Aviseringar
Rensa alla

Vi själar är eviga odelbara individer, våra kroppar är temporära delbara objekt!


enni:

är det inte att de har olika snurr? det är också en slags laddning kan man säga.

Japp. Spin. Så har jag fattat det. Var ett tag sen jag läste om partikelfysik[blush]

enni:

ja

Träd och människor har olika laddning.


   
SvaraCitera

köttfärssås:

Träd och människor har olika laddning.

fast då verkar det som att man menar materians laddning


   
SvaraCitera

enni:

fast då verkar det som att man menar materians laddning

Trädens och människors själar har olika laddningar. då?[confused]

De kanske väger olika också.


   
SvaraCitera

köttfärssås:

De kanske väger olika också.

en intressantare fråga tkr jag är vad de (vi) kommer från och vart de tar vägen sen


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

mopsen:

jag läste ej mycket, men jag vill bara dela med mig: diamonds last forever. ej vi.

Vad i Herrens Namn skulle kunna få dig att sluta existera? [confused]

enni:

Varför är själarna odelbara?

Därför att man inte kan dela på oss!


   
SvaraCitera

enni:

en intressantare fråga tkr jag är vad de (vi) kommer från och vart de tar vägen sen

Japp. Det kanske rör sig i andra dimensioner utan att byta plats i rummet?[confused][blush]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

köttfärssås:

Hur är det med träd?

Lever träd?

JAA!


   
SvaraCitera

Dödsguden:

Lever träd?

JAA!

Men vad skiljer min själ från ett träds?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

köttfärssås:

Ja, visst gör dem. Fast tvivlar på att de skulle ha en själ enligt Dödsguden.

Utan själ går det inte att leva!


   
SvaraCitera

köttfärssås:

Japp. Det kanske rör sig i andra dimensioner utan att byta plats i rummet?[confused][blush]

Ja.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

köttfärssås:

Men vad skiljer min själ från ett träds?

Olika evolverade...


   
SvaraCitera

Dödsguden:

Olika evolverade...

Så du tror på evolution av själar?[confused]


   
SvaraCitera

Dödsguden:

Vad i Herrens Namn skulle kunna få dig att sluta existera?

det är så många saker så jag avstår från att svara


   
SvaraCitera

ogrundade antaganden:

Dödsguden:

1. Vi själar är eviga odelbara individer, våra kroppar är temporära delbara divider!

2. Vi själar är medvetna och kunniga, våra kroppar är omedvetna och okunniga!

3. Vi själar är lycksaliga, våra kroppar är olycksaliga!

Dödsguden:

Köttkostymerna som vi själar går och bär omkring på här i den materiella världen är alltså temporära, omedvetna och en källa till lidande, medan vi själva som själar är eviga, medvetna och glädjefyllda, och hör den andliga världen till!

Dödsguden:

Med tanke på att geléklumpen vi har i våra skallar, hjärnan, är ett delbart omedvetet objekt, så kan vi tryggt dra den vetenskapliga slutsatsen att hjärnan inte kan vara vårt medvetna upplevande Jag, själva individen som lever och bebor kroppen och knoppen!

Dödsguden:

Just precis, hjärnkramarna har fel när de påstår att vi slutar att existera, att livet är över, när geléklumpen slutat fungera, eftersom de i sin andliga ignorans inte begriper att hjärnan bara är ett omedvetet fysiskt organ, en biologisk kopplingscentral, ett modem, en förbindelselänk mellan den medvetna själen, dvs vårt eviga Jag, och den fysiska kroppens sinnesorgan!

alltså det här är ju bara trams all empiri säger att när hjärnan inte får något blod och cellerna där dör så dör man. Det finns inget som är tillförlitligt nog som talar för att det skulle vara så att livet fortsätter efter kroppen är död.


   
SvaraCitera

qazedctgb:

alltså det här är ju bara trams all empiri säger att när hjärnan inte får något blod och cellerna där dör så dör man. Det finns inget som är tillförlitligt nog som talar för att det skulle vara så att livet fortsätter efter kroppen är död.

jo energibevarandeprincipen finns. den säger att energi aldrig kan försvinna, bara omvandlas mellan olika former. det borde gälla även människan eftersom vi är en del av världen. det betyder att när min hjärna dör försvinner inte energin som finns där i, som är jag, utan den omvandlas.


   
SvaraCitera