Aviseringar
Rensa alla

Vet inte om jag kommer orka


Ämnesstartare

Om lite mer än en månad börjar jag gymnasiet. Jag är taggad inför det osv och inte heller så nervös, eftersom jag bor på ett litet ställe där typ alla känner alla. Men det finns bara en gymnasieskola i närheten, så jag kunde inte göra något åt saken när en tjej som retat mig sen dagis valde samma skola och linje som mig. Jag har tvingats stå ut med att se henne 5 dagar i veckan i 13 år och hon är så taskig och kaxig och har kallat mig "hora", hon sa att "jag ska sluta tro att jag är nåt" när jag berättade för mina vänner i vår gamla klass om att jag är stolt över att jag äntligen lyckades springa 5 km, när vårt samtalsämne faktiskt handlade om träning, och hon har slagit mig typ tusen gånger och skolan har inte gjort ett skit. Detta är bara några få exempel på hur det kan se ut och HAR sett ut i TRETTON ÅR. Och nu ska vi gå i samma klass i 3 år till. Jag vet inte om jag orkar det alltså. I hela högstadiet fick hon folk att sluta vara med mig, för eftersom hon var populärast och snyggast i vår årskurs och alla ville vara med henne så tog ju dom flesta hennes parti när hon sa att jag är ful och frågade varför någon ens ville vara med mig. När vi slutade 9:an erkände många som slutade vara med mig att dom ångrar sig och att dom skulle sagt ifrån istället. Men jag vill inte att det ska vara såhär på gymnasiet. Jag vill skaffa vänner utan att hon snackar skit om mig så att ingen vill umgås med mig. Skolan har inte ens börjat och jag mår redan skit över att behöva gå dit. Men jag känner att jag samtidigt inte tänker låta henne förstöra för mig nu när jag äntligen kommit in på min drömlinje. Fick kämpa som fasiken för jag närvarade inte så mycket i skolan pga henne. Och jag tänker att man har lägre tolerans mot sånt här skit på gymnasiet, eftersom många generellt är mognare där, men man vet aldrig. Om det blir som det alltid varit så vet jag inte hur jag ska hantera det här..


   
Citera

Ha ett allvarligt samtal med henne, eller slå henne på käften. Få respekt yo.


   
SvaraCitera

Prata med dina mentorer nästan direkt när ni börjar. Då vet de om det och kanske kan hjälpa till? Eller iallafall se till att ni inte behöver arbeta tillsammans med grupparbeten och sådant. Och prata även med henne, säg vad du tycker.


   
SvaraCitera
Cobrak

Det bådar ingenting gott i att förutspå en framtid som inte finns utan ger dig enbart orostankar. Trots att du hamnar i samma klass med en gestalt du inte känner dig bekväm med är det en ny skola inklusive nya elever och nya lärare som kan erbjuda dig fler möjligheter. Det är förståeligt att du upplever obehag då du inte vill att det som legat och svidit på ytan ska uppstå igen, låt det dock inte hindra dig från att fortsätta framåt utan se det som en process att bli starkare rent mentalt. Glöm heller inte att ge dig själv lite kärlek efter att ha kämpat på som du gjort och slutligen uppnått ditt mål att komma in på det du gymnasium du haft i åtanke, än mindre sökt till!


   
SvaraCitera

nästa gång hon gör något, be henne sluta och ge henne en smäll om det ska behövas för att hon ska förstå hur vidrig hon är. Och acceptera inte om de som lämnade dig vill vara med dig igen. En riktig vän lämnar en inte på det viset. Bättre att vara ensam än vidriga människor som vänner. 


   
SvaraCitera

Börja träna och ge henne jävligt med stryk vid något bra tillfälle


   
SvaraCitera

under gymnasiet mognar man mer o mer oså, detta lät jobbigt alltså, men de bästa vore att sätta henne på plats eller bara ignorera o blir hon för jobbig så säger du till lärare/mentor


   
SvaraCitera
Cobrak

BlomkålsPaprika:
Börja träna och ge henne jävligt med stryk vid något bra tillfälle

finns andra metoder än våld hörru
/mvh dieseldoktor moraltant


   
SvaraCitera

Cobrak:

finns andra metoder än våld hörru
/mvh dieseldoktor moraltant

Inte mot sådana.


   
SvaraCitera
Cobrak

Getrekt:

Inte mot sådana.

Ditt användarnamn förtydligar det rätt hårt.


   
SvaraCitera

Cobrak:

Ditt användarnamn förtydligar det rätt hårt.

Mitt användarnamn har inget med sånt att göra dock.


   
SvaraCitera
Cobrak

Getrekt:

Mitt användarnamn har inget med sånt att göra dock.

Egentligen inte, tyckte det var passande för ämnet bara.


   
SvaraCitera

om det är någon tröst så brukar de flesta mogna ganska mycket inför att de börjar gymnasiet. förstår att du ändå oroar dig dock.prata tidigt med mentorer om det, alternativt be en förälder att göra det, så att det känner till det redan från början


   
SvaraCitera

Slå inte någon eller använd våld, som vissa föreslår. Det är fel och kan göra att man hamnar i ännu mer trassel med alla parter.

Tipsar om att göra som cobrak + blivande japan föreslog!


   
SvaraCitera

Använd absolut våld om nödvändigt! Annars håller jag med handendärnissen.


   
SvaraCitera