar du ditt medvetna upplevande Jag?

Dhagor:

Det finns ingen geléklump, som du väljer att kalla det.

En totalt omedveten klump av matera...och den ska alltså kunna längta efter Gud? [shake]


   
SvaraCitera

Dödsguden:

En totalt omedveten klump av matera...och den ska alltså kunna längta efter Gud? [shake]

Ah, men där har du fel. Ty hjärnan är i allra högsta grad medveten.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Dhagor:

Ah, men där har du fel. Ty hjärnan är i allra högsta grad medveten.

Är hjärnan medveten om din existens?

Nej... [cool]


   
SvaraCitera

Vrt finn jag tror inte påt och jag saknar inte gud någondtasn?


   
SvaraCitera

du är så dum dödsguden åk till ett kloster i rom och läs på sedan kan du komma tillbaka och försöka bevisa något för oss!!! GUD är produkten av människans skräck för det okända!![mad][love]


   
SvaraCitera

Dödsguden:

Givetvis själen, vårt medvetna eviga Jag (Du röstade på detta alternativ)


   
SvaraCitera