Aviseringar
Rensa alla

Vi själar är eviga odelbara individer, våra kroppar är temporära delbara objekt!


Ämnesstartare

.
SJÄLEN, INDIVIDEN = DET ODELBARA SUBJEKTET/JAGET !!!

KROPPEN, DIVIDEN = DELBART OBJEKT/FÖREMÅL !!!

[y]

ANDLIGA ABC-KUNSKAPER:

1. Vi själar är eviga odelbara individer, våra kroppar är temporära delbara divider!

2. Vi själar är medvetna och kunniga, våra kroppar är omedvetna och okunniga!

3. Vi själar är lycksaliga, våra kroppar är olycksaliga!

[y]

Köttkostymerna som vi själar går och bär omkring på här i den materiella världen är alltså temporära, omedvetna och en källa till lidande, medan vi själva som själar är eviga, medvetna och glädjefyllda, och hör den andliga världen till!

Med tanke på att geléklumpen vi har i våra skallar, hjärnan, är ett delbart omedvetet objekt, så kan vi tryggt dra den vetenskapliga slutsatsen att hjärnan inte kan vara vårt medvetna upplevande Jag, själva individen som lever och bebor kroppen och knoppen!

SLUTSATS?

Just precis, hjärnkramarna har fel när de påstår att vi slutar att existera, att livet är över, när geléklumpen slutat fungera, eftersom de i sin andliga ignorans inte begriper att hjärnan bara är ett omedvetet fysiskt organ, en biologisk kopplingscentral, ett modem, en förbindelselänk mellan den medvetna själen, dvs vårt eviga Jag, och den fysiska kroppens sinnesorgan!

[y]

HJÄRNAN = Kanaliserar impulser från sinnesorganen. Hjärnan är bara ett fysiskt organ, ett omedvetet OBJEKT, en ÄGODEL!

JAGET/SJÄLEN = Upplever impulserna som sinnesintryck. Själen är den levande medvetna individen, SUBJEKTET, själva ÄGAREN av hjärnan och sinnesorganen! Det är Jaget/själen som tänker tankarna, känner känslorna och minns minnena!

MEDVETANDET = Vår, jagets/själens, eviga perceptionsförmåga, själens energi. Det är vi själar som är medvetna, och medvetandet genereras givetvis av oss medvetna själar och inte av den omedvetna hjärnan!

Att påstå att hjärnan är Jaget, är lika sjukt som att påstå att gitarren är gitarristen! [bigsmile]

Ateister förväxlar i sin andliga blindhet subjektet jaget/själen/individen, med objektet hjärnan, som ju bara är ett omedvetet fysiskt organ, en tingest!

TILL DISKUSSION:

Vad beror det på att vi i våra läroanstalter och massmedier inte får lära oss det mest grundläggande i livet, att vi själar är eviga odelbara andliga individer, medan våra köttkostymer, våra fysiska kroppar, bara är temporära delbara materiella objekt?

Varför mörkar man för oss dessa uppenbara grundläggande fakta? [mad]

Må frid, lycka och Gudskärlek råda och äga er, önskar jag er alla av hela mitt hjärta, själens och Översjälens* boning (Guds lokaliserade immanenta aspekt, den Helige Anden, Samvetets röst)....Herren vare med er!

Hare Krishna! [love]
.


   
Citera

Hur är det med djur då? D:


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Semi:

Hur är det med djur då? D:

Alla själar är eviga!

Allt som lever har en själ, allt liv är besjälat! [y]


   
SvaraCitera

jag läste ej mycket, men jag vill bara dela med mig: diamonds last forever. ej vi.


   
SvaraCitera

Varför är själarna odelbara? [crazy]

Dödsguden:

Varför mörkar man för oss dessa uppenbara grundläggande fakta? [mad]

pga anledning


   
SvaraCitera

Hur är det med träd?


   
SvaraCitera

köttfärssås:

Hur är det med träd?

Image

Image

Image

dom lever också


   
SvaraCitera

enni:

dom lever också

Ja, visst gör dem. Fast tvivlar på att de skulle ha en själ enligt Dödsguden.


   
SvaraCitera

köttfärssås:

Ja, visst gör dem. Fast tvivlar på att de skulle ha en själ enligt Dödsguden.

Kanske det... Jag tycker det är svårt att tänka att alla djur människor och växter har en likadan själ. Om den är odelbar måste det vara så?


   
SvaraCitera

enni:

Om den är odelbar måste det vara så?

Jo. Troligtvis fast de kan ju vara olika värda, olika stora. Någon form av skillnad kan fortfarande existera?[confused]


   
SvaraCitera

köttfärssås:

Jo. Troligtvis fast de kan ju vara olika värda, olika stora. Någon form av skillnad kan fortfarande existera?[confused]

ja men hur kommer det skillnad


   
SvaraCitera

enni:

ja men hur kommer det skillnad

Renheten? Färgen?

Hur skiljer sig olika kvarkar från varandra? [wink]


   
SvaraCitera

köttfärssås:

Hur skiljer sig olika kvarkar från varandra? [wink]

olika laddning


   
SvaraCitera

enni:

olika laddning

Fast på en väldigt elementär nivå. Alltså mellan två positivt laddade kvarkar?

Själarna kanske också har olika laddning?[confused]


   
SvaraCitera

köttfärssås:

Fast på en väldigt elementär nivå. Alltså mellan två positivt laddade kvarkar?

är det inte att de har olika snurr? det är också en slags laddning kan man säga.

köttfärssås:

Själarna kanske också har olika laddning?[confused]

ja


   
SvaraCitera