Aviseringar
Rensa alla

Vem skapade Gud?


Stringburka:

De beskrivningarna är inte exklusiva, jag kan vara både skaparen av ett verk och skapad av något annat.

Skillnaden är att du är en skapare (tex konstnärligt), medan gud är "Skaparen"


   
SvaraCitera

Misael:

Gud står utanför tiden, han påverkas inte av det han har skapat.

Jag har en teori, har gud skapat en värld som är allt som han inte är? Som motpol till hans eviga statiska tillstånd har han skapat något som är evigt föränderligt och oförutsägbart?


   
SvaraCitera

The only reason God rested on the 7th day was because Chuck Norris let him.

Vem tror ni?


   
SvaraCitera
Misael

Stringburka:

Om vi förutsätter att Gud är allsmäktig, så skulle man ju kunna tänka sig en allsmäktig skapare av Gud, som kan skapa eviga väsen (han är ju trots allt allsmäktig).

Änglarna lever för evigt. Även människan är skapad för att leva för evigt, men som bekant så sket det sig när Adam och Eva vände Gud ryggen. Betänk att många människor strävar efter att hålla sig unga. Dom flesta vill inte bli gamla - inklusive jag - och många lever så hälsosamt dom bara kan etc. Det kan förklaras ur en troendes perspektiv med vad som står i Pred. 3:11 "Allt har han [JHVH] gjort skönt i dess rätta tid. Också oöverskådlig [evig] tid har han lagt i deras hjärta, så att människan aldrig till fullo kan komma underfund med det verk som den sanne Guden har gjort.".

Stringburka:

De beskrivningarna är inte exklusiva, jag kan vara både skaparen av ett verk och skapad av något annat. En dator som styr konstruktionen av en bil har skapat bilen - men datorn är skapad av en människa.

Sant. Men du är inte Skaparen med stort "S". [bigsmile]

AndyH:

har gud skapat en värld som är allt som han inte är?

Gud är fullkomlig i sig och behöver inte oss egentligen. Hans motiv var kärlek. Därför skapade han människan, jorden och universum etc. Det här är intressant. Guds namn berättar vem han här. I 2 Mos 3:13, 14 kan vi läsa att JHVH är ordagrannt översatt till: "Jag skall visa mig vara det som jag skall visa mig vara". Andra Biblar brukar översätta det något ofullständigt med "Jag är".

Det menas att Gud kan bli exakt vad han vill för stunden, även för våran skull.

AndyH:

Som motpol till hans eviga statiska tillstånd har han skapat något som är evigt föränderligt och oförutsägbart?

Fria viljan?


   
SvaraCitera

AndyH:

Vad snackar du om?

Ett allsmäktigt väsen kan ju per definition göra allt. Detta inkluderar ju naturligtvis även att dö. Om Gud inte kan dö och jag kan är jag ju i det avseendet mäktigare än Gud; jag kan göra ett val som inte Gud kan.

AndyH:

Skillnaden är att du är en skapare (tex konstnärligt), medan gud är "Skaparen"

Min ordbok förklarar inte skillnaden, och att uppfinna ord och använda dem i sig som argument är VÄLDIGT svag argumentation.

AndyH:

Jag har en teori, har gud skapat en värld som är allt som han inte är?

Det där är inte en teori, det är en lös frågeställning eller påstående.

Misael:

Änglarna lever för evigt. Även människan är skapad för att leva för evigt, men som bekant så sket det sig när Adam och Eva vände Gud ryggen.

Så änglarna är också eviga? Det innebär ju att status som evig inte på något sätt förhindrar att man kan vara skapad, och således argumenterade du just emot din egen ståndpunkt snarare än min.

Misael:

Sant. Men du är inte Skaparen med stort "S". [bigsmile]

Se ovan. Att hitta på egna ord och använda dem som argument är otroligt löjligt. Och om du med "Skaparen med stort S" menar just Gud så är ju det ett cirkelargument in absurdum - Gud kan inte dö för han är Gud.


   
SvaraCitera
Misael

Stringburka:

Så änglarna är också eviga? Det innebär ju att status som evig inte på något sätt förhindrar att man kan vara skapad, och således argumenterade du just emot din egen ståndpunkt snarare än min.

Änglarna är skapade och kan inte dö såvida inte Gud förintar dom. På så sätt är dom eviga.

Stringburka:

Se ovan. Att hitta på egna ord och använda dem som argument är otroligt löjligt. Och om du med "Skaparen med stort S" menar just Gud så är ju det ett cirkelargument in absurdum - Gud kan inte dö för han är Gud.

