Aviseringar
Rensa alla

Verkligheten


Infraröd:

Vad är verkligheten enligt dig? Samhället? Den konkreta naturen? Vardagen? Något annat?

Vad jag uppfattar med mina sinnen


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Infraröd:

tummen i röven

[cool]

nar jag pratar om verkligheten menar jag den sociala dimension som större delen av vardagen går ut på: skola, jobb eller parkbänken. jag brukar inte räkna med den teknologiska dimensionen, som t ex internet, eftersom det sociala spelet inte gäller här.

en annan verklighet är den jag pratar om när något är för flummig eller filosoferar angående frågor som inte är aktuella på någon nivå. då menar jag ramen för hur världen ser ut idag.

nöjd? [smile]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Många använder ord och uttryck som "verklighetsfrånvarande", "verklighetsflykt", "verklighetsbaserad", "verklighetstrogen", "ute i verkligheten" etc. Jag tycker att det är dåliga ord och uttryck. Enligt mig är verkligheten den konkreta naturen. Verkligheten är allt som finns.

Hovnarren:

Menar du verklighet i någon slags metafysisk mening, eller vad?

[confused] Tvärtom.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

lillaräven:

en annan verklighet är den jag pratar om när något är för flummig eller filosoferar angående frågor som inte är aktuella på någon nivå.

Förstår inte.

lillaräven:

nar jag pratar om verkligheten menar jag den sociala dimension som större delen av vardagen går ut på: skola, jobb eller parkbänken.

Se, det var det jag ville att någon skulle skriva. Nu har jag fått en opponent.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

sculptura:

Tycker med det, ser inte så trevligt ut.

Jag drar slutsatsen att du lider av torgskräck. Får du ofta panikattacker i offentliga situationer?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Infraröd:

Förstår inte.

när folk pratar om saker som inte kan kopplas till, juste ja, verkligheten. att prata om horoskops inverkan, gud eller liknande saker som inte passar in i (kanske bara min) ram för verkligheten. övernaturliga saker o dyl. [tard]

Infraröd:

opponent.

på vilket sätt blir jag en opponent? [confused]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Sigismund Fröjd:

Jag drar slutsatsen att du lider av torgskräck. Får du ofta panikattacker i offentliga situationer?

Nej, de ser ogästvänliga och lite efterblivna ut mest.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

sculptura:

Nej, de ser ogästvänliga och lite efterblivna ut mest.

Varför det? Har det med miljön att göra? Skulle du ha dragit en liknande slutsats om du fick möta dessa människor, en och en, ute i naturen?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

lillaräven:

när folk pratar om saker som inte kan kopplas till, juste ja, verkligheten. att prata om horoskops inverkan, gud eller liknande saker som inte passar in i (kanske bara min) ram för verkligheten. övernaturliga saker o dyl. [tard]

Ok, då förstår jag. Håller med om att det inte har så mycket med verkligheten att göra.

lillaräven:

på vilket sätt blir jag en opponent? [confused]

Du tycker att de samhälleliga elementen skapade av människan är verkligheten, jag tycker att allt är verkligheten.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Sigismund Fröjd:

Varför det? Har det med miljön att göra? Skulle du ha dragit en liknande slutsats om du fick möta dessa människor, en och en, ute i naturen?

Oja. De ser ut som personer som skulle kunna förvandlas till zombies vilken sekund som helst.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Infraröd:

Du tycker att de samhälleliga elementen skapade av människan är verkligheten, jag tycker att allt är verkligheten.

men jag motsätter mig inte vad du säger. vad verkligheten är i sin fulla form vill jag inte diskutera, det är för stort, men när jag använder ordet verklighet, så som i: verkliga livet, tillbaka till verkligheten etc, menar jag den sociala sfären.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

lillaräven:

men jag motsätter mig inte vad du säger. vad verkligheten är i sin fulla form vill jag inte diskutera, det är för stort, men när jag använder ordet verklighet, så som i: verkliga livet, tillbaka till verkligheten etc, menar jag den sociala sfären.

Ok. Intressant att du svarar så. Det var lite oväntat. [party]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Infraröd:

Ok. Intressant att du svarar så. Det var lite oväntat. [party]

jaha [cool]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Infraröd:

"verklighetsfrånvarande", "verklighetsflykt", "verklighetsbaserad", "verklighetstrogen", "ute i verkligheten"

Infraröd:

Verkligheten är allt som finns.

Du svarar i princip på din egen fråga. Verkligheten är precis som du säger "allt som finns".

"verklighetsfrånvarande" = frånvarande från omvärlden. Visst är en person som ex. dagdrömmer fortfarande i verkligheten, men han är i en mycket liten del av den, och är frånvarande från "allt som finns".

"verklighetsflykt" = flykt från "allt som finns", att försöka undkomma saker man inte gillar med hur världen ser ut.

"verklighetsbaserad", "verklighetstrogen"= baserad på det vi vet om "allt som finns"

"ute i verkligheten" = ute i "allt som finns", dvs sett ur ett större perspektiv.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Herr_Älg:

Visst är en person som ex. dagdrömmer fortfarande i verkligheten, men han är i en mycket liten del av den, och är frånvarande från "allt som finns".

Hur är man då när man är närvarande, egentligen?

Herr_Älg:

flykt från "allt som finns", att försöka undkomma saker man inte gillar med hur världen ser ut.

Definiera isåfall "världen", för jag ser inte hur man kan fly från verkligheten om verkligheten är "allt som finns".

Herr_Älg:

baserad på det vi vet om "allt som finns"

Jag skulle snarare vilja säga "baserad på normer och erfarenheter", vilket är synd. Jag tycker att de två orden missbrukas, "verklighetsbaserad" och "verklighetstrogen".

Herr_Älg:

ute i "allt som finns", dvs sett ur ett större perspektiv.

Tycker fortfarande det är konstigt att säga så. Man är i verkligheten hela tiden.


   
SvaraCitera