Aviseringar
Rensa alla

Veni, Vidi, Vici! (mitt slutprov i barteknik)


Ämnesstartare

passaro:

Haha, är det sant?

Jupp. Nått i stil med att det är tre gånger vanligare bland folk i restaurangbranchen än i genomsnittsbefolkningen.

Fy fan:

Inte så bra. Drinkar är lättblandat.

Inte när man måste jonglera med shakern samtidigt! [no-no]
Dold text: Okej jag behövde inte göra det...


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Stringburka:

Inte när man måste jonglera med shakern samtidigt! [no-no]

[crazy]

Antar att det är meningen att ni ska måtta och hålla på? En drink smakar bäst när du kör den på känn.


   
SvaraCitera

Fint.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Fy fan:

Antar att det är meningen att ni ska måtta och hålla på? En drink smakar bäst när du kör den på känn.

5 gånger så mycket citronsyra som öl och sen en päronsplitt i! Det är på känn! [smile]

Tror ärligt det är bättre att måtta, iallafall med ögonen.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Fy fan:

Antar att det är meningen att ni ska måtta och hålla på? En drink smakar bäst när du kör den på känn.

Varför skulle den smaka bättre för att man får fel mått? Kan hålla med om att det ser snyggare ut och blir mer hantverk över det, men med den sänkning av kontroll som "göra den på känn" ger så lär den inte smaka bättre direkt, även om skillnaden nog oftast är ganska minimal...
Men jo, vi måste mäta det mesta. Dock är det en ganska hård bedömning, och som sagt, bara tre i klassen klarade full pott.

Ögon i en plåthink:

Fint.

Asfint.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Nuppineula:

Tror ärligt det är bättre att måtta, iallafall med ögonen.

Beror väl på hur stor erfarenhet man har med sprit.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Fy fan:

Beror väl på hur stor erfarenhet man har med sprit.

Skulle vilja påstå att det beror på hur stor erfarenhet man har av att hälla upp och blanda fluider utan att kunna se eller höra i allmänhet. [cute][blush]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Stringburka:

Jupp. Nått i stil med att det är tre gånger vanligare bland folk i restaurangbranchen än i genomsnittsbefolkningen.

Å fan. Kanske inte så förvånande ändå.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Stringburka:

Varför skulle den smaka bättre för att man får fel mått?

Blir som när en bra kock lagar mat. De följer inte något recept slaviskt utan har en grund som de sedan förfinar. [party]

Stringburka:

Kan hålla med om att det ser snyggare ut och blir mer hantverk över det

Vilket tilltalar hjärnan mer och får på så sätt bättre smak, precis som uppläggningen av mat på en tallrik. [party]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Nuppineula:

Skulle vilja påstå att det beror på hur stor erfarenhet man har av att hälla upp och blanda fluider utan att kunna se eller höra i allmänhet. [cute][blush]

Dig kan man inte lyssna på då du blandar whiskey med fruktsoda.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

...och svenska staten är ytterligare några kronor fattigare


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Åh, vad underbart bra. Grattis!


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

För övrigt var det dumt att du gjorde en tråd om det, för nu kommer du för alltid få agera bartender till alla UMare.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Fy fan:

Beror väl på hur stor erfarenhet man har med sprit.

Även bartenderna på min praktik, som jobbat där i 40 år (ingen överdrift, de har verkligen jobbat där så länge) använder mätglas när något dyrare ska upp. Att "på känn" kunna göra skillnad på 4 cl och 3,93 cl är svårt, minst sagt.
Alltså, ska jag göra tio G&T så kör jag ju på känn, men beställer någon en fyra tjugofemårig XO-cognac... Då åker mätglaset definitivt fram.

Fy fan:

De följer inte något recept slaviskt utan har en grund som de sedan förfinar. [party]

Absolut, men där rör det sig om större volymer så det är lättare att avgöra på egen hand hur mycket man har i.

Fy fan:

Vilket tilltalar hjärnan mer och får på så sätt bättre smak, precis som uppläggningen av mat på en tallrik. [party]

Absolut. Dock är det inte riktigt så det fungerar i en skola, eller öht på något ställe där det ska gå "efter reglerna" - hamnar man på en riktigt fin krog kan det mycket väl vara mätglas som gäller även för den simplaste rom&cola.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Fy fan:

För övrigt var det dumt att du gjorde en tråd om det, för nu kommer du för alltid få agera bartender till alla UMare.

Det är ju roligt 🙂
Jag menar, kommer nog dröja innan jag får jobb som det... Har inte tröttnat än, så det är bara gött att kunna få skryta lite med sina kunskaper. Fan, det här är ju första gången jag kan någonting bra, som INTE rör underground-datorspel eller dominans-sex. Mao, första gången jag kan nått som de flesta gillar. [y]
*skryter*

värdeuppgift:

...och svenska staten är ytterligare några kronor fattigare

Japp! Och snart ännu mer, för jag är arbetslös och kommer slösa på AF's resurser också.


   
SvaraCitera