Aviseringar
Rensa alla

Vi tror inte vi förändras, men det gör vi hela tiden.


Ämnesstartare

http://www.svt.se/nyhe​ter/vetenskap/vi-forandras-livet-ut

Det här förstärker bara min övertygelse om att vi inte har några själar. Vi förändras hela tiden genom hela livet och frågan är då, vem är jag? Det verkar som att det man upplever som en själv egentligen bara är själva observatören i realtid, alltså betraktaren i nuet. Allt annat förändras med tiden och det finns inget som kan kallas för "jag".

Har ni några tankar kring allt det här?


   
Citera
Ämnesstartare

Gavs du en kristen uppfostran?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Det är klart att vi förändras och utvecklas åt olika håll. Är det ens någon som har förnekat det? Vi färgas av våra erfarenheter, begränsningar och upplevelser.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

frukt:

Gavs du en kristen uppfostran?

Nej. Jag gavs en ateistisk, humanistisk uppfostran. Det var först i vuxen ålder jag började inse att humanism inte har en objektiv grund utan flummar runt kring subjektiva värderingar.

isola:

Det är klart att vi förändras och utvecklas åt olika håll. Är det ens någon som har förnekat det? Vi färgas av våra erfarenheter, begränsningar och upplevelser.

Du skriver som om du förstår det, men jag tvivlar. Vet du vem du är? Vem är du? Vad är du? Vad är upplevelsen av ett jag när det inte existerar ett sådant ting som ett konkret själv, allt är ju i konstant förändring.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

vad har du tagit?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

hahahahahsha


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

BurrePurre:

vad har du tagit?

Inget. Jag har bara vaknat upp och förstår mer av verkligheten.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

amsi:

hahahahahsha

Alltså, det kommer aldrig något intelligent från dig. Kommer sluta läsa vad du skriver.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

- Razorblade -:

Alltså, det kommer aldrig något intelligent från dig. Kommer sluta läsa vad du skriver.

åh nej, jag gråter blod


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Jämför det med kroppen. Varenda cell byts ut kontinuerligt, efter några år är det inte ens samma kropp längre, eftersom allt är utbytt. Hindrar inte att kroppen vi innehar nu inte är sammanhängande och påtaglig. På samma sätt förändras jaget, personligheten, under tid, men medvetandet om vem du är just nu är icke desto mindre korrekt.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Nachac:

Jämför det med kroppen. Varenda cell byts ut kontinuerligt, efter några år är det inte ens samma kropp längre, eftersom allt är utbytt. Hindrar inte att kroppen vi innehar nu inte är sammanhängande och påtaglig.

Jo, jag vet. Kroppen är inte densamma eftersom vi både byter ut alla celler och åldras.

Nachac:

Hindrar inte att kroppen vi innehar nu inte är sammanhängande och påtaglig.

Den är sammanhängande men inte identisk och inte likadan som tidigare.

Nachac:

På samma sätt förändras jaget, personligheten, under tid, men medvetandet om vem du är just nu är icke desto mindre korrekt.

Det är just det som är illusionen som nu forskarna visar på. Din medvetenhet om att du är du är felaktig. Du tror alltid att du är du, men sett under en tidsperiod förändras man hela tiden fysiskt som psykiskt. Upplevelsen av ett enhetligt oföränderligt jag är en illusion som inte stämmer.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

- Razorblade -:

Jo, jag vet. Kroppen är inte densamma eftersom vi både byter ut alla celler och åldras.

Givetvis inte detsamma, det var en allegori.

- Razorblade -:

Det är just det som är illusionen som nu forskarna visar på.

- Razorblade -:

Din medvetenhet om att du är du är felaktig.

Nej. Jag är inte detsamma om tio år, men jag är väldigt nära detsamma imorgon, precis som kroppen. Det är inget osäkert flytande det handlar om, utan en successiv förändring, precis som jag beskrev.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

jag håller med.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

fast det spelar ingen roll


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Nachac:

Nej. Jag är inte detsamma om tio år, men jag är väldigt nära detsamma imorgon, precis som kroppen. Det är inget osäkert flytande det handlar om, utan en successiv förändring, precis som jag beskrev.

Jag förstår att det är en steglös förändring. Det förändrar inte det faktum att det inte existerar ett enhetligt oföränderligt själv. Bara för att du vänjer dig vid att allting förändras och att det går så långsamt att du inte hinner uppfatta förändringen betyder det inte att det finns ett jag någonstans. Vad exakt är jag? Vem kommer du beskriva om jag frågar vem du är? Kommer du att beskriva Nachac mars 2013? Vem var då personen år 2000, och vem är personen år 2050? Det finns ingen direkt länk mellan dessa. Om samhällstrycket, det personliga livet eller din fysiska kropp förändras mycket kommer även ditt psyke att göra detsamma.

Vem är du då egentligen? Du från igår existerar inte och du från imorgon kommer bli någon annan med andra värderingar och annan smak. Så, vad exakt är kärnan?


   
SvaraCitera