Aviseringar
Rensa alla

Veni, Vidi, Vici! (mitt slutprov i barteknik)


Ämnesstartare

Som ceasar sade: Jag kom, jag såg, jag segrade.

Idag hade jag praktiskt slutprov i barteknik. Jag skulle blanda två slumpvis dragna drinkar ur en grupp om 23 klassiska eller populära drinkar. Domare var bland annat Kajsa Söderberg, ordförande för Sveriges Bartenders Gille sektion Väst.

Tur som jag har så drar jag en drink jag både gillar personligen och kan utan och innan (humm, hänger dessa två ihop? Nejdå, jag har inte avverkat en flaska brandy det senaste halvåret endast på sådana här drinkar!): Sidecar. Det är en relativt lätt drink med bara 3 ingredienser, så det var väldigt skönt att få en man känner sig säker på. Andra jag drog var San Fransisco. Jag var hos psykologen när den lektionen var i gång, så jag har försökt plugga in den i efterhand. Jag är ju dock rätt mycket lagd åt "learning by doing"; jag lär mig genom träning, inte genom läsande. Det är ingen jätteavancerad drink, 4 ingredienser och byggd och har dekoration, men den är en som man dels kan blanda ihop med en av de andra vi hade (sex on the beach), och dels så finns det en del "osäkerheter" i hur man ska göra den (den kan skakas eller byggas, och om man bygger kan man röra eller inte röra om den).

Jag gjorde provet, och tyckte det gick hyggligt. Gjorde ett par småtabbar; glömde putsa glasen och följde inte principen "billigast först" - alltså, att hälla citronjuice före eau-de-vie i shakern. Nämnde prioriteringsfelet för sensorn, men tyckte ändå det kändes "så där". Rätt bra, kanske ett VG, men ändå inte som jag hade velat ha det.

Vid eftersnacket så berättar de att omdömet ligger på en skala 6-30 för varje drink, 12-60 totalt. Det är sex delmoment som ska bedömas på en skala 1-5 (vad jag minns så var det utseende, metod, bemötande, smak, glas, och helhetsintryck, men någon av dessa är säkert fel). Godkänd-nivån är på 30, vilket jag tycker låter väldigt lågt, men känner mig säker på att få över 40, troligen över 45.

Resultat
Side Car: 30/30. Kommentar: Helt perfekt!
San Fransisco: 30/30. Kommentar: Helt perfekt!

Döm om min förvåning! Så det är jag och två till i klassen som fått full pott. Två av oss var nog väldigt otippade. F.ö. kommer en av de bästa (alltså en av oss) få ett stipendie för bästa barelev (har ingen aning om pengar är involverade eller om det bara är ett diplom). Statistiskt sett har jag 1/3 - men jag tror inte jag får det i praktiken. Nåväl, nåväl.

Jag fick full pott på slutprovet.
Diskussionsämne: Just HUR bra är jag? Är jag bara jävligt duktig, eller borde jag bli president över världen?

Image
En side car, dock inte min.


   
Citera
Ämnesetiketter
Ämnesstartare

Då är ju frågan hur bra domaren är som ger 30/30 när du till och med vet med dig att du gjort några fel? [rolleyes]
Nä, men grattis förfasen - och akta dig för alkoholistträsket.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Budolicious:

Då är ju frågan hur bra domaren är som ger 30/30 när du till och med vet med dig att du gjort några fel? [rolleyes]

Eftersom varje del är en skala mellan 1-5, så bedömde han väl att det fel jag gjorde inte var tillräckligt för att sänka mig med ett helt poäng (troligen för att jag själv insåg det; hade jag inte sagt något hade jag troligen fått 4 i metodik). Han är en gammal barräv som varit med i många och vunnit flera bartävlingar, så jag litar på hans omdöme.

Budolicious:

och akta dig för alkoholistträsket.

Vadå, jag har bara druckit en öl och en white russian idag! Öh... och mousserande igår, och söp i lördags, och ska dricka öl i morgon, och cava och vin på lördag... öh... hehehe.

🙂


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Skön ego boost-tråd ;D
Grattis!


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Stringburka:

Vadå, jag har bara druckit en öl och en white russian idag! Öh... och mousserande igår, och söp i lördags, och ska dricka öl i morgon, och cava och vin på lördag... öh... hehehe.

Haha, det glädjer mig. Men med tanke på hur galen hög procent av bartendrarna är alkoholister så[smile]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

passaro:

Skön ego boost-tråd ;D
Grattis!

Som fan!
Tack!

Budolicious:

Men med tanke på hur galen hög procent av bartendrarna är alkoholister så[smile]

Jao... Vår lärare tar en vit månad varje vår (just nu!) för att bevisa för sig själv att han fortfarande har kontrollen. Låter som en bra idé, men rätt jobbigt.

====

Ja, inför nästa UM-träff så vet ni vem ni ska fråga efter sprittips!


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Budolicious:

Men med tanke på hur galen hög procent av bartendrarna är alkoholister så[smile]

Haha, är det sant?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Höhö.. Vet vem som kommer blanda drinkar på luffen i sommar. [cool][smile]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Stringburka:

Jao... Vår lärare tar en vit månad varje vår (just nu!) för att bevisa för sig själv att han fortfarande har kontrollen. Låter som en bra idé, men rätt jobbigt.

Wow EN månad. Hahahah.


   
SvaraCitera

Vad roligt att höra, grattis! 🙂


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

passaro:

Haha, är det sant?

Har väl ingen direkt källa på det. Men har några kompisar som också gått bartenderutbildning, och de har blivit informerade om att den här "myten" är sann, så jag väljer att tro på det.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Stringburka:

Just HUR bra är jag?

Inte så bra. Drinkar är lättblandat.


   
SvaraCitera

Fy fan:

Drinkar är lättblandat.

du är inte vidare påläst.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

puckoboll:

du är inte vidare påläst.

Och jag antar att du vet allt.


   
SvaraCitera

Fy fan:

Och jag antar att du vet allt.

nej. men jag vet att det är inte alltid att bara blanda ihop en massa drycker och shit och hoppas på det bästa. att göra schysta drinkar är en konst[cheers]


   
SvaraCitera