Forumet - Verkligheten

Verkligheten

588 0 106

Spana också in:

Är ni helt jävla... jag trodde att den här tråden knappt var värd att läggas i vetenskap och filosofi.

lillaräven:

är du hög eller försöker du bara vara djup? [confused]

Varken eller. Undrar hur folk använder ordet 'verkligheten' (för det är alltid en speciell verklighet), hur folk definierar ordet. Filosofera på får man göra, om man så vill. Det var i alla fall tanken, men alla verkar ha tummen i röven och näthinnan i blindtarmen.
Infraröd:

tummen i röven

[cool]

nar jag pratar om verkligheten menar jag den sociala dimension som större delen av vardagen går ut på: skola, jobb eller parkbänken. jag brukar inte räkna med den teknologiska dimensionen, som t ex internet, eftersom det sociala spelet inte gäller här.

en annan verklighet är den jag pratar om när något är för flummig eller filosoferar angående frågor som inte är aktuella på någon nivå. då menar jag ramen för hur världen ser ut idag.

nöjd? [smile]
Många använder ord och uttryck som "verklighetsfrånvarande", "verklighetsflykt", "verklighetsbaserad", "verklighetstrogen", "ute i verkligheten" etc. Jag tycker att det är dåliga ord och uttryck. Enligt mig är verkligheten den konkreta naturen. Verkligheten är allt som finns.

Hovnarren:

Menar du verklighet i någon slags metafysisk mening, eller vad?

[confused] Tvärtom.
lillaräven:

en annan verklighet är den jag pratar om när något är för flummig eller filosoferar angående frågor som inte är aktuella på någon nivå.

Förstår inte.

lillaräven:

nar jag pratar om verkligheten menar jag den sociala dimension som större delen av vardagen går ut på: skola, jobb eller parkbänken.

Se, det var det jag ville att någon skulle skriva. Nu har jag fått en opponent.
Infraröd:

Förstår inte.

när folk pratar om saker som inte kan kopplas till, juste ja, verkligheten. att prata om horoskops inverkan, gud eller liknande saker som inte passar in i (kanske bara min) ram för verkligheten. övernaturliga saker o dyl. [tard]

Infraröd:

opponent.

på vilket sätt blir jag en opponent? [confused]