Aviseringar
Rensa alla

Vet inte vad jag ska göra längre


Ämnesstartare

Jag vet inte vad jag ska göra längre. Det är komplicerat men ska försöka förklara så bra jag kan utan att skriva en text lång som bibeln. 

Jag bor hos en vän (vi kallar henne M) lite till och från för det funkar inte hemma. M lever i en annan verklighet kort sagt. (probs för att hon har borderline) Hon har inget problem med att ta saker från andra och sedan påstå att hon fått låna dom. Hon anklagara även alla andra från att sno hennes medicin och saker när det är hon som gör det från andra. En väldigt kär vän till mig (vi kallar honom P) bodde där tills  nydligen då han inte pallade med henne mer. M har snott MASSA mediciner ut av honom och påstår att han är skylldig henne en hel del men han har egentligen betalat av det med andra saker. Hon "glömmer" dock alltid skriva upp när han gör det så dom 10k han är skylldig henne har han betalat för länge sedan. 

Jag har försökt prata med M med det går inte. Hon tror att man skyller allt på henne och sedan att man inte "kan hela storyn". Hon blir direkt upprörd. 
Jag följde t.ex med när hon skulle hem till sin mamma för att hämta lite grejer och hon bara tog saker och la ner i hennes väska. Det var liksom inte äns hennes saker. Mamman sa till snällt att " ja du får självklart saker men säg till innan du tar något". Mamman sa till fleeera gånger och sedan påstod M att det var hennes saker men det var tydligt inte hennes saker. Hon blev också direkt upprörd. Hon har även tagit saker av mig men påstått att hon fått låna dom men jag vet att jag ALDRIG skulle låna ut min ända bh som passar mig liksom.

Denna gång blev allt mycket värre. M har spridit massa löngner om P och nu har ca alla P´s vänner slutat snacka med honom för att M är en manupelativ hora (ursäkta språket). P är bara en helt underbar människa som gör allt för henne. Om hon vill ha cola mitt i natten kan han åka genom halva stockholm för att fixa det till henne. Han gör sånna saker mins 4 ggr i veckan. Han får aldrig ett tack för vad han gör utan bara massa skit som att han snott hennes medicin. 

Jag vet inte hur jag ska prata med M om det. Hon hade ett ganska stort missbruk på benz i höstas men det är bättre nu. Idag är det bara i en sådan mängd som läkarna gätt henne. Jag kan inte lämna henne för jag vet att hon skulle ta livet av sig och / ller börja missbruka om man lämnar henne helt ensam. Jag älskar henne men det hon gör är så jävla vidrigt. Hon har nu förstört någon annans liv och jag klarar inte av att se det. 

Jag vet inte vart jag ska vända mig. Mycket av problemen runt vänner jag har handlar om droger (tar inget själv för jag ser hur det påverkar dom och deras liv) och jag har sätt hur sverige behandlar sånna personer och det är inte bra. Jag driver inte när jag säger detta men en ut av mina förra vänner fick påriktigt heroin platerat på sig av en polis för att dom kännde för att ta honom (tror dock han är död nu, ingen kontakt med honom längre iaf). Och för att inte göra er helt paranoida så vara han kännd ut av polisen tidigare pga gängkriminalitet. Därför. 

Kan inte äns snacka om sånnahär säker med min syster för vet inte hur hon skulle reagera. Berättar allt för henne.

Jag litar inte på polisen ut av en anledning och verkligen inte någon annan som jobbar för staten eller likanande. Jag vet inte vad jag ska göra längre. Ångesten över hur dessa personers liv är dödar mig. Jag vet att jag borde lämna dom men jag kan inte. Jag är inte en sådan person som bara lämnar någon att dö sådär. Och om jag lämnade dom vet jag inte vart jag skulle ta vägen. 

Vad ska jag göra och hur ska jag kunna prata med M?

____________________________________________________________________________________________________________________
Skulle verkligen uppskatta om ni inte ringde polisen igen. Tack


   
Citera
Ämnesetiketter
Ämnesstartare

Läs hela texten innan ni börjar svar för har märkt att vissa inte gör det på vissa trådar...


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Hmm, svår situation.

Försök att kontakta en vuxen, det kan vara dina föräldrar, en lärare, eller polisen, bara nån, för de vill bara hjälpa henne.

Försök också att hålla dig borta från henne, då hon ljuger frekvent, och knappt vet vad hon gör.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Svårt att avgöra vad man ska göra. Hade försökt att prata lugnt med henne lite lugnt. Fungerar det inte så får du helt enkelt hota med att du inte längre vill umgås med henne om hon inte skärper sig, det kanske kan få henne att inse vad hon håller på med


   
SvaraCitera

Verkar inte som så mycket du kan göra. Om du inte vill söka hjälp av staten eller är beredd att lämna henne ser jag tyvärr inget annat alternativ än att helt enkelt uthärda. Enligt din beskrivning låter det inte som en person som är beredd att ändra sitt beteende. 


   
SvaraCitera

Prata med henne och försök få henne att inse att hon behöver hjälp. Om du är nära vän med henne så är det en chans i alla fall. Då vänder du dig mot socialen, rehab-center eller vad det nu kan vara. Om hon inte inser att hon behöver hjälp så hade jag ärligt tagit mitt pick o pack och gått därifrån. Det kan kännas elakt och själviskt, men hur är inte hennes beteende? Hon behöver komma till insikt annars kommer det göra allt mer skada.


   
SvaraCitera