Gud har ingen början - inget slut. Att vi människor med vårt begränsade intellekt inte kan greppa det, gör det inte mindre trovärdigt.


   
SvaraCitera

Stringburka:

Min ordbok förklarar inte skillnaden, och att uppfinna ord och använda dem i sig som argument är VÄLDIGT svag argumentation.

Jag vet att du förstår precis vad jag menar, sluta tramsa.


   
SvaraCitera

Misael:

Änglarna är skapade och kan inte dö såvida inte Gud förintar dom. På så sätt är dom eviga.

Och på så sätt har evighet ingenting med status som "skapad" eller inte att göra. Eviga ting kan ju uppenbarligen skapas enligt kristendomen, t.ex. änglar.

Misael:

Gud har ingen början - inget slut.

Så då är Gud inte allsmäktig då?

AndyH:

Jag vet att du förstår precis vad jag menar, sluta tramsa.

Nej, det gör jag verkligen inte, om du inte menar att Gud är Gud, vilket är ganska obvious.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Ett argument som jag använde i högstadiet...


   
SvaraCitera
Misael

Stringburka:

Och på så sätt har evighet ingenting med status som "skapad" eller inte att göra. Eviga ting kan ju uppenbarligen skapas enligt kristendomen, t.ex. änglar.

Kass retorik. Häng med nu: Dom är skapade till evigt liv. Dom är inte eviga i den bemärkelsen att dom alltid har funnits. Förstår du skillnaden?

Stringburka:

Så då är Gud inte allsmäktig då?

Eh, jo? Jag förstår ärligt talat inte din logik. [confused]


   
SvaraCitera

Stringburka:

Nej, det gör jag verkligen inte, om du inte menar att Gud är Gud, vilket är ganska obvious.

Gud är gud, vilket är så uppenbart att jag inte fattar varför du ens börjar bråka med mig om just det.

Du är en skapare bland många andra skapande människor, men gud är skaparen i singular. När gud kallas skaparen ur biblisk synvilkel menas något helt annat än det som står i saol.


   
SvaraCitera

Misael:

Häng med nu: Dom är skapade till evigt liv. Dom är inte eviga i den bemärkelsen att dom alltid har funnits. Förstår du skillnaden?

Om Gud nu är evig borde han rimligen ha funnits till "innan" tidens början. Om Gud hade skapat ett annat väsen innan tidens början (vet att innan är en dålig term här, men du förstår nog vad jag menar) så hade detta väsen också varit evigt, att det alltid (i tidsbemärkelsen) har funnits.

Misael:

Eh, jo? Jag förstår ärligt talat inte din logik. [confused]

Enkelt. "Makt" ligger i att ha förmågan att kunna välja. Kan du inte välja någonting är du maktlös, kan du välja precis allting så är du allsmäktig. Gud kan uppenbarligen inte välja om han vill ha alltid funnits eller om han alltid vill finnas, för om han kan det så är hans evighet inte på något sätt säker.


   
SvaraCitera

AndyH:

Gud är gud, vilket är så uppenbart att jag inte fattar varför du ens börjar bråka med mig om just det.

Ja, det är uppenbart, men det är inte ett argument.

AndyH:

Du är en skapare bland många andra skapande människor, men gud är skaparen i singular.

Om du med "skaparen i singular" menar Gud så säger du ju bara att Gud är Gud, vilket är ett idiotargument. Med samma argument kan man hävda att får eller min kaffekopp är evig.
"Fåret är evigt för att det är ett får" - detta säger ju absolut ingenting, om du inte kan påvisa varför får/gud(ar) skulle vara eviga utanför det faktum att de är får. Detta kallas cirkelbevisning och är ett formellt argumentationsfel.
Gör om, gör rätt.


   
SvaraCitera

Stringburka:

Gör om, gör rätt.

Att välja att tro på gud är inte vetenskapligt eller faktabaserat. Att vara vidskeplig eller mystiker är ingen rationell takeprocess i vanlig mening, så för mig är inte en argumentation varken givande eller intressant. Antingen köper man gudskonceptet i någon form, eller så gör man det inte. Jag är för övrigt inte kristen heller.


   
SvaraCitera

Räven:

Vem eller vad skapade Gud?

Bra fråga, skapade Gud dinosaurierna?[confused]

OF 5:

gud är ett hjärnspöke som har drabbat alldeles för många

Jepp, bibeln är bara en barnbok som nån har tagit lite seriöst på (enligt mig).


   
SvaraCitera