Aviseringar
Rensa alla

Vem uppfann hjulet?


Ämnesstartare

Kebu12


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Lucy såklart. [confused]


   
SvaraCitera
Exner

enni:

Al Gore (Du röstade på detta alternativ)


   
SvaraCitera

enni:

jesus (Du röstade på detta alternativ)

ofc, han var ju snickareN


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Jag vill egentligen inte framstå som torr eller på något annat vis allmänt tråkig, men jag känner mig nödgad att påpeka att det troligtvis var sumererna som uppfann hjulet. Det är i alla fall i Mesopotamien man har hittat de äldsta hjulen och dessa är alltså daterade till den sumeriska perioden. Men egentligen är det faktiskt ingen som vet vem som uppfann hjulet, så det svaret alla egentligen borde bocka för är givetvis detta:

enni:

ingen som vet (Du röstade på detta alternativ)

Tack för en tråd som ökar intresset för hjul, sånt tycker vi alltid är kul!

Hälsningar,
En Professionell Hjulforskare


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Lämna myrorna i fred:

Jag vill egentligen inte framstå som torr eller på något annat vis allmänt tråkig, men jag känner mig nödgad att påpeka att det troligtvis var sumererna som uppfann hjulet. Det är i alla fall i Mesopotamien man har hittat de äldsta hjulen och dessa är alltså daterade till den sumeriska perioden. M

okej men före var det gjuret som uppfann hjulet genom att vara 1
som i videon här i tråd

mvh en person


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Korrektion: antagligen uppfanns det ännu tidigare, det är helt enkelt ingen som vet.


   
SvaraCitera

Lämna myrorna i fred:

vet vem som uppfann hjulet

En snubbe tog i alla fall patent på hjulet.

http://www.ipmenu.com/archive/AUI_2001100012.pdf


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

enni:

okej men före var det gjuret som uppfann hjulet genom att vara 1
som i videon här i tråd

Det är lätt till hands att dra den slutsatsen, men den är i själva verket felaktig. Inom hjulologin gör vi en åtskillnad mellan det hjulet människan uppfann (som är ett av våra berömda verktyg) och andra i varierande grader hjulformade saker som av en eller annan orsak har råkat uppstå i naturen.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

My dreams are her:

En snubbe tog i alla fall patent på hjulet.

http://www.ipmenu.com/archive/AUI_2001100012.pdf

Vilket nöt!


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Lämna myrorna i fred:

Inom hjulologin gör vi en åtskillnad mellan det hjulet människan uppfann (som är ett av våra berömda verktyg) och andra i varierande grader hjulformade saker som av en eller annan orsak har råkat uppstå i naturen.

coolt [bigsmile]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

enni:

coolt [bigsmile]

Det är alltid roligt när allmänheten visar intresse för hjulologi och till och med finner det "coolt" och spännande! Hjul är mer än bara objekt som på grund av sin optimala form på ett effektivt sätt kan föra andra objekt som de är fastsatta på framåt! Mycket mer!


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Lämna myrorna i fred:

Det är alltid roligt när allmänheten visar intresse för hjulologi och till och med finner det "coolt" och spännande! Hjul är mer än bara objekt som på grund av sin optimala form på ett effektivt sätt kan föra andra objekt som de är fastsatta på framåt! Mycket mer!

[love]


   
SvaraCitera