Aviseringar
Rensa alla

Vem skapade Gud?


Ämnesstartare

Tjena.
Som ni kanske vet så enligt judendomen och kristendomen (e lite osäker med islam) skapade Gud världen. Men nu har jag en liten fråga som jag har tänkt på ganska länge. Vem eller vad skapade Gud? Har inte hittat nåt svar, men det skulle vara lite kul att höra vad ni har för idéer.


   
Citera

Gud är gudomlig, evig och ofelbar. Där har du svaret på alla frågor.


   
SvaraCitera

gud är ett hjärnspöke som har drabbat alldeles för många


   
SvaraCitera

AndyH:

Gud är gudomlig, evig och ofelbar. Där har du svaret på alla frågor.

Det svarar inte alls på hans fråga. Du beskriver bara hur "bra" han/hon/det är.


   
SvaraCitera

Sök efter dödsguden så kommer du få ett svar på alla dina frågor angående kristendomen [smile]

Men svar på din fråga så tror jag att det är sågär att gud är skaparen, vilket betyder att det var han som skapade allt, ingen kan ha skapat honom för då skulle denne vara skaparen. Skaparen har funnits i all oändlighet och kommer även att finnas lika länge.


   
SvaraCitera

In Repair:

Det svarar inte alls på hans fråga. Du beskriver bara hur "bra" han/hon/det är.

Det är all förklaring judendomen och dess 2 sekter kristendomen och islam bjuder på.

Gud är inte skapad, gud är skaparen.


   
SvaraCitera

Emopinglan13:

Men svar på din fråga så tror jag att det är sågär att gud är skaparen, vilket betyder att det var han som skapade allt, ingen kan ha skapat honom för då skulle denne vara skaparen. Skaparen har funnits i all oändlighet och kommer även att finnas lika länge.

ETC..


   
SvaraCitera

AndyH:

Det är all förklaring judendomen och dess 2 sekter kristendomen och islam bjuder på.

Men det räcker inte som svar.

AndyH:

Gud är inte skapad, gud är skaparen.

Det räcker däremot som svar.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

vem skapade något man varken kan se, känna, höra, ta på eller lukta på...


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Guzen Von Kuruzen:

vem skapade något man varken kan se, känna, höra, ta på eller lukta på...

[crazy]

Författaren till bibeln skapade gud, som en litterär karaktär. Jag uppfattar guds-karaktären som lite schizofren och inte särskilt smart.


   
SvaraCitera

Människan.


   
SvaraCitera
Misael

Räven:

Vem eller vad skapade Gud?

Gud står utanför tiden, han påverkas inte av det han har skapat. Gud lyder t ex inte under natur- och gravitationslagen. Det är han som har skapat dom. Likadant är det med tiden. I och med att Gud är evig så har han ingen skapare. Som någon klyftigt så nämnde: "Gud är inte skapad, Gud är Skaparen". [smile]


   
SvaraCitera

dödsguden.


   
SvaraCitera

Emopinglan13:

Sök efter dödsguden så kommer du få ett svar på alla dina frågor angående kristendomen

Dödsguden är inte kristen, han tillhör någon slags hinduism-besläktad kult. Vet inte detaljerna dock.

AndyH:

Gud är gudomlig

NÄHÄ?!?!? OMG det hade jag ALDRIG kunnat räkna ut! Om du med gudomlig menar allsmäktig så fungerar inte detta ihop med evig - för om Gud kan dö är han inte evig, och kan han inte dö är han inte allsmäktig.

In Repair:

Det räcker däremot som svar.

Nej, det gör det inte. Det är bara ett påstående som på intet sätt är kopplat till hans status som skapad eller icke skapad.

Misael:

I och med att Gud är evig så har han ingen skapare.

Om vi förutsätter att Gud är allsmäktig, så skulle man ju kunna tänka sig en allsmäktig skapare av Gud, som kan skapa eviga väsen (han är ju trots allt allsmäktig).

Misael:

Som någon klyftigt så nämnde: "Gud är inte skapad, Gud är Skaparen".

De beskrivningarna är inte exklusiva, jag kan vara både skaparen av ett verk och skapad av något annat. En dator som styr konstruktionen av en bil har skapat bilen - men datorn är skapad av en människa.


   
SvaraCitera

Stringburka:

kan han inte dö är han inte allsmäktig.

Vad snackar du om?


   
SvaraCitera